groei-achterstand 20 wk echo

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by livje, Mar 13, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. livje

livje Nieuw lid

Mar 13, 2007
    3
    0
    0
    Hallo,

Ik heb even een vraag. Na eerst een vermoedelijke eug te hebben gehad. Wat toch niet zo bleek te zijn. Toen een erfelijkheidsonderzoek naar een speciaal syndroom bardet biedle. Dacht ik yes nu eindelijk gaan genieten. Nu dient het volgende zich aan.

19 dagen geleden heb ik een echo laten maken bij een particulier buro dit om alvast vingers/teentjes te tellen die met indien ze extra aanwezig zouden zijn met het bardet biedle syndroom te maken zouden hebben. Ik was toen 16 wk 5 dagen zwanger. Volgens de echo liep de groei van ons kindje toen op 16 wk 2 dagen. Dit betekend 3 dagen achterstand.

Nu 19 dagen later gisteren had ik een medische echo op alles nog een keer na te laten kijken wederom tellen van vingers/teentjes. Ik heb hem niet verteld dat ik dit al bij een particulier buro had laten doen. Anders zou hij zeker hebben gedacht wat kom je dan nu hier doen?
    Uit zijn metingen kwam dat ik gem 17 wk 5 dagen zwanger ben. Terwijl ik officieel 19 wk 4 dagen zwanger ben. Dit betekend dus dat ik in 19 dagen tijd ineens een flinke groei achterstand heb opgelopen.

Nu heb ik besloten wat meer rust te nemen met een eigen zaak en een dochtertje van 14 maanden niet geheel onverstandig dacht ik zelf.
    Alleen nu maak ik me toch wat zorgen.
    10 dagen geleden ben ik heel erg ziek geweest ik dacht zelf aan een voedselvergiftiging.Kan het zijn dat dit de groeiachterstand heeft veroorzaakt. Ook heb ik toen veel overgegeven. En was de afgelopen weken ineens misselijk. Ik vond dit zelf nogal vreemd omdat ik tijdens beide zwangerschappen geen last heb gehad van misselijkheid. Verder heb ik geen symptomen van een mogelijke zwangerschapsvergiftiging.
    Ik heb een voorliggende placenta en voldoende vruchtwater volgens de echo. Kan het zijn dat de placenta ineens niet meer goed functioneerd dat is eigenlijk waar ik het meest bang voor ben. wat denken jullie als proffesionals hiervan?

2. Immie

Immie Verloskundige

Dec 17, 2006
    7,813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoi livje,

Met een echo komt er altijd een datum uitgerold dit komt omdat de echoapperatuur zo zijn ingesteld. Tot 12 weken groeien alle kindjes gelijk, daarom is een termijnecho ook betrouwbaar. Na deze 12 weken gaat een kindje groeien zoals hij of zij groeit, de een groeit hard de ander wat minder daarom lopen er ook allemaal verschillende maten op de wereld. Op dit moment kan je niet zeggen dat je kindje achterblijft de meeste maken een groeispurtje rond de 23 weken. De verloskundigen controleren elke controle of je kindje goed is gegroeid.

De rust die je neemt is heel belangrijk, voor de groei van je kindje maar vooral voor jou! De voedselvergiftiging kan geen kwaad je kindje zorgt voor zichzelf en af en toe gaat dat tenkoste van jou.

groetjes imke

Share This Page