1 eige tweelingof 2 eige tweeling

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door moederlief, 25 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. moederlief

moederlief Actief lid

15 feb 2012
    260
    0
    0
    NULL
    NULL
    #1 moederlief, 25 jul 2012
    Laatst bewerkt: 25 jul 2012
    Wie kan me helpen weet sins gisteren pas dat we een tweeling verwachten.
    Hoe weten we nou of we een 1 eigge tweeling krijgen of een 2 eigge tweeling.
    Dinsdag moeten we terug voor het tussen schot deze werd niet gezien op de echo wat heeft dit ermee te maken
    Sorry voor de vragen had het eigelijk aande gynocoloog moeten vragen ,We waren alleen even in schok :$ we hadden er geen 2 verwacht begrijp me niet verkeerd heel blij mee alleen niet verwacht;) hoop dat iemand me helpen wil hierbij en kan natuurlijk!

2. niekenie

niekenie Actief lid

29 feb 2012
    387
    0
    0
    Reet / Antwerpen
    een een-eigen zit in 1vruchtzak en een twee-eigen zitten elks in een apparte
    zonder echo kan niemand hier meer over vertellen vrees ik

3. maggy1981

maggy1981 Lid

7 mei 2012
    25
    0
    0
    NULL
    woon in delfzijl
    een een eiige tweeling is altijd 2 jongens of 2 meisjes 2 eiige kan ook jongen en meisje zijn.

4. Emmeken36

Emmeken36 Bekend lid

Ieder eigen vliezen (zowel binnenste als buitenste) met een duidelijke scheiding ertussen (een soort v vorm aan de bovenkant) en 2 losse placenta's duidt over het algemeen op 2 eiig (of heeeel vroeg gesplitst 1 eiig) Deze vorm is ook erfelijk.

Bij eeneiig ligt het er een beetje aan hoe vroeg ze gesplitst zijn. Hoe later gesplitst hoe meer ze delen: placenta, vliezen etc. (en te laat gesplitst levert een siamese tweeling op) oh en dit is altijd jongen/jongen of meisje/meisje natuurlijk. Hoe minder ze delen hoe gunstiger: minder kans op complicaties.

Van de twee-eiige situatie heb ik evt. wel een echofoto met 9 weken waarop je de vliezen en de v ertussen goed kunt zien. Ik werd meteen doorverwezen naar het zh en moest 2 dagen later al komen omdat ze voor de 10 weken die vliezen wilden beoordelen, hoe groter het wordt allemaal hoe moeilijker het te zien is.

Hier was dus het oordeel 2 eiig, wel 2 jongens btw dus in theorie zou het nog heel vroeg gesplitst 1 eiig kunnen zijn, maar aangezien bij mij in de familie zowel aan vaders kant als moeders kant 2 eiige tweelingen voorkomen ben ik aardig 'erfelijk belast' (wist ik ook niet totdat ik m'n ouders vertelde dat we een tweeling kregen)

5. Thea23

Thea23 Fanatiek lid

7 okt 2011
    4.433
    1.123
    113
    ZZp er
    ik ben zwanger geweest van een tweeling ZOnDER tussenschotje
    dit betreft altijd een 1 eiige tweeling .
    Dit is tevens ook gelijk de meest gevaarlijke 2 ling zwangerschap dus ik bid voor je dat er een tussenschotje is .
    aangezien het tussenschot de kindjes beschermd zodat hun navelstreng elkaar niet kunnen wurgen of door elkaar kunnen komen( in de knoop)!

Good luck

6. Thea23

Thea23 Fanatiek lid

7 okt 2011
    4.433
    1.123
    113
    ZZp er
    1 eiige tweeling.
    1 ste splitsing
    2e splitsing mono-amniotische tweeling
    3e spliting mogelijkheid Siamees

Meerlingen

7. moederlief

moederlief Actief lid

15 feb 2012
    260
    0
    0
    NULL
    NULL

pfff ik hoopook zo op dat tussen schotje pfffff
    dinsdag weten we pas meer:(

8. moederlief

moederlief Actief lid

15 feb 2012
    260
    0
    0
    NULL
    NULL
    thea23 hoe is de zwangerschap verlopen???
    en de controle,s toen die tijd???

9. moederlief

moederlief Actief lid

15 feb 2012
    260
    0
    0
    NULL
    NULL
    maar effe vraag ze hadden beiden een apart dooier zakje een voederzakje zegt dit niks of??? dat ze beiden een placenta krijgen???

10. sjaantje85

sjaantje85 Fanatiek lid

4 sep 2008
    2.918
    0
    0
    er zit heel veel verschil in!hier twee eiig met een duidelijk tussen schot en alletwee een eigen placenta
    een vriendin van mij 1 eiig alletwee in een apart zakje..maar deelde wel de placenta

de volgende echo zal uitsluitsel geven!!schrijf anders alles op wat je graag wilt weten!

en als aller belangrijkste gefeliciteerd!!!het is zo bijzonder!geniet ervan!!

X

11. Leliana

Leliana Niet meer actief

Wow, dat is even schrikken he? Maar wel heel bijzonder ..;)
    Bij mij werd toentertijd een echo gemaakt bij 6 weken. De gynaecoloog kon toen zien dat ik 2 eisprongen had gehad. Mijn zoontjes zaten toen al in hun eigen vruchtzakjes en er zat een duidelijk heel dik schot tussen. Ze hadden beide ook hun eigen placentas. Mijn zoontjes zijn dus 2-eiig.
    Ik hoop dat ze er bij jou snel achter zullen komen. Probeer in de tussentijd heel erg te genieten want het is hoe dan ook een heel bijzondere zwangerschap.
    Oh, en gefeliciteerd!! :D

Even gedeeltelijk off topic:

1eiige tweelingen kúnnen ook twee verschillende geslachten hebben. Het is heel zeldzaam maar het gebeurd wel... ik geloofde het eerst ook niet.
    Google maar eens op:

Boy - Girl monozygotic twins

12. Thea23

Thea23 Fanatiek lid

7 okt 2011
    4.433
    1.123
    113
    ZZp er

ik kreeg vanaf de eerste echo (6/7 weken) elke week een echo maar helaas hebben bij 10 weken de 2 kleintjes het opgegeven en zijn hun hartjes ermee gesttopt

Maar er zijn veel verhalen waarbij het goed gaat dus laat je niet van de kaart brengen en lees je goed in ,.,.
    Maar ga van het positieve uit dat er gewoon een tussenschotje is

13. dewy

dewy Actief lid

4 apr 2012
    289
    0
    0
    NULL
    NULL
    Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap.

Idd een twee- eiige tweeling hoeft niet van hetzelfde geslacht te zijn. Bij een-eiig is dit wel zo. Verder heeft het met de dikte van het tussenschot te maken. En een twee-eiige tweeling zit lekker in hun eigen huisje, maar dit kan bij een een-eiige tweeling ook zo zijn.

Ik heb nu zelf zwamger van een twee-eiige tweeling jongen/meisje en heb heeeel lang om de 4 weken op controle gemoeten. Nu pas voor het eerst om de 2 weken. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik de meest gunstige tweeling zwangerschap heb die er is. Bij mij hebben de kindjes ieder hun eigen placenta en hoeven zo dus niet te delen.

Geniet lekker van je zwangerschap. Het is zooooooo bijzonder

Deel Deze Pagina