Hallo allemaal, Sinds 3 maanden zijn mn ex en ik uit elkaar, ik had binnen een maand een andere woning gevonden voor mn dochtertje van nu inmiddels 1 en mij. Ik heb met mijn ex een omgangs regeling op papier gezet. Ik ben altijd van mening geweest dat als 2 ouders niet meer bij elkaar kunnen zijn een kind daar niet de dupe van hoeft te worden. Dus mn ex ziet mn dochter 3 dagen per week. Elke woensdag komt hij op mn dochter passe. n zodat ik kan sporten en van zaterdag op zondag slaapt ze bij hem. We zijn vorige maand nog met zn 3en naar de dierentuin geweest. Omdat dit voor haar de eerste keer was wilde ik hem er ook bij hebben zodat hij dit ook mee kon maken en ook haar verjaardag hebben we gewoon met zn 3en geviert. Tot kort geleden leverde dit allemaal geen problemen op. Als er wat met mn dochter was liet ik hem dat netjes direct weten en andersom idem ls zei bij hem was. Ook foto,s en filmpjes wisselen we gewoon uit naar elkaar Maar nu sinds 2 weken begint mn ex raar te doen. Elke keer als hij me ziet probeert hij me een kus te geven wat ik dus niet wil en de woensdagen dat hij hier is probeert hij te doen alsof we nog steeds een "gelukkig" gezinnetje zijn. Als ik niet mee speel in die fantasie gaat hij weg nog voor ik naar de sportschool kan. Ook begint hij me steeds vaker te smsen en te bellen over dingen die niet om mn dochter gaan. Ga ik hierin niet mee dan hoor ik dus gewoon kompleet niks van hem op het moment dat mn dochter bij hem is dus ook niet als er wat met haar aan de hand is. Info die ik wel hoor te krijgen als ze thuis gebracht word krijg ik dan niet. Zo werd ze vanochtend dus met koorts thuis gebracht en ik kreeg pas rond etenstijd te horen dat ze heel het weekend al slecht gegeten had bij hem. Ik begin dit gedrag van hem een beetje zat te worden want hij schuift alle schuld dood leuk in mijn schoenen. Dat ik maar meer contact met hem moet zoeken als ik info wil over onze dochter terwijl hij dit vanaf begin af aan al uit zichzelf altijd heeft gedaan en ik naar hem toe ook. Ook de woensdagen ben ik zat ik heb geen zin om afhankelijk te zijn van zijn grillen of ik kan sporten ja of nee maar wil hem ook die dag niet afnemen. Mn dochter bij hem brengen heeft ook geen nut want mn dochter is om 7 uur al moe en ik ben pas half 9 klaar met sporten (les) en hij moet de volgende dag 5 uur weer werken dus haar bij hem laten slapen kan niet. Mijn ouders kunnen eventueel wel op haar passen maar dat zou inhouden dat hij zn dochter een dag minder te zien krijgt Hoe zouden jullie dit oplossen ??
Je moet hem ten eerste heel goed duidelijk maken wat je voor hem voelt. Op de een of andere manier voelt hij nog wat voor je of denkt hij signalen van je te hebben ontvangen die hij interpreteert als een nieuwe kans voor jullie. Ten tweede, hij moet snappen dat afspraak ook afspraak is, ongeacht hoe jullie over elkaar denken. Hij moet inzien dat hij er voor zijn kind is, niet om jou een vrije avond te geven (alhoewel dat een fijne bijkomstigheid is voor jou). Nu is ze nog jong, maar naarmate ze ouder wordt dan beseft ze dat papa niet doet wat hij belooft. Dat is funest voor haar zelfbeeld, de relatie met haar vader, en de eventuele liefdesrelaties met mannen in de toekomst. Als jullie onderling afgesproken omgangsregeling hierna nog steeds niet werkt, dan raad ik je aan om via mediation of een advocaat iets vast te laten leggen via de rechter. Zo heb je iets zwart op wit staan, iets om op terug te vallen.
Dabk je wel voor je reactie Ik heb er al meerdere malen met hem over gezeten dat ik geen relatie meer met hem wil. Nu niet en in de toekomst ook niet. Hij weet dat ik geen vertrouwen in hem heb want ook in onze relatie was het his way or no way en dat ging op den duur gewoon niet meer. Hij geeft aan er niet bij stil te willen staan dat ok niet terug kom bij hem omdat hij anders depressief word. Mijn reactie was toen ook best maar val mij er niet mee lastig als je in je fantasie wereld wil blijven hangen dat is niet mijn probleem. De omgangs regeling die we hebben is al officieel. Het is een oudersschapsplan en dat is gewoon rechtsgeldig voor zover ik weet. Hoop dat dit even een uitprobeer fase van hem is en dat hij er snel weer uit is.
Oh, jullie hebben al een ouderschapsplan. Dan hoop ik ook voor je dat het slechts een fase is. Indien hij zich in de toekomst nog steeds niet aan de afspraken houdt, dan kan je er wettelijk gezien wel wat aan laten doen. Een dwangsom bijvoorbeeld voor elke schending.
Wat vervelend zeg.. het lijkt een beetje op chantage zo van: Als jij niet doet hoe ik het zeg, dan doe ik zus of zo niet.. Hopelijk realiseert hij zich snel dat jullie geen relatie meer krijgen en dat hij zich aan de afspraken moet houden.
poeh moeilijk allemaal ik heb ook een ouderschapsplan opgezet met mijn ex de eerste tijd ging alles goed nu worden ze vaak niet gehaalt of komt ze veels te vroeg terug brengen waardoor je niks meer kan afspreken en aan huis gekluisterd bent heb hem nu vriendelijk verzocht om de afspraken na te leven zo als ze horen in jou situatie nog moeilijker omdat je sport ik denk dat ik hem zou zeggen dat hij zijn chantage moeten laten varen en hij 2 opties heeft of gezellig nog even met zijn dochter of je neemt andere maatregelen (jou ouders) je staat in je gelijk vind ik en je bent duidelijk tegen hem geweest het nooit meer goed komt helaas voor hem maar hij moet daar mee leren leven succes
Bedankt voor jullie reacties. Het blijft lastig allemaal. Eene moment gaat het een paar weken goed en dan begint hij weer raar te doen. Ben nu wel op het punt dat als hij een rot bui heeft ik hem gewoon vraag weg te gaan en dan bel ik mn ouders om te vragen of die even op willen passen zodat ik kan sporten. Hij begint nu langzaam aan door te hebben dat zijn chantage manieren geen effect op mij hebben. Ik hoop dat hij over een tijdje wel gaat accepteren dat ik niet meer bij hem terug kom. Want ik zou voor mn dochter niets liever willen dat mn ex en ik gewoon nornaal met elkaar om kunnen gaan dat als zei later wat heeft voor school hij ook gewoon kan komen kijken zonder dat het ongemakkelijke momenten op gaat leveren.