Speentje of duimpje?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Nele87, 17 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    Hoi dames,

Mijn dochtertje "wilt" geen speentje.
    Ik heb al 5 verschillende geprobeerd, ze weet precies niet wat ze ermee moet.

Al ongeveer 2 maanden zit ze heel de dag door met haar vingertjes in haar mond.
    De laatste dagen gebeurt het héél af en toe dat ze echt haar duimpje vind, en dan zuigt ze daar ook heel even op.

Nu kreeg ik al van verschillende mensen de opmerking dat ik haar een speentje moet geven.
    Want een duimpje kan je niet afleren. Mijn schoonzus gisteren; " ik ken een meisje van 9 jaar dat nog duimt" ;)
    Ze zei je moet een speentje dwingen, en goed in de mond duwen en vasthouden, op den duur begrijpt ze het wel....

Ik denk zelf, laat haar toch lekker doen. Ik denk ook dat de meeste kindjes vanzelf wel stoppen met duimen.

Wat is jullie mening hierover? Hebben jullie ervaring met duimende kindjes? :)

2. Nienkiej

Nienkiej Fanatiek lid

5 jun 2011
    1.180
    0
    36
    Verkoopmedewerkster
    Gouda
    Nou ja afleren kan wel hoor.. Ik heb ook met beide duimen geduimd en doe ik het al heeeeeel lang niet meer ;)

Emma gaven wij eerst wel een speentje, maar was eigenlijk niet echt nodig en uiteindelijk heeft ze zelf haar duim gevonden, vind ik ook wel wat leuker staan dan zo'n stomme speen eigenlijk. En ja dat afleren dat komt nog wel een keer hoor, ik vind het geen probleem.

Maar, zit ze echt te ''zeuren'' om ergens op te sabbelen? Want dan zou ik niet gaan dwingen.. vind ik ook een beetje zielig eigenlijk.

3. kzh

kzh Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.465
    0
    36
    Gelderland
    Lotte heeft het liefst haar eigen hand (duim, vuist, vinger net wat ze te pakken krijgt)
    Je kan je kind aanleren om niet te duimen in het openbaar als het iets ouder is, om duimen voor in bed te houden.
    Ik heb heel lang geduimd, maar alleen in bed, dus wie heeft daar last van?

gewoon doen waar jij je goed bij voelt, iedereen heeft toch een andere mening over dit onderwerp

4. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Hier ook een duimer en geen moment gedacht om dat tegen te gaan, zou ook niet weten hoe...vind het persoonlijk ook een leuker gezicht dan een speen, vooral bij een dreumes. Wil 'm straks wel proberen te gaan sturen dat ie alleen duimt met slapen, doet het nu eigenlijk al vooral als ie moe is. Man en ik zijn beide duimers geweest, met de nadruk op geweest :D

5. Mamajens

Mamajens Actief lid

5 apr 2012
    409
    0
    0
    Denk dat ze zelf wel weet wat haar geruststelt en dat dwingen geen zin heeft. Afleren is altijd mogelijk, zijn zoveel methodes zowel voor speen als voor duimen.

Ik persoonlijk vind een speen op wat latere leeftijd in het openbaar geen gezicht. Hier krijgt hij zijn speen ook alleen echt als hij niet in slaap komt. Hij sabbelt op alle vingers, geen voorkeur. Een duim vind ik nog geen eens zo ramp.. Hebben ze altijd zelf bij zich.

Ik zou zeggen maak het jezelf niet te moeilijk om te forceren, worden jullie beide alleen maar gestrest van, toch?

6. Eylem

Eylem Niet meer actief

Hier heeft de jongste geduimd. Ik vond het eerlijk gezegd ideaal. Toen ze dat eenmaal doorhad ging ze veel beter slapen, sliep altijd snel in, heerlijk. Speentje heeft ze nooit gewild. Mijn omgeving kon er behoorlijk over zeuren maar grappig genoeg is ze sinds een paar weken uit zichzelf gestopt, ze doet het helemaal niet meer. Dus ja wat mij betreft liever duimen dan een speen!

7. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    Nienkiej,
    Ik denk dat ze geen behoefte heeft aan een speentje, volgens mij vind ze haar vingertjes wel prima.

Een duimpje lijkt mij ook wel gemakkelijker (vooral voor mij dan). Hoef ik niet steeds op te letten dat ik wel een speentje meeneem!

Als je kan aanleren dat het duimpje enkel voor in bed is, is het inderdaad geen enkel probleem!

Ik laat de mensen wel lekker zeuren :)

8. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Ik ben zelf meer voorstander van een speen. Onze oudste duimt (sinds ze een maand of 9 is). En het is erg lastig om af te leren, of zelfs alleen om het overdag af te leren. Ze weet al vanaf haar tweede dat duimen niet goed is voor d'r tandjes, en dat ze beter alleen 's nachts kan duimen (of helemaal niet). Maar het interesseert haar niet. Dus roepen wij de hele dag 'haal die duim uit je mond'.
    Bij onze jongste hebben we wat meer geduld met de speen gehad. Ze is er inmiddels helemaal gek op. Maar alleen in bed en eventueel bij ziek zijn. Ze speent nu dus al minder dan de oudste duimt.
    Maar goed, als je een kind hebt dat graag wil duimen, dan hou je dat echt niet tegen door een speentje te geven lijkt me..

9. Vagans

Vagans Niet meer actief

Duimen kun je ook afleren hoor.

Zelf zie ik meer grote kinderen met een speen dan een duim en dat vind ik echt geen gezicht!

Laat je kindje lekker beslissen meid en beide op tijd weer afleren!

10. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Hier een duimer. Wilde nooit de speen ook. Hij duimt vooral als hij moe is in bed valt de duim ook uit zijn mond als hij eenmaal slaapt. En afleren kan echt wel hoor , ik heb ook geduimd en doe het ook niet meer ;). En ik moet zeggen het is wel erg makkelijk die duim, hoef nooit mijn bed uit of in paniek te zijn om een tut te zoeken/erin te stoppen. Kind beslist zelf wat hij doet, idem een kindje dat kruipt/tijgert/kont schuift..

11. MaMa

MaMa Fanatiek lid

21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Hier als jij zn duim wil pakken.schuiif ik snel het speentje ertussen dan sabbelt hij daarop maar als de speen valt zoekt hij toch weer zn duim. Ben dus bang dat het toch een duimer wordt. Jammer want ik heb ook geduimt en was.lastig er vanaf te komen..

Deel Deze Pagina