Te veel echo's?

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Dobbelsteen, Mar 9, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Dobbelsteen

Dobbelsteen Actief lid

Jan 1, 2016
    123
    11
    18
    Hoi,
    Ik hoop dat jullie me wat verder kunnen helpen.. Ik heb met 17 weken en 1 dag een geslachtsbepaling laten doen. Met 20 weken en 4 dagen krijg ik de 20 weken echo. Nu heb ik een vriendin die graag samen een pretecho wil laten doen. Zij wil dit deze week plannen, dus dan ben ik 18 weken en een paar dagen. Ik vind het een hartstikke leuk idee natuurlijk, maar ik vind het wel heel veel echo's zo achter elkaar. Ik lees dat er nergens bewijs is gevonden dat het kwaad kan voor mijn kindje, maar toch twijfel ik een beetje... Ik wil dat hij zich wel lekker voelt natuurlijk en ik wil zeker niet iets doen dat schadelijk kan zijn!
    Heeft iemand van jullie hier iets meer verstand van? Zouden jullie naar de pretecho gaan of zouden jullie het laten gaan?
    Liefs van Dobbelsteen

2. Billy60

Billy60 Niet meer actief

Ik zou dat gewoon doen hoor.

3. SaVi

SaVi Lid

Jan 21, 2016
    35
    0
    0
    Parkstad
    Een echo wordt niet met straling gemaakt maar door middel van geluidsgolven. Inderdaad is het nog nooit bewezen in al die jaren dat geluidsgolven kwaad kunnen.

De verloskundige praktijk waar ik zit, bestaat dit jaar 15 jaar en ze hebben als cadeautje voor de zwangeren elke week een kiekeboe spreekuur georganiseerd. Je kan dus vanaf je 10e zwangerschapsweek 1x per week een echo van 1 minuut laten maken. Even spieken of t hartje klopt en of de baby nog goed zit.. En je kan weer met een gerust hart de deur uit

Elke week is misschien vaak.. Maar tot nu toe veilig geacht.
    Gewoon lekker gaan want er is niets dat de " pretecho " kan drukken :D
    Liefs, Savi

4. Hippo89

Hippo89 VIP lid

Dec 11, 2012
    7,373
    343
    83
    Female
    Ik heb bij elke zwangerschap elke 2'weken een echo gehad in het ziekenhuis

Gewoon doen hoor :)

5. Bloem178

Bloem178 Lid

Jul 9, 2015
    66
    0
    6
    NULL
    NULL
    RISICO’S VAN ECHOSCOPISCH ONDERZOEK
    Men past echoscopie al meer dan vijfentwintig jaar op grote schaal toe. Tot nu toe zijn in de praktijk en uit wetenschappelijk onderzoek geen nadelige gevolgen of schadelijke effecten naar voren gekomen. Wel zijn een enkele keer effecten als minimale groeivertraging en iets meer linkshandigheid bij het kind gezien, maar echte bewijzen zijn daar niet voor. Een garantie dat onbekende ongewenste effecten nooit zullen optreden, is niet te geven. Daarom is het verstandig om voorzichtig te zijn en echoscopie niet zomaar te gebruiken omdat het ‘zo leuk’ is. Voor de zekerheid raadt men aan alleen een echo te maken als deze nuttige informatie oplevert. Pret-echo’s worden afgeraden.

Bron:www.nvog.nl

6. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

Mar 26, 2015
    11,866
    5,104
    113
    Ik zou het gewoon doen.
    Ik heb met mijn laatste zwangerschap heel veel echo's gehad

7. winky

winky Bekend lid

May 12, 2013
    665
    0
    0
    Hier tijdens mijn laatste zwangerschap vanaf 20 weken iedere week minstens 1 echo gehad (soms wel drie in een week ivm groeiachterstand) en mijn dochtertje heeft er niks aan over gehouden

8. Bizzy

Bizzy Fanatiek lid

Oct 30, 2007
    2,828
    2
    36
    thuisblijf moeder
    rotterdam
    Lekker gaan hoor!

9. caat

caat Fanatiek lid

Sep 5, 2012
    1,195
    1
    36
    Ik heb elke week( nu toevallig een weekje langer wachten) een echo. Over 2 weken loop ik bij extra ziekenhuis en krijg ik er 2 die week. Zal wel goed zijn denk

10. Chiaraa

Chiaraa Fanatiek lid

Apr 27, 2008
    1,561
    1
    0
    Ik zou er persoonlijk voor kiezen een pretecho te doen in een periode van weinig echo's. Na de 20 weken heb je er waarschijnlijk een hele tijd geen.

Maar ik zou qua veiligheid mij geen zorgen maken.

11. Linky

Linky Fanatiek lid

Jun 12, 2014
    3,487
    172
    63
    Female
    Tussen week 6 en 10 heb ik 6 echos gehad, na 22 weken elke week één. Niemand heeft daar ooit van gezegd dat het slecht was, ik zou gewoon genieten :)

12. Annemiek125

Annemiek125 Niet meer actief

Gewoon van genieten inderdaad! Zelf 2 pretecho's laten maken in de zwangerschap van mijn zoon en had verder sowieso heel vaak een echo om medische redenen. Voelde me ontzettend ziek in mijn zwangerschap maar heb echt super genoten van al die echo's. Gewoon doen hoor ;)

13. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

Jun 1, 2011
    3,016
    2
    38
    Geen enkel probleem. Krijg bij de gyn standaard elke keer een echo.

14. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

Nov 13, 2012
    3,695
    2
    0
    Ik zou het lekker doen, ook ik krijg bij elke controle (nu om de week, straks wekelijks) een echo.

15. Dobbelsteen

Dobbelsteen Actief lid

Jan 1, 2016
    123
    11
    18
    Bedankt voor jullie geruststellende woorden, heel fijn. Ik heb besloten te gaan, heb er zin in! :)

16. Mamavanle

Mamavanle Actief lid

Sep 18, 2014
    459
    5
    18
    NULL
    NULL
    Bij mijn volgende zwangerschap krijg ik op medische indicatie elke week een echo dus zal niet zo veel kwaad kunnen! Veel plezier

17. poppetje77

poppetje77 Fanatiek lid

Jul 11, 2012
    3,880
    330
    83
    Female
    ambtenaar
    regio rotterdam
    Ivm 1 eiige tweeling met 1 placenta al zoveel echo's gehad en vanuit het Zh vanaf week 16 om de week ivm risico tts. Zou een Zh dat doen als het schadelijk zou zijn...

18. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

Jan 3, 2015
    2,446
    1,463
    113
    En ook ik heb al veel echo's gehad, vanwege bloedingen (hematoom). De gynaecoloog, de echoscopiste en de verloskundige zien er geen enkel probleem in.

Natuurlijk kunnen ze dat niet zeker weten, maar ik vertrouw er toch maar op :)

19. RosaLynn

RosaLynn Fanatiek lid

Mar 5, 2011
    1,791
    0
    36
    Ik krijg bij mijn verloskundige elke keer standaard een echo. Dus ik zou lekker gaan

20. MMMmeisje

MMMmeisje Fanatiek lid

Aug 22, 2013
    1,296
    2
    38
    Gewon doen! Ik heb bij de zwangerschap van mijn zoontje iedere week de hele zwangerschap een echo gehad en een prachtig gezond mannetje gekregen.

Share This Page