groei echo..

Discussion in 'Zwangerschap' started by abbey, Sep 1, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. abbey

abbey Actief lid

Aug 23, 2007
    466
    0
    16
    hej allemaal..

afgelopen maandag had ik een controle bij de verloskundige..toen ze aan mn buik voelde enz..vond ze em aan de kleine kant en wilde ze me doorsturen naar het zhuis voor een groeiecho..die heb ik dus morgenmiddag... in eerste instantie dacht ik ach zal wel goed zijn..maar hoeveel zorgen moet ik me echt maken? en wat zou er allemaal kunnen zijn? als t de placenta is die te klein is wat dan? wordt t kindje dan gehaald? ik begin nu toch wel ongerust te worden..''gelukkig'' is het morgen dan zover...maar ik ben bang...straks is er wel wat en moet t kindje eerder worden gehaald..:( wat denken jullie en wat zijn jullie ervaringen hiermee?

2. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Hey Abbey,

bij ons ik ook in week 34 een groeiachterstand geconstateerd. Hij loopt bij ons zo'n 2 a 3 weken achter. Ze gaan uitgebreid kijken waar het aan kan liggen en zullen sowieso een aantal weken willen aanzien of hij nog wil groeien. Halen doen ze vaak pas als er echt meteen iets acuuts aan de hand is en de baby echt niet verder groeit in je buik, maar daarvoor is het nu nog te vroeg dan zou er idd iets ernstigs met de placenta of navelstreng moeten zijn en dat komt echt maar heel zelden voor. Bij ons is de navelstreng vernauwd: dat beteknt dat ik heel rustig aan moet doen en de baby gewoon mag blijven zitten, want hij groeit nog wel en dat is goed.

Heel veel succes morgen! Misschien valt het mee,want met voelen alleen is erg weinig te zeggen.

3. ingef

ingef VIP lid

Aug 30, 2009
    5,619
    1
    0
    NULL
    NULL
    bij mijn zoontje werd ik ook door de vk naar het ziekenhuis gestuurd voor een groeiecho, omdat ze het kindje te klein vond voelen.. in het ziekenhuis aangekomen, was er niets aan de hand en de kleine precies op schema.. gyn zei ook: het is gokken met voelen..

hopelijk valt het allemaal mee meid!

4. abbey

abbey Actief lid

Aug 23, 2007
    466
    0
    16
    wat ik wel raar vond..las ik later op mijn zwangerschapskaart..dat er al eerder op stond: buik oogt niet groot...en dat was 7 aug...dus 3 weken geleden:( alleen daar heeft ze nooit wat over gezegd..

5. SuperSannie

SuperSannie Nieuw lid

Feb 24, 2010
    4
    0
    0
    Hoi Hoi,

Ik heb hetzelfde meegemaakt. Ook bij mij werd er gedacht dat het kleintje niet genoeg groeide. Maar hoe lang ben je van lengte? Ik ben zelf vrij lang, ruim 1,80m, en dan 'voelt' je buik vaak kleiner dan gemiddeld (ik geloof dat men uitgaat van een gemiddelde lengte van een vrouw van ongeveer 1,65m). Bij mij was er niets aan de hand, maar het schijnt vaker voor te komen dat er bij lange meiden gedacht wordt dat het kleintje niet genoeg groeit.

Succes morgen!

6. debby82

debby82 VIP lid

Nov 18, 2008
    25,903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    buik oogt niet groot... sja van de buitenkant zie je niet zo heel veel...

ik zou me niet heel erg veel zorgen maken, het is lastig controleren.
    Ik kreeg regelmatig groeiechos ivm mijn bloeddruk. En het gaat meer om de groei. Mijn dochter was klein maar ze volgde nog wel haar curve, dat was het belangrijkste.
    Als je kindje te klein is maken ze een afweging, wat is de winst van de zwangerschap en waarom zou het beter zijn om te halen. Maar dat doen ze niet zo heel vaak. Ze schrijven vaker bedrust voor en nemen je eventueel op in het ziekenhuis.

7. abbey

abbey Actief lid

Aug 23, 2007
    466
    0
    16
    ik ben zelf 1,72 dus niet heel erg lang ook... maar ik zat me net te bedenken...een paar weken geleden met 28 weken heb ik een 3d echo gehad en heeft de man daar ook (is voorheen verloskundige geweest) ook debaby ff opgemeten...en daar was et ongeveer toen een weekje kleiner..niet bij alle ledematen zeg maar maar bij et buikje en t hoofdje..maar heb daar toen eigenlijk niet iets groots van gemaakt..en hij ook niet..
    misschien maak ik mezelf wel onnodig gek ik weet t niet maar toch..et zijn allemaal van die dingen, die verloskundige die dat niet zegt en wel op de kaart schrijft en deze echo...:(

8. debby82

debby82 VIP lid

Nov 18, 2008
    25,903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    abbey een week maakt niet uit. Een kindje mag 2 weken voor of achter lopen. Is het langer dan gaan ze wel kijken wat ze gaan doen.

Mijn dochter had bij alle groeiechos echt kleine beentjes. Liep een week of 5 achter op het laatst... nou ze is toch echt niet uit verhouding ;)

9. misa

misa Niet meer actief

Ik kan me indenken dat je je zorgen maakt, helemaal na die echo van laatst en ook die aantekening op je kaart. Probeer je niet te veel zorgen te maken: je kunt er namelijk nu (nog) niets aan veranderen. Jullie ervaren alleen maar stress dan.
    Ik duim voor je dat alles goed is. :)

10. sandranuijs

sandranuijs Bekend lid

Apr 29, 2010
    713
    1
    16
    Maak je vooralsnog gewoon geen zorgen want een VK kan het ook mis hebben. Stel dat ie net ff verkeerd ligt als zij aan het voelen is...
    De ene keer is het kindje te groot, dan weer te klein.....pfff het is altijd wel wat lijkt het hahaha.

En vergeet niet dat ze in de laatste 2 maanden een enorme groeistuip krijgen dus ik geloof wel dat zo'n kleintje bij groeit en in het zk kunnen ze voor je kijken hoe hij/zij groeit.

Geniet er lekker van want je krijgt een echo en dan zie je de kleine spruit weer :D

Laat de uitkomst maar even weten als je bent geweest, spannend hoor!

11. Maria Anna

Jan 18, 2008
    73
    0
    0
    Ik ben met mijn vorige zwangerschap bij 37 weken doorgestuurd voor een groeiecho. De verloskundige voelde een klein kindje en ze wilde precies weten hoe klein klein was. Snapje?
    Die echo zag er prima uit, het was inderdaad een kleintje, ongeveer vierenhalf pond, maar verder was alles goed. De gyn wilde me na twee weken nog eens zien om te kijken of de baby wel meegroeide met z'n curve. (Voor het geval je verder leest: we hebben een prachtige gezonde zoon die het in alle opzichten hartstikke goed doet!)
    Dat bleek niet het geval te zijn. Het had een groeistilstand en bijna geen vruchtwater meer. Er is toen een ctg gemaakt en dat bleek ook niet helemaal in orde. Ik ben toen meteen opgenomen en de volgende dag zou ik ingeleid worden, maar eerst zou er nog een stresstest worden gedaan om te kijken of het kindje de weeën wel aan zou kunnen. Na vijf seconden (ongeveer) zakte de hartslag al en werd het een spoedkeizersnee. Dat was wel even heel spannend, maar uiteindelijk dus een prachtige gezonde zoon!

12. Pila79

Pila79 Bekend lid

Dec 4, 2007
    978
    0
    0
    Mijn ervaring is dus dat vk echt niet goed kunnen voelen hoe groot een kindje is. 2 vriendinnen werd verteld dat ze echt wel een heel groot kind hadden, 1 vriendin vreselijk in de stress geweest de laatste weken, kindje was krap 6 pond :). 2e vriendin schiet niet zo snel in de stress, maar kindje was dus ook maar 6,5 pond.
    Andere vriendin (die heel groot is en vriend ook) nou zal wel een 8 pondertje worden, uiteindelijk dus 10 (!) pond!
    Nog een kennis (had al een kindje van 9 pond gekregen), vk nou deze wordt misschien net niet zo groot, maar zeker ook ruim 8 pond hoor, groeiecho gehad, bleek ook rond de 8 pond, uiteindelijk was het krap 7 pond.
    Tijdens mijn eigen zwangerschap heel veel echo's gehad, omdat mijn kindje dus elke keer 4 weken voor lag op de curve. Laatste echo met ruim 39 weken leek ze al 4600 gram, tijdens de bevalling zei de dienstdoende gyn zelfs nog, ach die groeiecho's, pondje (!) meer of minder kan best. Uiteindelijk had mijn dochter flink in het vruchtwater gepoept (scheelt toch weer wat grammetjes) maar was wel 4440 gram. Bij mij was het dus een van de weinige keren dat ze het redelijk goed geschat hadden.

Ik heb inmiddels dus wel geleerd om me vooral niet al te druk te maken om al die schattingen. Het is goed dat ze het in de gaten houden en dan vooral of de hartslag etc. goed is en of er wel verschil in de eventueel volgende echo's zit (en hopelijk krijg je dezelfde echoscopist, want wij hadden 1x een andere en toen kwamen er weer hele andere waardes uit, 3 mm verschil is zo een weekje meer of minder, ze meten nl het hoofdje, buikje en bovenbeen botje) maar zou me er zeker niet zo druk om maken, das ook niet goed voor het kindje ;).

13. abbey

abbey Actief lid

Aug 23, 2007
    466
    0
    16
    dankjewle voor jullie ervaringen en bemoedigende woorden..ik laat jullie uiteraard weten hoe het gegaan is vanmiddag....we hopen et beste ervan!

xxxx

14. Pila79

Pila79 Bekend lid

Dec 4, 2007
    978
    0
    0
    Ben heel benieuwd hoe het is gegaan.

Vergat in mn vorige stukje nog te zeggen, dat de vk bij ons de baby dus helemaal niet zo groot had geschat. Pondje of 7 hooguit :D

15. abbey

abbey Actief lid

Aug 23, 2007
    466
    0
    16
    hej allemaal,

nou de controle was helemaal goed, et was geen dikkerd zoals de gyn et zei, maar niet TE klein..ze zat mooi op de curves..wel aan de onderkant wat ...maar verder niet zorgwekkend..nu over 3 weken terugkomen en dan kijken ze weer of ze gegroeid is..maar ik hoefde me geen zorgen te maken... :) dus pfieuwww opluchting! lekker laten zitten zei die..en maar lekker dik worden waren zijn woorden:)

16. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Goed nieuws hoor! Ach niet alle baby's zijn dikkerdjes ;)

17. misa

misa Niet meer actief

Goed nieuws!!! Mooi zo!

18. Damali

Damali Fanatiek lid

Aug 18, 2008
    1,238
    170
    63
    Dag Abbey,

Bij mij op de echo's liep mijn zoontje altijd een 1 week achter en hij is 3 dagen te vroeg geboren en woog 4020 gram dus het wil niet altijd wat zeggen.

Groetjes Daliya

Share This Page