Hallo, Ik heb een vraagje omtrent de groei van de baarmoeder, mijn eerste zwangerschap is met 30 weken beeindigd en ze hebben mijn zoontje toen gehaald, hij had een gewicht van 855 gram dat hoorde bij 26,5 weken. De reden was dat de baarmoeder niet goed groeide (hoged bloeddrum eiwit in urine) en er geen vruchtwater meer was. Zwangerschapsvergiftiging zeiden ze. Mijn zoontje is nu een gezonde knul van 5 jaar alleen wat tenger. Nu ben ik 22 weken en 3 dagen zwanger en maak me stiekem toch druk dat het nu wel goed gaat (mijn gyneceloog zegt dat ik me niet druk moet maken omdat ik anders weer een hoge bloeddruk krijg) Ik doe mijn best.... Bij mijn vorige zwangerschap had ik geen buik en nu helaas weer niet alleen een kleine bolling tot mijn navel (iedereen zegt ook wat draag je laag) nu is mijn baarmoeder vandaag gelukkig door de huisarts gevoeld en was bij de navel (volgens hem goed). Bij 20 weken en 6 dagen was de baarmoeder nog n/-. (hoofdomtrek was 5.4) Is hieraan af te leiden dat de groei goed loopt? Ik zag bij mijn vorige zwangerschapboek dat het precies bij 22 weken en 3 dagen ORN was (weet niet wat ze daarmee bedoelen). Is dat dezelfde hoogte? Ik kan zelf mijn baarmoeder helaas niet voelen dus was vandaag uit ongerustheid naar de huisarts gegaan. Hopelijk dat je mijn vraag kan beantwoorden. Met vriendelijke groet, Raffie
hoi Raffie, maak je niet zoveel zorgen! Ik kan me voorstellen dat dat lastig is, maar je moet het echt proberen los te laten. De kans dat je een tweede keer weer zwangerschapsvergiftiging krijgt is echt klein. De groei verloopt tot nu toe prima. Als je baarmoeder bij je navel zit nu, is dat uitstekend! ORN betekent onderrand navel. Blijkbaar is de vorige zwangerschap tot in elk geval 22 weken normaal verlopen. Dat zien we ook vaker bij zwangerschapsvergiftiging hoor. Dan gaat de groei en de zwangerschap prima, en ergens halverwege de 20 weken (of later) stagneert de groei en gaat het mis. Maar tot nu toe verloopt deze zwangerschap keurig volgens het boekje! Normaal is dat de baarmoeder bij 24 weken rond de navel zit, dus het gaat echt prima. Geen zorgen dus! Mirjam