toxoplasmose

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door lima, 13 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lima

lima Actief lid

10 jan 2007
    173
    0
    0
    Ik heb een vraagje over toxoplasmose.
    Toxoplasmose krijg je als je in aanraking komt met de toxoplasmose-parasiet. Die leeft in kattenpoep, maar kan ook voorkomen in tuinaarde, in de zandbak, in rauw vlees en op ongewassen groente.
    Nou heb ik net een nieuw baantje waarbij het kan voorkomen dat mensen vragen of ik de kattenbak wil verschonen.
    Ik ben nog niet zwanger en ook nog maar net gestopt met de pil. Ik vraag me af of ik dus nu al beter geen kattenbakken kan gaan verschonen of dat je dat pas niet meer mag doen als je zeker weet dat je zwanger bent?! Stel dat ik het bacterie krijg en een paar dagen later zwanger word, is het dan schadelijk? Weet iemand hier meer over?

Groetjes Lima.

2. maisy

maisy Fanatiek lid

12 jun 2006
    4.859
    0
    0
    Tot een week of 6 zwanegrschap heb je geen bloedband met je kindje, en als je het toch niet lekker zit, gebruik handschoenen en was je handen direkt erna, maar dat is ook wel zo fris als je niet zwanger bent :) je krigjt het niet door inademen ;)

3. lima

lima Actief lid

10 jan 2007
    173
    0
    0
    Bedankt!

4. jellie

jellie Bekend lid

3 sep 2006
    554
    0
    16
    Er is ook een grote kans dat je misschien al eens toxopl. gehad hebt ( is alleen gevaarlijk als je zwanger bent) . Normaal ( als je niet zwanger bent) heb je alleen wat grieperige verschijnselen. Als je het 1x gehad hebt , kun je het vlg mij niet nog een keer krijgen?

5. Ready

Ready Actief lid

31 okt 2006
    265
    0
    0
    Juist! Ik zou juist zeggen, kattebak verschonen en vooral veel aan je handen likken ;). Nee hoor, grapje, maar als je het eenmaal gehad hebt kun je het niet meer krijgen, dus het beste nu krijgen als je nog aan de pil bent en zo!

Overigens komt toxoplasmose het meest voor bij jonge katten (oudere katten hebben het ook al een keer gehad waarschijnlijk) en is het risico om het te krijgen van oudere katten ook veel kleiner.

6. Visjes

Visjes Bekend lid

2 jan 2007
    592
    0
    0
    Volgens mij kun je door een bloedonderzoek ook laten kijken of je het al een keer hebt gehad, maar dat weet ik niet zeker!

Zou inderdaad handschoenen aan doen en daarna goed je handen wassen, dan is het geen probleem.

Deel Deze Pagina