Hoe vaak een echo?

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by hihi, Oct 23, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. hihi

hihi Actief lid

Oct 23, 2008
    348
    1
    0
    Juf
    Friesland
    Hallo!
    Ik krijg binnenkort mijn eerste echo en ben dan bijna 8 weken zwanger.
    Kun je dan al iets zien? Ik lees steeds berichten dat veel vrouwen de echo pas bij hun 10e tot 12e week krijgen. En hoeveel echo's worden er eigenlijk gemaakt? Als het er maar 2 zijn (nu en de 20ste week), zou ik denk ik liever wat later een echo willen, rond de 12ste week.
    Of hangt het ook af van de verloskundige die je hebt wanneer ze de eerste echo doen? Weet iemand hier een antwoord op?

2. angela80

angela80 Fanatiek lid

Jan 8, 2006
    1,488
    0
    0
    volgens mij krijg je normaal 2 echo's.
    rond de 12 weken en de 20 weken echo.
    maar als je bv door hormonen zwanger bent geworden of niet weet hoelang je zwanger bent dan krijg je er 1 meer.
    ik heb 3 in totaal gehad

en met 8 weken kan je al iets zien hoor, ook al is het niet zo duidelijk.
    ik kreeg mn eerste echo met 7 weken en 3 dagen

3. Danjo

Danjo VIP lid

Feb 25, 2007
    18,384
    22
    38
    Female
    standaard is 2 dus dan zal je er 1 met 8 weken krijgen en dan idd pas met 20 weken

Of je moet eerder een mk bbz hebben gehad of in de mmm hebben gelopen dan heb je kans dat je er meer krijgt

4. hihi

hihi Actief lid

Oct 23, 2008
    348
    1
    0
    Juf
    Friesland
    Ik heb maandag gebeld en ze zeiden dat ik bij mijn eerste gesprek gelijk een echo zou krijgen. Ze hebben me geen voorstel gedaan van nu of over een paar weken... Zou ik dat alsnog kunnen vragen?
    Eigenlijk wil ik het nu wel graag zien, maar als hij/zij over 4 weken beter is te zien, is dat toch beter?
    Medisch gezien heb ik denk ik geen recht op meer echo's. Ik ben gewoon zwanger geworden. Wel komen er miskramen en een doodgeboren babytje met open ruggetje voor in de familie...

5. Danjo

Danjo VIP lid

Feb 25, 2007
    18,384
    22
    38
    Female
    In fam kijken ze volgens mij niet naar tenzei het een erfelijke aandoening is
    maar dan nog doen ze dat niet via een echo
    met 8 weken moet je echt alwel wat zien en een hartje zien en horen kloppen

6. hihi

hihi Actief lid

Oct 23, 2008
    348
    1
    0
    Juf
    Friesland
    Krijg je dan ook direct een fotootje mee?

7. Danjo

Danjo VIP lid

Feb 25, 2007
    18,384
    22
    38
    Female
    ja hoor

8. hihi

hihi Actief lid

Oct 23, 2008
    348
    1
    0
    Juf
    Friesland
    Wat ik mij toch nog steeds afvraag... waarom nu al een echo met 8 weken? Vind het wel heel leuk hoor, om het nu al te zien. Maar meestal is het toch met 12 weken, tenzij het medisch gezien eerder moet. Toch?

9. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

Jun 3, 2008
    3,425
    1
    0
    Standaard krijg je dus 1 termijnecho (tussen 8 en 12 weken) en een 20-weken echo (rond de 20 weken).
    Dit zijn de medische en dus vergoedde echo's.

Met 8 weken is er natuurlijk een vruchtzakje en een (ik noem het maar) garnaaltje te zien. Met 10-12 weken zou je hier al armpjes / beentjes bij moeten kunnen zien.
    Met 20 weken gaan ze de kleine medisch nakijken op gebreken (voorzover het allemaal te zien is..)

Je kunt tussentijds natuurlijk nog een echo doen, alleen moet je deze vaak zelf betalen!

10. 2009mama

2009mama Niet meer actief

bij verloskundig krijg je inderdaad 2 echo's
    de termijn echo en de 20 weken echo...

bij de gyn krijg je meerdere echo's
    zelf loop ik ook bij de gyn en heb nu al 6 echo's gehad, ik krijg om de 2 weken een echo,

11. mamarenata

Sep 17, 2008
    72
    0
    0
    Wij hebben een echo gehad met 9 wk (om de termijn vast te stellen)maar daar zagen we bijna niets op (wel dat het leefde en het hartje klopte goed maar het was een grijs vlekje verder) en mochten na een paar weken terug komen voor weer een echo. Die hebben we bij 14 wk gehad en dat was echt een "kompleet"kindje.
    De volgende echo is met 20 wk en bij 30 wk krijg ik er nog een omdat mn bmi boven de 30 is (31,1 ofzo) en als ze bij 36 wk twijfelen aan de ligging dan krijg ik er weer een maar daar ga ik niet vanuit.

en je kan misschien een pretecho laten maken met een week of 14 bij ons kost dat 35 euro dus als we met 14 wk niet hadden gekregen dan had ik dat zeker gedaan.

12. hihi

hihi Actief lid

Oct 23, 2008
    348
    1
    0
    Juf
    Friesland
    Dan wachten we gewoon af wat we kunnen zien. :(
    Als we 4 november niet zoveel kunnen zien, dan nog maar een echo een paar weken later. Ben zo benieuwd!

13. hihi

hihi Actief lid

Oct 23, 2008
    348
    1
    0
    Juf
    Friesland
    Zwanger 89, waarom ben jij dan bij de gynaecoloog? Ik moest van mijn huisarts de verloskundige bellen.

14. Elle14

Elle14 Actief lid

Oct 3, 2008
    111
    0
    0
    Hier ook twee echo's gahd via de verloskundige. Termijnecho om de 'duur' te bepalen. Dat was toen met 9 weken. En nog een echo met 20 weken.

Wij hebben nog wel twee pretecho's laten maken met 16 en 28 weken. Die vrouw vond het toen raar dat we na die 9 weken echo niet nog een echo hadden gehad met 12 weken maar dat wordt bij ons vanuit de verkloskundige praktijk dus blijkbaar niet gedaan wanneer er geen medische noodzaak is.

Uit jouw verhaal begrijp ik echter dat je precies weet hoe ver je bent en dan vraag ik me wel af waarom ze nu al een echo doen:) Tenzij je natuurlijk nog een met 12 weken krijgt, dan zou ik niet klagen ;)

15. Marijee

Marijee Fanatiek lid

Jan 21, 2008
    2,295
    0
    0
    wat de meeste meiden al zeggen,
    elke verloskundige praktijk heeft ze eigen termijn wanneer ze de eerste echo doen.
    gemiddeld gezien is dit tussen de 8 en 12 weken.
    ik was met 8 weken op vakantie anders had ik er met 8 weken ook 1 gekregen.
    en dan vervolgens wachten tot 20 weken.
    nu had ik hem met 9 weken en 4 dagen ( dacht 9 weken maar was wat verder)
    dus moest ook 11 weken wachten ( precies 11 weken erna had ik de 20 weken)

de termijn echo kijken ze verder medisch bijna niets na, alleen of het hartje klopt, hoe ver je bent, of het vruchtzakje goed is, of de eidooier er zit en of de aanleg van de placenta goed is.
    dit is meestal allemaal te zien met 8 weken en ik heb ook een keer begrepen dat met vk praktijken met 8 weken de echo doen omdat als je een maand langer zwanger mocht zijn dan ben je te laat voor een nekplooimeting als je die zou willen.

je zou wel een geslachtsbepalings echo kunnen doen met tege 16 a 18 weken dan heb je nog even een echo tussendoor en die zijn maar 30 a 35 euro meestal.

Liefs xx

16. Tacha1987

Tacha1987 Fanatiek lid

Feb 14, 2008
    2,964
    2
    0
    Thuisblijfmama
    België - Antwerpen
    In België krijg je geloof ik 4 echo's "normaal" .
    Maar eigelijk krijgen we elke maand een echo als je nr de gynaecoloog gaat ;) En nu moet ik om de 3 weken gaan, en dan om de 2 weken en dan elke week tot de geboorte dus dat zijn vrij veel echo's.
    De eerste had ik rond 10 weken. Dan zag je al wel 'iets' maar met 12 weken toch een stuk meer!

17. MissC

MissC Actief lid

Oct 10, 2008
    124
    0
    0
    Belgie
    ik heb mijn eerste echo de 12 de gehad (6 weken!) en dat was gewoon een grijs vlekje ! ze heeft het wel uitgeprint voor mijn man!
    de 2 de echo is de 27 ste! ze zei zelf ik wil je binnen 10 dagen terug zien...
    heb last van een lage bloeddruk en ook een nierinfectie waardoor ik nu 3 dagen op en neer naar het ziekenhuis ga voor een infuus (serum)!
    dus zie mijn dokter elke dag! morgen de laatste keer infuus en dan zie ik haar maandag weer!(woon in turkije,daarnee dat het hier wat anders gaat dan in nederland of belgie!)

18. vvalentina

Aug 24, 2008
    17
    0
    0
    nou hier komt eentje die inmiddels al 6 x een echo heeft gehad en ben nu 25 weken zwanger maar dat komt had al heel vroeg echo s kreeg vanwege dat ik ben door de pil zwanger geraakt en ze niet wisten of hoe lang en of het intact was etc

ben doorgestuurd door de huisart naar een diagnostisch centrum daar had ik inwendig op 4 weken niet veel te zien weer op 6 weken en nog een keer op 8 weken maar dan uitwendig

1 ste keer verloskundige op 12 weken een echo daarna op 18 weken een geslachtsbepalende pretecho + 3/4d bij een echocentrum en weer verl. 20 weken echo

en volgende week de pretecho op 26 weken 3/4d had en pakket 1x op 18 weken 3/4 d en weer een x op 26 weken

dus ik kan niet klagen!

19. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

Jan 2, 2007
    13,204
    432
    83
    Female
    home sweet home
    Hier tot nu toe 3 echo's gehad de 20 weken echo wordt nr 4. Ik kan er niet vaak genoeg 1 krijgen hi hi :).
    Succes in ieder geval.

20. Sam0110

Sam0110 Fanatiek lid

Sep 6, 2007
    1,567
    1
    0
    Inderdaad in Belgie krijg je er meer , ik heb er nu al 3.
    En ik ga om de 4 weken en krijg ook telkens een echo.

Share This Page