Groei buigt af, echo met 22 weken

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Chica82, 3 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jenneke88

    Jenneke88 Fanatiek lid

    9 jul 2016
    1.755
    785
    113
    Ik heb niet alle reacties gelezen, dus het kan zijn dat ik iets zeg wat al gezegd is. Sorry... Bij mijn kindje werd er bij de 20 weken echo ook wat gezien, en dat heeft idd geleidt tot een groei achterstand. Mijn kindje haar curve boog qua groei ook af, en dit was met 20 weken al te zien. Ik heb toen ook extra echo's gehad.

    Ze gaan je nu extra in de gaten houden en je hebt bel-instructies. Dit zorgt natuurlijk dat je je zorgen maakt, maar het is zodat ze al vroeg kunnen zien of het nog goed gaat met je baby.

    Wat gebeurt er als je baby te weinig voedingsstoffen krijgt? Dit is dus wat er bij mijn kindje gebeurde. Ze kreeg op een gegeven moment te weinig voedingsstoffen om door te groeien. Met 35 weken is de groei dan ook gestopt en hebben we alleen maar tijd lopen te rekken totdat ze uiteindelijk met 38 weken geboren werd. Als je kindje te weinig voedingsstoffen rijgt dan zal het uiteindelijk iets gaan doen wat ze "brainsparing" noemen. Heel kort door de bocht: dit is een overlevingsmechanisme waarbij de bloedvoorziening, voedingsstoffen en zuurstof wordt gebruikt om de vitale organen en de hersenen te beschermen. Dit resulteert in een kleine, magere baby.

    Mijn ervaring: Na een zoon van 54cm, met 39 weken gekregen te hebben, kreeg als tweede kindje een meisje met 44cm op 38 weken. En ze was, en is nog steeds aan de magere kant. Qua groei daarentegen is ze nu een heel klein beetje langer dan gemiddeld. Mijn dochter heeft wel een paar dagen moeite gehad met voldoende borstvoeding binnen te krijgen, en bij geboorte zag ze een beetje blauw, op temperatuur blijven was ook een hele opgave voor haar. Maar het is allemaal goed gekomen. En ze gaan je in de gaten houden zodat jij straks een wolkje van een baby in je armen kunt sluiten. Ik hoop dat je wat hebt aan mijn ervaring, en dat het je een beetje geruststelt. Probeer toch nog te genieten van je zwangerschap, ondanks dat je je zorgen maakt.

    Als je wilt weten waardoor mijn kindje een groeiachterstand had, mag je me altijd een PB'tje sturen.
     
  2. Chica82

    Chica82 Fanatiek lid

    23 mei 2010
    1.387
    74
    48
    Amsterdam
    Bedankt voor de lieve en geruststellende reacties, dat heb ik echt nodig en het helpt me echt enorm. De verloskundige net ook gesproken en ze gaat haar best doen te zorgen dat ik maandag gezien word door een gynaecoloog.
     
    Ysabella en Meiske2015 vinden dit leuk.
  3. Julias

    Julias Fanatiek lid

    20 mrt 2015
    2.546
    1.868
    113
    Wat fijn dat je vk goed voor je zorgt!
    Geruststelling in deze en dus vaker een check is zo fijn!

    Helaas heb ik ook 2x in de rollercoaster gezeten met een groeiachterstand in mijn buik... De eerste was bij de 20 weken echo al gezien dat haar hoofd en buik te klein waren, maar is ons ook niet verteld. Ik had op een gegeven moment wat angst dat ik haar niet voelde en bij een extra check bij de vk werd dit mij medegedeeld. Ik kreeg toen dezelfde opmerking als jij mee... Vele groeiechos en uitgebreide bloedonderzoeken en extra guo's wezen iedere keer iets anders uit. Dan weer het hoofd te klein, maar buik goed, dan weer buik te klein en hoofd goed, dan weer bijde mis en dan weer beide goed... Het wisselde echt zo sterk! Pas vanaf mijn verlof ging de groei weer vooruit en durfden ze haar tot 40 weken te laten zitten. Iedere controle was een zware spanning en was het echt heel pittig... Zij zat ook rond de p10 steeds en lag 2,5e week achter. Bij de geboorte niks aan de hand en is een slanke dame, maar helemaal in orde!

    De 2e kwamen we bij een dwarsliggings echo erachter dat ze 4,5e week achter lag en zelfs ook van de curve af viel... Dat werden dus weer talloze controles en ctg... Flow was altijd goed, bij mij was alles goed, alleen soms wat minder vruchtwater. Helaas bleef haar groei achter lopen en moest zij wel eerder komen. Bij de geboorte bleek haar placenta te klein waardoor ze geen ruimte had om te groeien. Er is geen duidelijke oorzaak gevonden, dus krijg ik tijdens deze zwangerschap weer extra controles en glucosetesten. Voor nu is dit kindje gemiddeld, maar er kan nog vanalles gebeuren...
    Ondanks de te kleine placenta en een mini meisje mochten we de volgende dag al naar huis en doet zij het nu ook super goed! Ook zij is slank en wel wat kleiner als haar zus was, maar niet zorgwekkend. Ze groeit gewoon mooi op haar eigen lijntje door en dat willen ze zien.

    Dus ookal krijg je de opmerking bij minder leven meteen te bellen, je moet je kindje zo vaak per dag voelen... Dat doen ze puur ter bescherming. Dan zullen ze je aan de ctg leggen en checken of je kindje ok is. Het is spannend, maar alles voor je kindje!
     
    Sylver vindt dit leuk.
  4. Chica82

    Chica82 Fanatiek lid

    23 mei 2010
    1.387
    74
    48
    Amsterdam
    @Julias ik hoop dat het zo loopt als bij jou. Ik denk dan als leek als ze in 2 weken tijd 22 punten zakt in groei dan zal ze nog toch binnen een paar dagen onder die 3 zitten? Maar ik begrijp 't hele groeicurve systeem duidelijk nog niet.

    Kindje van een Turkse vriendin die getrouwd is met een Indonesische man zat op p8, daar schrik ik dan van, zelfs daar zit ze onder, dan moet er toch iets goed mis zijn:cry:
     
  5. Chica82

    Chica82 Fanatiek lid

    23 mei 2010
    1.387
    74
    48
    Amsterdam
    Ze wss gisteravond gelukkig wel super druk in de buik, veel schopjes die mijn man kon voelen, dus dat geeft de burger moed. Ik voel haar ook meteen bewegen bij het opstaan. Maar er zullen ook weer dagen zijn dat ze rustiger is want dat drukke doet ze niet dagelijks..
     
  6. Chica82

    Chica82 Fanatiek lid

    23 mei 2010
    1.387
    74
    48
    Amsterdam
    Ik ben erg aan het zelf dokteren maar ik lees een stukje over symmetrische groeiachterstand (haar buikje en hoofdje zijn beiden P7) en dat het dan heel belangrijk is om te achterhalen of de uitgerekende datum wel klopt.

    Ze hebben mij 9 dagen vooruit gezet, ik zei toen al dat klopt niet want ik weet wanneer ik ovuleerde dmv testen. Ik kwam zelf op 17 mei maar ben gezet naar 8 mei!!

    Zoiets kan toch net dat verschil maken dat ik nu misschien toch wel boven p10 zit?
     
  7. Meiske2015

    Meiske2015 VIP lid

    4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Ik denk dat het verstandig is om stoppen met zelf een oorzaak te achterhalen. Je kunt je zelf helemaal gek maken daar mee.
    Elk kindje groeit anders.

    Zoals gezegd, mijn meiden waren P4 en P2 en alles is goed gekomen.
    Oudste is zelfs spontaan een maand te vroeg geboren en ze heeft geen eens couveuse of iets gezien. Na 3 dagen gingen we naar huis.
     
    mutskuh vindt dit leuk.
  8. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Stop met googlen en jezelf gek te zoeken. Je hebt meerdere groeiecho's nodig om een beeld te krijgen. Hier viel kind van de groeilijn af (p100 aangetikt zelfs...) Maar door alle groeiecho's op te volgen, zie je goed of kindje eigen lijn volgt of niet. Kindje kan ook de volgende echo weer gestegen zijn in de eigen lijn.

    Een klein kind kan ook gewoon klein zijn vanuit aanleg en gewoon gezond zijn (en met 18 jaar ook gewoon 1.80 m zijn bv).

    Haal even diep adem en zeg tegen jezelf: ik google niet meer en wacht rustig de volgende echo af.
     
    Ysabella vindt dit leuk.
  9. Chica82

    Chica82 Fanatiek lid

    23 mei 2010
    1.387
    74
    48
    Amsterdam
    Ja maar die drastische daling is dus zorgbarend wat ik begrijp. Als ze met 20 weken ook al op P7 zat was 't minder zorgbarend
     
  10. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Maar wat verandert googlen en jezelf gek maken aan de situatie? :) Wacht nog even de volgende echo af. Ik heb elke 2 week echo's gekregen (en nu wekelijks) omdat 2 echo's achter elkaar te weinig info gaven. Uiteindelijk zat er zeker in de tweede groei echo meetfouten waardoor die meting al onbetrouwbaar was. Voor t totale beeld hebben ze meer nodig dan 2 echo's.

    Ik snap echt je zorgen, zat en zit mij ook niet lekker dat mijn kind ook buiten de normaalcurve zit (hij loopt 2,5 week voor... En dat moet er wel uit kunnen).
     
    Ysabella vindt dit leuk.
  11. Chica82

    Chica82 Fanatiek lid

    23 mei 2010
    1.387
    74
    48
    Amsterdam
    I know I know maar het komt ook omdat ik niet genoeg informatie heb nu, en totaal niet gerustgesteld word doordat de verloskundige gister zei bel me als je de baby minder/niet voelt, dan denk je als moeder niet meer zo rustig
     
  12. Chica82

    Chica82 Fanatiek lid

    23 mei 2010
    1.387
    74
    48
    Amsterdam
    ik sprak in ieder geval net de echoscopiste van de praktijk waar ik met 16 weken een pretecho had en zij kon me dus wel geruststellen, ik vertelde niet hoeveel de daling was data ben ik vergeten maar wel dat er een daling is en ze zei dat foetussen (iets wat iemand hier ook eerder zei) zich in sprongen ontwikkelen/groeien en er ook soort van rustpauze's zijn

    dus hard duimen en hopen dat dat t is, ze hebben nu maar 2 meet momenten gehad, met 20 en 22 weken, wie weet is haar persoonlijke groeilijn geen van die 2 en zit ze er dus nog niet 20 percentielen onder bedacht ik me net
     
  13. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.320
    1.052
    113
    Hoe was het bij de gyn vandaag?
     
  14. Eikeboompje

    Eikeboompje Bekend lid

    7 sep 2017
    813
    489
    63
    Vrouw
    @Chica82 Hoe was het vandaag bij de gyn?

    En ik hoop je ook te kunnen geruststellen ook hier een meisje wat steeds tussen de P3 en P5 bleef zat. Met de 2e 20 wekenecho kwamen ze hier achter. Toen doorverwezen naar de gyn maar die vond de metingen niet zorgwekkend dus weer terug naar de verloskundige. Toen toch rond de 30 weken weer doorverwezen naar de gyn en toen vonden ze de groei wel te klein. Buik en hoofd waren voornamelijk klein. Met de geboorte tikte ze net P6 aan. Na ongeveer 5 a 6 maanden een dochter die eruit ziet als gezond Hollands welvaren. :) Je zou nu echt niet meer zeggen dat ze te licht :roflmao:.
    Mijn moeder en zus hadden ook kleine kindjes, dus ook een kwestie van aanleg.

    En er is echt pas iets over de groei te zeggen als er meerdere groeiecho's zijn gemaakt door dezelfde persoon met een frisse pauze van 2 weken! Alleen dan kan de groei beoordeeld worden. ;)
    En Google helpt je echt niet mee. Al begrijp ik dat je dit doet, dit maakt je alleen maar ongeruster.
     
  15. Chica82

    Chica82 Fanatiek lid

    23 mei 2010
    1.387
    74
    48
    Amsterdam
    Ik hoop aanleg of de genen van mijn man (Italiaans). Mijn broer was 2600 of 2800, vergeten wat het nou was, hij moest in de couveuse, geboren met 38 weken. Ik was 4 kilo geboren met 42 weken.

    Vanmiddag de afspraak, ik hoop dat ze me kunnen geruststellen, ik denk dat het wel even duurt, eerst echo daarna afspraak gynaecoloog. Wie gaat die doppler dan doen? Iemand enig idee? De assistente van de verloskundige zei oh dat weet ik niet hoor, ik hoop wel dat ze dat ook meteen gaan doen die doorstroming nakijken
     
  16. Chica82

    Chica82 Fanatiek lid

    23 mei 2010
    1.387
    74
    48
    Amsterdam
    Nou nog even een update,

    buikje kwam op p10 en ze zeiden dat de rest gewoon gemiddeld was. Maar het buikje is nog steeds zorgelijk.

    Doorstroming hersenen was goed, ook van de navelstreng.Gynaecoloog zei NIPT heb je gedaan met nevenbevindingen dus die kunnen we ook van tafel schuiven, dan blijft er over ; aanleg placenta of CMV virus, aanleg placenta vond ze waarschijnlijker maar ik moet voor de zekerheid bloed prikken. Aanleg placenta kan iets met de aderen bij de placenta zijn zei ze.

    Op de echo was ze lekker bewegelijk, en zag alles er prima uit.

    Vanaf nu dus elke 2 weken groeiecho en hopen dat ze op dezelfde lijn blijft.
     
    Julias vindt dit leuk.
  17. Chica82

    Chica82 Fanatiek lid

    23 mei 2010
    1.387
    74
    48
    Amsterdam
    En toen ik vroeg zal ze nu opeens gehaald moeten worden voor de 26 weken zei ze dat ze dat niet verwacht, maar over 30 weken durfde ze niks te zeggen, dus het blijft wel spannend...ik heb eigenlijk geloof ik niet gevraagd of deze fluctuaties nou voorkomen zonder dat er iets aan de hand is, zo erg zakken. Maar dat komt misschien omdat ze dus toch nog bezorgd zijn om dat buikje en dan denk ik als t vaker voor zou komen zouden ze niet bezorgd zijn ofzo.
     
    Philippine vindt dit leuk.
  18. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.320
    1.052
    113
    Fijn dat de echo goed was. Hopelijk houdt ze dit lijntje vast en blijft ze gestaag doorgroeien. Fijn dat je nu 2 wekelijks groei echos hebt!
     
  19. Eikeboompje

    Eikeboompje Bekend lid

    7 sep 2017
    813
    489
    63
    Vrouw
    Fijn dat de echo's goed zijn! Je blijft onder controle van de gyn. bekijk alles per afspraak. Ver vooruit kijken heeft echt geen zin! Jullie worden nu goed in de gaten gehouden. ;)
     
  20. mii89

    mii89 Lid

    8 jul 2017
    31
    7
    8
    Vrouw
    Wij zitten in het zelfde schuitje geloof ik... 20 weken echo was prima, hoofdje iets kleiner , benen lang,buikje lag wel een stuk boven het gemiddelde.
    Met 29 weken een groeiecho bij de vk. Benen lang, hoofdje wat kleiner, buik nu zelfs opeens onder het gemiddelde. Schrok me dood. Vorige week naar het zkh, nog een groeiecho. Baby is geschat op 1420 gtam, met 30 weken. Opzoch niks geks. Ook niet kwa curve want net onder het gemiddelde kan. Maar vergeleken met de 20 weken echo toch wel zorgelijk.
    Ze hebben mij op de ene dag een echo laten hebben, de volgende dag pas besproken. Ik heb geen oog dicht gedaan... voor nu lijkt alles oke. Op een hoge bloeddruk na, vreemd na zon dag wachten? Haha Kwa beweeglijkheid, bloedvaten, het oogt als een lange slanke dame. Dus voor nu voldoende gerustgesteld. Tot ze weer in haar favoriete stuithouding gaat liggen met benen over der hoofd en ik haar dus amper voel... hihi. Afwachten is alles wat we nu kunnen. Sterkte daarmee.
     

Deel Deze Pagina