Ik hoorde laatst dat zolang de placenta nog niet is aangemaakt het niet veel schade kan aanrichten als je heb gedronken of gerookt. Als je bijv nog niet wist dat je zwanger was. Het is vooralsnog het beste natuurlijk als je niet rookt en drinkt voor en tijdens het zwangerschap. Is dit waar? (p.s ik rook en drink niet maar was nieuwsgierig naar het antwoord)
Lijkt mij niet helemaal juist. Zeker weten doe ik het niet. Het vruchtje ontwikkelt zich in de eerste 3 maanden juist erg snel, dus het lijkt me dat zeker met alcohol en sigaretten "schade" gedaan kan worden. Ik heb altijd erg veel gerookt, ook tijdens de eerste weken van mijn zwangerschap. Daarna geminderd en inmiddels een aantal weken helemaal rookvrij. Ik ben van mening dat je hoge risico's loopt met het drinken van alcohol en roken tijdens je zwangerschap! Al vanaf dag 1!
Nieuwe studies hebben uitgewezen dat indien de placenta nog niet aangelegd is, de alcohol alsnog bij de baby komt door het lichaamsvocht. Met mijn tweede wist ik tot 16 weken niet dat ik zwanger was, heb in die periode best veel gedronken en alle verkeerde dingen gegeten, ik heb een supergezond kind gekregen die ook nog eens de slimste van de 3 is. Het blijft altijd een risico, er is een kans en er is een verhoogde kans. Het is aan de moeder of ze deze kans niet zo nauw neemt of wel, hoe sneu ook voor het kind. Je mag gerust weten dat ik heel mijn zwangerschap angstig ben geweest voor een FAS kindje, maar gelukkig heb ik geluk gehad! Wil niet zeggen dat ieder ander geluk hiermee heeft.
Ik heb de eerste 4 weken van mijn zwangerschap, toen ik nog niet wist dat ik zwanger was ( en er dus pas 2 weken echt iets zat) ook nog gedronken en gerookt. Verloskundige zei dat het in dat stadium 'alles of niets' is..dus of het overleeft het niet of het gaat goed en zal er geen last van houden. Mja..dat is wel bij 4 weken...
Heej Mixx X Goeie vraag! Ik las een aantal weken geleden toen ik nog niet zwanger was, het volgende op nu.nl. Toch neem ik het zekere voor het onzekere: 'Alcohol in vroege zwangerschap niet schadelijk voor kind' AMSTERDAM Het drinken van maximaal 8 glazen alcohol per week heeft geen effect op de ontwikkeling van het kind tot 5 jaar. Dat schrijven Deens wetenschappers van verschillende universiteiten in een vijftal artikelen deze week in BJOG: An International Journal of Obstetrics and Gynaecology. De Denen onderzochten de kinderen van ruim 1600 vrouwen en deelden hun moeders in in weinig- (1-4 glazen per week), gemiddelde (5-8) en veel- (>9) drinkers tijdens het eerste trimester van de zwangerschap. Vrouwen die soms op een avond meer dan 5 glazen dronken werden in een aparte groep gezet. Niet-drinkers fungeerden als controlegroep. De kinderen werden tot hun vijfde levensjaar regelmatig getest op IQ, concentratiespanne, zelfcontrole en functies als het kunnen plannen en organiseren. Geen enkel vlak Verrassend genoeg vonden de onderzoekers dat de kinderen van vrouwen die tot 8 glazen dronken per week op geen enkel vlak een achterstand lieten zien ten opzichte van kinderen van niet-drinkers. Ook het af en toe drinken van meer dan 5 glazen op één avond had geen effect. Pas bij meer dan 8 glazen was er een effect te zien: kinderen van die moeders hadden een kortere concentratiespanne. De auteurs concluderen dat gematigd alcoholgebruik in de vroege zwangerschap weinig invloed heeft op de ontwikkeling van het kind. Later in de zwangerschap is dat anders. Veel studies hebben laten zien dat er dan wel schade is aan het kind, zowel psychisch als lichamelijk.
Ik had in de beginweken van mijn zwangerschap ook alcohol op(toen ik het nog niet wist) Ben langs de dokter geweest maar hij zei ook idd dat het niet schadelijk is.