Hoi dames, Gister heb ik de 20 weken echo gehad. De baby is in het algemeen aan de kleine kant, maar wel binnen de norm, alle organen werken prima, alleen lijken de botten in beide bovenbeentjes wat kort (1 a 1,5 week achterstand) en niet helemaal recht. Geen idee hoe erg het is, maar ik ben meteen naar het LUMC vervezen voor een GUO, die heb ik aanstaande dinsdag. Heeft iemand dit ook ooit gehad en wat waren de gevolgen hiervan?
Vervelend zeg! Ik weet dag een kort femur soms voor kan komen bij chromosoomafwijkingen. Maar dat hoeft absoluut niet het geval te zijn, zeker als alles er verder goed uit ziet! Hier werden ze (wel later in zwangerschap) ook een keer te kort gemeten, maar de week erop tijdens GUO was er niks meer van terug te vinden. Hebben ze het specifiek benoemd dat ze niet helemaal recht waren? Op sommige echofoto's zien ze er krom uit, maar dat komt door de echo zelf.
Bedankt voor je bericht @Soezz. Ja, ze hebben specifiek gezegd dat de botten wat krom eruit zien, maar ook dat onze meid heel diep met haar kontje in mijn bekken zit en het beeld vervormd kan zijn. Hopelijk is het net zo onschuldig als bij jou! Dinsdag gaan we meer weten.
Ja hier! Beide kindjes was de femur kort (en algeheel ook wat kleiner) de oudste liep het bovenbeentje zelfs 4 weken achter bij de jongste 2. Diverse groeiechos gehad en uiteindelijk groeide ze gwoon gelijkmatig. Ik heb twee gezonde zoontjes met alleen wat kortere beentjes. Niet dat dat zichtbaar is op het blote oog maar we merken het met kleertjes.
Hier bleek tijdens een liggingsecho met 36 weken dat de bovenbeentjes op p2 (4 weken achter op groei) zaten. Zou uiteindelijk nog een GUO krijgen met 37+2 maar hij is een dag voor de GUO geboren. Hij is na de geboorte onderzocht door een kinderarts maar het leek gelukkig allemaal goed. Hij heeft idd korte beentjes hij is nu 5 maanden en we merken het ook met de broekjes maar het is niet enorm opvallend. Ik ben zelf ook klein en mijn dochters ook niet heel lang (al hadden zij geen afwijkende femurlengte tijdens de zwangerschap). Heb ook geen ervaring met kromme beentjes. Hopelijk hebben ze het niet goed kunnen zien/meten en is er niets aan de hand.
Succes vandaag! Hier wel ervaring met guo, vaak is de apparatuur beter en kunnen ze zaken net wat grondiger checken. Hopelijk kunnen ze alles goed zien en advies geven.
Bedankt dames! Ik heb net de GUO gehad in Leiden en idd, de bovenbeentjes hebben een sort knik aan de kant van het bekken, dus dat is niet normaal. Ze meten ook veel te kort (p0 dus helemaal buiten de curve), maar dat vooral omdat ze niet goed gemeten kunnen worden (vanwege de knik). Daardoor klopt de gewicht en lengte schatting ook niet, want die worden natuurlijk met de lengte van de bovenbeen gemeten. Dus het kan zo zijn dat de baby niet echt zo klein is als ze denken want het kan door die kromme beentjes niet goed gemeten worden. Ze kunnen niet zeggen wat er aan de hand is, er zijn zoveel mogelijkheden, de rest van onze meid ziet er super goed uit op de echo, dus het kan een genetische afwijking zijn maar ook gewoon iets ortopedisch, bv. o-beentjes. Ze hebben ons toch vruchtwaterpunctie aangeboden om alles uit te kunnen sluiten en dit aanbod hebben we meteen aangenomen (gister al beslist dat wij dat zouden doen). We konden het meteen laten uitvoeren (echt een meevaller trouwens), ook nog bloed laten prikken bij mijn man en ik om ons DNA ook al bij de hand te hebben. Over 3-5 dagen bellen ze ons met de eerste uitslagen van de trisomien (maar de NIPT was goed dus ze denken niet dat ze daar iets zien) en over 2-3 weken de uilslag van de rest. Best spannend dus, ook omdat ik al 21+1 ben dus mocht het helemaal foute boel zijn dan kan het net te laat zijn om de zw af te kunnen breken. Dus ja. 2 of 3 slopende wachtweken voor ons. Het hele zwanger zijn staat even op pauze, genieten kan niet meer, de babykamer kan ik ff niet meer in. Maar het komt goed, toch?
Ik breek even in om je heeel veeel sterkte te wensen meis! Jeetje wat een naar bericht! Zo een lange weg afgelegd en dan nu dit....ik hoop echt dat het niets ernstig is enje de laatste weken nog kunt genieten van de zwangerschap! Sterkte!
Heel veel sterkte. Hier hetzelfde meegemaakt maar geen punctie laten doen en weet nog goed hoe slopend de weken zijn! Hopelijk krijg je gauw uitslagen zodat je meer duidelijkheid hebt.
Oh lieve lieve @dame82 goed om je weer te zien! Ja idd heel slopend, maar enige wat ik nu kan doen is afwachten. @sabagirl dank je! Heb jij uiteindelijk een kunnen krijgen zonder punctie?
Wij hebben de nipt gedaan na de guo (die was goed) en sindsdien iedere 2 weken een echo. 1 van de 2 soft markers is bij ons verdwenen en verder blijft het afwachten tot de bevalling of het kindje echt gezond is of niet.
Ja heb hier eigenlijk niets te zoeken, maar snuffel toch af en toe stiekem mee. Toen zag ik jouw topic en moest ik toch even reageren! Ik vind het echt afschuwelijk voor je en wens je al het beste toe! Hopelijk blijkt allemaal mee te vallen. Nogmaals sterkte!
Hoi ts, Veel sterkte de komende dagen! Wij hebben net precies hetzelfde doorlopen (en zitten er eigenlijk nog in), ook in het lumc. Het wachten is slopend, maar ik moet zeggen dat wij de uitslag erg snel hebben! Vorige week woensdag de punctie en vrijdag al de eerste uitslag. Ik heb zelf gebeld eind vd middag, dus dat zou jij donderdag evt. ook kunnen doen! Vandaag belden ze voor de bloeduitslag wat ook 2 weken kon duren. Houd moed en vertrouwen!
@sabagirl ah ok, wij hebben de nipt met 12 weken gedaan dus het enige wat wij verder konden doen was een vruchtwaterpunctie. Sterkte en ik duim voor jullie & jullie kleintje! @KatoJipGimli dank je! Goed om te weten dat ze bij het LUMC zo snel zijn met uitslagen! Wacht je nog op de uitslag van de chromosomenonderzoek of heb je nu alles?
@anniko wij wachten nu idd nog op het uitgebreide onderzoek, maar voor ons waren het bloedonderzoek en trisomie 13, 18 en 21 het meest van belang!
@KatoJipGimli hebben jullie voor de vwp ook NIPT gedaan? Wat voor uitslag krijg je trouwens van het bloedonderzoek? Dat is voor mij niet zo duidelijk, ik weet alleen dat het vergelijkingsmateriaal voor de dna test is maar verder?
@anniko; nee, wij hebben de nipt test niet gedaan. Ik ben zwanger van een twee eiige tweeling dus dan kan het volgens mij ook niet. Het zou goed kunnen dat het bij jullie echt alleen voor vergelijking van het dna is dat jullie bloed is afgenomen. Dat is bij ons ook, maar wij moesten ook nog specifiek getest worden om te kijken of we drager zijn van taaislijmziekte. En ik moest nog laten onderzoeken of ik misschien een infectie heb gehad, die ook weer effect kan hebben op de baby's.