dames, zouden jullie wel of geen uitwendige versie laten doen?waarom wel en waarom niet?wie ervaring? mijn kindje ligt dwars en ze willen het uitwendig proberen te draaien.ik had dit bij mijn vorige zwangerschap helemaal uitgezocht en wilde dit perse niet,gelukkig was de baby zelf alsnog gedraaid toen.ik wil het eigenlijk weer niet maar ben ook bang voor een keizersnee. Graag jullie verhalen.... groet kaatje
Ik durf het denk ik ook niet.. zit er wel eens aan te denken 'wat als..'. Maar denk dat ik toch liever een keizersnede onderga dan ons zoontje een risico te laten lopen. Moet er niet aan denken dat er wat gebeurd.. ben zo bang voor die navelstreng die verkeerd kan liggen. Succes met het maken van een beslissing! Hopelijk draait jullie baby nog.
Als zoonlief hier niet draait kies ik eerst wel voor een versie. Dmv echo houden ze ook goed in de gaten waar de navelstreng zit he.
Hier ligt hij vooralsnog goed maar ik had anders wel voor een versie gekozen in de eerste instantie. Een stuitbevalling zou ik dan weer niet zo snel doen..
Ik zou er ook voor gekozen hebben. Volgens de info van de vk vallen de risico's mee en is het meer "baadt het niet, schaadt het niet". Het is altijd mogelijk om tijdens te stoppen. Daarnaast was het mn tweede, wat de succeskans verhoogd en zijn de risico's voor een keizersnede en stuitbevalling ook niet gering. Uiteindelijk was hij toch gedraaid voor de afspraak en kwamen we daar bij de echo achter. Daarvoor ook moxatherapie gedaan, dus wellicht dat dat het zetje dat nodig was.
Ons laatste kindje lag tot 34 weken in stuit. Ze is alsnog zelf gedraaid, maar anders had ik een draaipoging laten doen. Keizersnede wilde ik zo mogelijk echt niet. Volgorde was, eerst een versie, daarna mogelijkheden van een stuitbevalling bespreken en pas als laatste optie een keizersnede. Speelde uiteraard wel mee dat het mijn vierde kindje was en de andere bevallingen soepel verliepen. Bij mijn eerste had ik een versie en dan een kz gewild denk ik
Ik zou ook voor versie gegaan zijn. Mijn tweede heeft tot 36 wkn in stuit gelegen en na een soepele bevalling bij eerste wilde ik graag een keizersnede voorkomen (en thuis bevallen). Ook de kans van slagen van versie bij een niet-eerste kindje is duidelijk hoger. Een stuitbevalling kwam ik niet voor in aanmerking (grote baby). Dus waarom niet dan, was mijn insteek. Baby is spontaan gedraaid net voor ik bij gyn kwam. Mijn derde heeft tot 37 wkn dwars gelegen en toen ik kwam voor de versie bleek ze toch zelf gedraaid te zijn en kon ik meteen weer naar huis en daarna netjes blijven liggen. Uiteindelijk dus (gelukkig) nooit een versie nodig gehad.
Hier tot 37 wkn dwars. Met 38 wkn ingedaald en vast. Al ontsluiting en 2 x gestript. Met extract 40 weken weer dwars. Keizersnede gepland voor 40.3 40.1 spontaan geboren. Door veeeel vruchtwater tot t laatste moment kunnen draaien.. bij mij was een versie niet mogelijk en dus sowieso geen optie. Bleek ook niet nodig.
Hier ook een versie gehad een paar weken geleden. Ik vond het idee ook eng en ik heb lang getwijfeld. Maar een keizersnede heeft meer risico's en een stuit bevalling leek mij helemaal niks. Het was best even een geduw en getrek, ze hebben haar achterover gedraaid, wat een beetje tegennatuurlijk is en het iets lastiger maakte, maar het is gelukt. (Zo was de draai iets kleiner) ik denk dat ze zelf wel wilde draaien, maar dat het niet meer lukte. Ze is veel rustiger sinds ze gedraaid is. Geen golfslagbad meer in m'n buik haha
Onze zoon lag ook dwars. Na 4 echo's bleek dat de navelstreng helemaal onderin begon. Een versie had hij nooit overleefd. Gelukkig lag ik al met 32 weken in het ziekenhuis en zag een arts het bij de 4de controle echo (man was dik in de 60 en had jaren ervaring). Bij ons had het dus een 'rede' dat onze zoon dwars lag.
Ik heb bij de jongste ook een versie gehad, ze is met 31 weken in stuit gedraaid en niet meer uit zichzelf terug gedraaid. Het viel mij echt ontzettend mee, de risico's van een versie zijn niet groter dan de risico's van een stuitbevalling of een keizersnede. Onze dame is binnen 1 minuut gedraaid en de laatste 3 weken prima op haar plek blijven liggen. Hier in het zkh houden ze je wel goed in de gaten hoor, ik kreeg voor de versie een echo en een ctg en na de versie weer een echo en een ctg. De weken daarna heb ik bij mijn verloskundige nog 2x in de week een echo gehad om te kijken of ze wel goed bleef liggen.
Hier zou ik een versie krijgen echter ivm te weinig vruchtwater kon het niet doorgaan, achteraf heel opgelucht en voor een keizersnede gegaan. Mijn schoonzusje heeft vorige week een versie geprobeerd maar is niet gelukt, ze vond het erg pijnlijk de laatste keer dat ze probeerden en zei ook dat ze het nooit weer zou laten doen. Iedereen ervaart het anders en maakt een keuze die zij acceptabel vind qua risico's.. Kan alleen maar zeggen: lees je goed in en volg je gevoel!
hier bij de jongste een versie gehad. Onze dame besloot met 38 weken toch dwars te gaan liggen , daar kwamen we tijdens een controle achter en omdat de omstandigheden qua navelstreng en hoeveelheid vruchtwater goed waren meteen een versie geprobeerd. Helaas was onze dochter eigenwijzer dan de gyn en ging meteen na de draaipoging weer dwars liggen (ik lag nog op bed en je zag mijn buik gewoon gaan hihihihihi) Uiteindelijk is het dus wel een keizersnee geworden (mede omdat ik 1 poging meer dan genoeg vond) Ojja en na de poging houden ze je nog een uurtje in de gaten om te kijken of ze geen weeën opgewekt hebben en of je kindje het goed blijft doen
Ik heb bij mijn eerste zwangerschap twee versiepogingen gehad in week 36, beide keren niet gelukt en ik vond het nogal pijnlijk... Dochter lag in stuit. Tegelijkertijd kun je het altijd proberen en als het te pijnlijk is gewoon stoppen.
Bij mijn vorige zwangerschap lag mijn zoontje in stuit en heb ik een versie gehad met 38 weken. Ze bekijken eerst met een echo hoe het kindje precies ligt en of het gedraaid kan worden. Ook aan de ctg gelegen vooraf. Vervolgens hebben ze hem gedraaid ging heel vlot. Daarna weer echo en ctg. Ze houden het goed in de gaten! Ik vond de risico van een stuitbevalling of keizersnee veel enger. Ik had al een gesprek gehad bij de gynaecoloog wat ik zou doen als de versie niet zou lukken of hij weer zou draaien en ik besloot voor een stuitbevalling te gaan. Hij was uiteindelijk 8,5 pond dus echt blij dat dat niet door ging pfff Maar ik kan je een versie zeker aanraden!!
De middelste was rond 34 weken ineens in stuit gaan liggen maar is zelf weer gedraaid met 37 weken, een versie was hier niet mogelijk geweest ivm placenta voor en een rhesus negatieve bloedgroep kwam er ook nog bij. De derde lag tot 36 weken dwars maar die had een overschot aan ruimte dus die nam het ervan maar is zelf weer goed gaan liggen, toen ook weer een placenta voor.
Hoi, Mijn jongste dochter lag met 39 weken nog steeds in een stuit. Botte gyn zei kom morgen maar dan draaien wij haar en leiden wij de bevalling in. Op mijn vraag wat als het niet lukt kreeg ik als antwoord dat ik dan een stuitbevalling zou krijgen want het was mijn 6de kind. Wilde geen stuitbevalling dus ging voor de versie. Versie 1 lukte goed en viel mij 100% mee. Belangrijk is om je lichaam volledig te ontspannen en rustig in en uit te ademen. Bij mij moest eerst de baarmoedermond nog verweken dus werd ik in een sluitlaken gelegd. Helaas weer gedraaid. Weer een versie en toen de vliezen gebroken. Achteraf bleek er een medische oorzaak voor de stuitligging van mijn dochter. Een versie altijd proberen.