Hallo dames, Vanwege mijn hoge bloeddruk moet ik Methyldopa en Aspirine gebruiken. Ik ben totaal geen fan van medicatie slikken. Nu ben ik wel met de Methyldopa begonnen, maar met de Aspirine durf ik niet te beginnen. Ik hoor zoveel negatieve reacties om me heen. Zijn er dames die nog meer deze combinatie gebruiken? Ik ben ondertussen 17 weken zwanger. En met de kleine man gaat alles goed. Groetjes Joyce
Nee niet met de combinatie, wel alleen met methyldopa. Vond het ook helemaal niks om te moeten slikken maarja ze waren erg stellig dat het wel moest (vorige zwangerschap, na 36wk). Heb 0 last gehad van de bijwerkingen en het heeft mn bloeddruk laag gehouden tot de inleiding.
Aspirine is toch een bloedvrrdunner? Kan me voorstellen dat dit voorgeschreven wordt in de doorbloeding in de placenta goed te houden. Als de arts het voorschrijft zou ik het gewoon gaan slikken.
Ik heb ook een minder positief verhaal. Ik slikte ook methyldopa tijdens mijn zwangerschappen. En ik moest ook met aspirine beginnen rond 17 weken was dat dacht ik. Wel een lage dosering ik dacht 60mg? Maar ik kreeg daar zo’n bonkende hoofdpijn van dat ik na 2 dagen de gyn belde en het uitlegde van de hoofdpijn en toen moest ik er per direct mee stoppen. Ermee gestopt en alleen methyldopa de rest van de zwangerschap gebruikt. Die is wel zo rond de 30 weken een keer opgehoogd.
Naar aspirine (ascal) in de zwangerschap is uitvoerig onderzoek gedaan. Omdat ik tijdens mijn vorige zwangerschap hoge bloeddruk had, gebruik ik het deze zwangerschap ook. Het zorgt puur voor een betere doorbloeding van de placenta. Ook zorgt het ervoor dat je minder snel pre eclampsie ontwikkeld. Super goed voor je kindje dus! Anders even Googlen, dan kom je ook op diverse documenten uit waar dit uitgebreid wordt uitgelegd op basis van de onderzoeken. En negatieve reacties? Die zijn allemaal afgestudeerd gynaecoloog zeker?
ik heb het beide bij de laatste zwangerschap gebruikt.ik vond de aspirine ook super eng,maar na wat onderzoek ben ik er toch mee begonnen.heb het gebruikt tot 37 weken.het ging gelukkig allemaal prima. groetjes kaatje
Ik gebruik ook aspirine ivm tweelingzwangerschap. In begin wel hoofdpijn gehad maar dat is nu zo goed als weg. Ik heb bekkeninstabiliteit en daar vooral savonds het meeste pijn van. De dagelijkse aspirientjes komen dan mooi uit, stilt meteen de pijn een beetje
Ik ben wel benieuwd wat je er super eng aan vond? Ik gebruik het sinds het begin maar heb er nooit echt naar gekeken als iets engs dus ben wel benieuwd
het idee dat je medicijnen slikt op zich vind ik in zwangerschap al eng. aspirine wordt afgeraden in zwangerschap,dus dat dit voorgeschreven werd vond ik vreemd en ik had een flinke bloeding gehad met ongeveer 13weken dus ik zag echt een plaatje in mijn hoofd dat alles met verdund bloed weg kon spoelen
Ik slik niet die combinatie, maar wel aspirine. Vond dat eerst ook een beetje eng ofzo, iets slikken in de zwangerschap. Maar slik het vanaf week 12 (of 14) en slik het tot 33 weken door. Heb na een paar weken erge maagpijn gehad, daar omeprazol voor geslikt (2 weken) en vanaf dat moment nergens meer last van.
Ik heb de 1e zwangerschap vanaf 22 weken methyldopa gehad ivm ernstige hypertensie en met 33 weken opgenomen met PE . Zonder medicatie had ik dat termijn nooit gehaald. Ik heb van mezelf al een verhoogde bloeddruk die in de zwangerschap al snel gaat oplopen. bij de 2e vanaf de termijn echo Ascal gaan slikken en vanaf 14 weken ook weer methyldopa omdat de bloeddruk al begon op te lopen. Deze keer de 38 weken gehaald. Van de methyldopa had ik ongeveer een week last van bijwerkingen. Ik heb ook een tijdje labetalol gehad en daar kreeg ik hoofdpijn van. Sommigen hebben het juist andersom, dat is heel persoonlijk. Beide medicijnen hebben een andere werking: methyldopa is tegen hoge bloeddruk en/of hoge vaatweerstand, om hoge bloeddruk te voorkomen. Ascal/aspirine is een bloedverdunner die de doorbloeding van de placenta verbeterd en voorkomt dat je kindje later in de zwangerschap een groeiachterstand oploopt, omdat een hoge bloeddruk/vaatweerstand kan zorgen voor een verslechterde placenta (met alle gevolgen van dien) Wanneer heb je de ascal voorgeschreven gekregen? Voor de beste werking moet daar namelijk voor de 16 weken mee gestart worden, dus je bent nu wat laat. Ik zou dus zsm starten. Evt kun je op facebook de pagina PE/Hellp lotgenoten opzoeken, daar is enorm veel info en ervaring te vinden!