Ha meiden, Ik weet sinds een paar dagen dat ik zwanger ben!! Heel erg leuk, bijzonder en enorm gewenst. Mijn dochtertje heeft haar tweede verjaardag pas gevierd. Deze zwangerschap is dus wel even geleden. Deze zwangerschap verliep helemaal niet soepel... Daarom was ik ook bang voor een tweede zwangerschap; ik had enorm veel pijn aan mijn darmen; mijn darmen waren zo geprikkeld dat mijn baarmoeder met 20 weken ook geprikkeld was waardoor ik al vroeg harde buiken en weeën kreeg. Ik ben daarom ook een aantal keer kort opgenomen geweest in het ziekenhuis. Nu is deze zwangerschap nog heel pril en ik heb me er ernstig voorgenomen om geen last ergens van te krijgen... Maar helaas... ik heb nu al enorm last van mijn darmen; na het eten doen ze enorm veel pijn; 's avonds in bed kan ik niet liggen op mijn buik, maar op mijn zij is het ook pijnlijk. Ook heb ik erge pijn onder in mijn rug... Ik herinner me deze klachten niet zo vroeg in de vorige zwangerschap. Het zal er wel bij horen, denk ik... Maar wie herkent dit ook? En heb je nog goede tips of adviezen? Ik hoop zo op redelijk voorspoedige maanden... Wat heeft bij jou geholpen? En wat moest je vooral níet meer doen? Groetjes, Superano
Vanaf 20 weken had ik erg last van obstipatie, ben zelfs opgenomen met 26 weken ivm geactiveerde baarmoeder door volle darmen. Heb mn hele zwangerschap buikklachten gehad, werden welliswaar mede veroorzaakt door bloedingen maar mn darmen werden er iig niet beter op.
Ik heb geen tips voor je, helaas. Ik heb ook pds en momenteel erg veel last van mn darmen. Ik lig snachts vaak wakker van de buikpijn, en heb vaak harde buiken. Ik had niet in de gaten dat pds zulke nadelige effecten kan hebben. Ik lees iig even mee.
Oja nog even, doordat ik zulke heftige obstipatie had (het spoelde niet eens door, had de dikte van dat gat ) weigerde mijn HA lactulose. Maar, de gyn eiste dat ik dat zou gaan gebruiken anders werd de kans op een vroegtijdige geboorte nog groter, darmen kunnen de baarmoeder activeren. Luister naar je gevoel, je buik etc. Wat me wel hielp na 35 weken ongeveer was brinta, 2x per dag.
Ow, drama dus... Weet dat mijn vk zei tijdens mijn eerste zwangerschap: pds is of juist heel zwaar in je zwangerschap of je hebt juist nergens last van... Het klinkt in ieder geval niet heel erg positief. ik heb de vorige keer ook een drankje gekregen van de huisarts. maar ik was zo misselijk; ik kon er gewoon niet tegen en spuugde het dus allemaal uit... Ik had dus ook al vroeg geprikkelde baarmoeder waardoor die al te vroeg aan het werk ging... Het voordeel van pds is dat je de weeën waarschijnlijk minder heftig ervaart als iemand die geen pds heeft, omdat je al zoveel pijn gewend bent... NOu toch, nog iets positiefs!!
Ik heb ook pds. In het begin van de zwangerschap nergens last van. Nu heb ik niet 'de pijn' aan mijn darmen, maar ik voel me super beroerd! Ik kan nu echt heel duidelijk merken dat me darmen en andere ingewanden plaats maken voor de baarmoeder. Dat voelt dus echt niet lekker!!! Ik merk wel dat het soms lijkt of niet alles eruit komt. Dan heb ik heel veel gegeten maar er komt bijna geen ontlasting uit. Maar gelukkig nog geen verstoppingsverschijnselen. Ik drink wel extra veel en eet iets teveel vezels, waardoor mijn ontlasting extra zacht is. Anders heb ik wel harde buiken na het poepen. Verder voel ik me gewoon super k*t, ik heb een heel naar gevoel in me lijf.
Ik heb spastisch darmen, en tijdens het begin van mijn zwangerschap heb ik er echt veel last van gehad omdat mijn darmen toen opzij gedrukt werden door de komst van de kleine. Lastige stoelgang en continue waren ze in beweging of deden ze pijn. Pas toen ze een plekje hadden gevonden werd het allemaal minder en nu merk ik ze nog weleens maar de kleine is zo druk dat hij het gevoel over treft hahaahha Bij mij werkte het om een warme kruik op mijn buik te nemen of lekker even in bad te gaan op dagen dat het echt heel zwaar was. Lekker bakje groene thee deed ook weleens wonderen. Ik heb een korte periode van de huiswinkel (homeopatisch) druppels gehad om de darmen te helpen, ik moet zeggen dat dit ook goed werkte en ik het gewoon mocht gebruiken tijdens de zwangerschap
Hier ook PDS. Mijn darmen zijn erg gevoelig en bij tijden ook echt pijnlijk. Vergeleken met mijn klachten voor de zwangerschap is dit echt extreem. (normaal heb ik alleen milde klachten). De eerste 3 maanden waren het ergste. Lag soms echt te kronkelen van de pijn. Bij mij helpt het om extra vezels te gebruiken en elke morgen een yakult om de darmen wat te helpen. Toen ik 14 weken zwanger was zijn we een weekend weggeweest en was ik yakult vergeten, nou dat heb ik geweten. BUIKPIJN! Verder natuurlijk veel drinken. En stress vermijden, maar dat is gemakkelijker gezegd als gedaan. Hopelijk gaat het snel beter als onze kindjes geboren zijn. Sterkte allemaal.
hier ook iemand met pds ik heb er de eerste 14 weken heel veel last van gehad en heb toen iets van mijn homeopaat gekregen niet iedereen staat daar positief tegenover maar bij mij werkt dat heel goed en het fijne is dat mag je tijdens de zwangerschap gewoon gebruiken.Nu bedoel ik niet die middeltjes van vsm en zo maar echt medicatie wat een homeopatie arts je voorschrijft.Tussen de 14 weken en nu is het super goed gegaan en nu sinds 2 dagen last van verstopping dus vandaag maar eens gaan bellen wat ze me daatvoor kan geven.
Hier nog iemand met spastische darmen. In het begin had ik er juist veel minder last van en kon ik goed naar de wc . Sinds 20 weken is dit omgeslagen (nu 31 weken zwanger). Tegen obstipatie helpt het om extra vezels in te nemen. Bij de apotheek hebben ze dit in vorm van poederzakjes met sinaasappelsmaak (redelijk te doen) maar nog beter is om Colon Clean (natuurlijke vezels, heel erg vies...) te halen bij het reformhuis. 's Ochtends en 's avonds innemen met veel water en dan wordt de ontlasting heel zacht en makkelijk en veeeeel minder pijn in de darmen. Verder toch veel op voeding blijven letten: dingen als appels, champignons, chocola, kool e.d. zijn echt funest. Op internet staat een hele lijst van wat je beter kunt laten staan. Ik vind champignonsoep zo lekker, maar het resulteert altijd in erge buikpijn, dus eet het helaas met mate... En laatste tip: na het eten een stukje (rustig) lopen (of de was doen of zo). Beweging zorgt ervoor dat je eten eerder en beter verteert. Werkt ook goed tegen maagzuur! Dus niet meteen na het eten gaan liggen. Op je linkerzij liggen is het beste voor je maag als je pijn hebt. En mocht je echt last houden: je kunt bij apotheek en drogist Okugest halen. Dit is homeopathisch, mag tijdens de zwangerschap en werkt ook tegen pijn in buik en darmen!
Hier ook pds en tijdens mijn 1e zwangerschap ging het hartstikke goed!!! Had eindelijk normale ontlasting en op wat lucht in de darmen na nergens last van. Maar deze keer, pfff ben bijna 10 weken en heb alles al weer voorbij zien komen. Niet kunnen gaan ivm obstipatie, juist veel te makkelijk kunnen gaan. Heb nu metamucil bij de apotheek gehaald (die vezels met "sinaasappelsmaak") en nu gaat het wel weer redelijk. Zou daar gewoon mee beginnen, kan geen kwaad en het goed in de gaten blijven houden.
hier ook pds al vanaf jong, bij me vorige zwangerschap weinig van gemerkt maar merk het nu ook heel vroeg. vooral s,avonds is het heel erg. Ja veel gezond eten he, bruin brood veel vezels veel fruit. Licht verteerbare dingen eten, werkt hier wel wat!! veel suc6 ermee.
hoi! Hier ook pds. In het begin eens bijna huilend naar de apotheek geweest. 'of hij mij echt geen vezelzakjes ofzo kon geven'. Ik had al meer dan een week niet kunnen gaan (werkte toen nog als zelfstandige en zat veel in de wagen). Ik heb toen een natuurlijk middel gekregen (om anaal te gebruiken). Dit omdat de apotheker een week veel te lang vond en zag dat het echt niet ging (ik sliep ook niet meer). Dat middel deed totaal niets! Van vroeger weet ik wel dat koffie mijn darmen stimuleert maar dit durfde ik niet drinken omdat ik gehoord had dat dit slecht is voor de baby. Toch maar één kopje gedronken (want geobstipeerd zijn kan ook niet goed zijn) en ik was verlost! Op vakantie (vorige week) kon ik elke dag als een normale persoon gaan (heb ik elke keer op vakantie). Ik ga ervan uit dat mijn pds samenhangt met mijn allergieën (grassen en stof). Ik had ook geen last van mijn allergieën in zuid-frankrijk aangezien we tussen bergen en zee zaten en de vegetatie nogal dor. Terug thuis raakt alles weer wat geblokkeerd maar het valt mee... en een kopje koffie... tja, dat helpt me (al drink ik nooit meer dan 1 kopje per dag)
Ik heb ook PDS, al jaren, al was 'de storm' de laatste jaren redelijk gaan liggen, ik kon het goed onder controle houden. Sinds ik zwanger ben, weet ik weer wat het ook alweer allemaal inhoudt...!! Afwisselend diarree en obstipatie en dus mijn eetgewoontes weer goed onder de loep nemen en voor zover mogelijk aanpassen. Ik eet veel vezels, donkerbruin brood, muesli, brinta en vooral fruit. Daarnaast drink ik veel (in 'opstop' tijden bijv. Roosvicee laxo -helpt goed!) en normaal gesproken zo nu en dan een kopje koffie, een paar kopjes (evt. groene) thee en (vers) sinaasappelsap, wat ook wonderen doet bij mij. Maar helemaal tegengaan kun je het niet ben ik bang, onze darmen zijn overgevoelig en extra prikkelbaar en door de veranderingen in ons lichaam tijdens een zwangerschap zal dat vaak alleen maar toenemen. Ik ben destijds, een jaar of 8 geleden toen ik er het eerst mee te maken kreeg ook een paar keren naar een dietiste geweest, dat heeft mij ook geholpen. Soms weet je namelijk zelf niet helemaal wat nu goed is of juist niet, vooral door tegenstrijdige beweringen. Misschien dat dit voor jou ook iets kan zijn? Vaak krijg je dan net even een andere kijk op wat je eet. Ik zelf bekijk het per dag nu, en het gaat redelijk goed, maar ik verwacht niet dat de pijn en de ongemakken helemaal zullen verdwijnen. Succes ermee!!
Hoi, Nu ik zwanger ben heb ik juist nergens last van.. Ik had van die oploszakjes van de huisarts met sinaasappelsmaak. Weet niet of dat wat is??
bedankt voor jullie reacties... Al klinkt het niet echt positief... Die zakjes sinsaasappelpoeder (metamucil) heb ik nog in de kast liggen; deze heb ik ook gebruik tijdens de vorige zwangerschap; maar deze spuugde ik dus direct uit... Na de zwangerschap was het trouwens de eerste dagen ook erg moeilijk; mijn darmen kwamen niet meer op gang... Ik vind het gewoon moeilijk: ik had me zo voorgenomen geen last te krijgen... had zo de hoop!! vandaag gewerkt; erg pijnlijk... Morgen nog een dagje en dan weer lekker weekend en dan pas donderdag weer werken... Snik... sorry, ben blij met het zwanger zijn en wil ook niet down worden of zo... maar heb hier nu wel even moeite mee...
Ik kan me voorstellen hier ook PDs soms kan ik dagen niet en lig ik ' 's nachts wakker van de buikpijn. Maar probeer regelmaat te houden en veel vezels te eten en veel te drinken. Had van de dokter lactulose maar daar kreeg ik meer kramp van. Ook van avtivia krijg ik meer last. Veel donker brood. Proberen regelmaat ontspannen op tijd en op het gemak op de wc zitten met een boekje wil vaak ook nog helpen. In ieder geval veel succes de aankomende tijd. Vergeet niet te genieten!!!!