Groei foetus 18 weken

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door maybe, 13 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maybe

maybe Lid

28 feb 2008
    44
    0
    0
    Hoi,

Ik heb even een vraagje:
    Wij hebben gisteren een geslachtsbepalingsecho laten doen en ze hebben toen gelijk onze baby opgemeten ( precies 18 weken zwanger) van kruin tot stuitje. Hierbij kwamen ze op een meting van 14.02 cm ( kruin - stuit). Ik zie op allerlei internetsites en lees in boeken dat de lengte van ons kindje nu rond de 20-22 cm hoort te zijn. Dit zou dus betekenen dat onze baby aardig te klein is.
    Wordt het kindje op de internetsite opgemeten in zijn geheel, dus met benen erbij of van kruin tot stuit??

Dan zou het dus betekenen dat de beentjes van ons kindje nog ongeveer 6-8 cm zijn en dit bij de 14.02 cm opgeteld moet worden als ze in zijn geheel zijn opgemeten bij die berekeningen.

Ik maak me hier best wel een beetje druk om en ben bang voor een eventuele groeiachterstand.

Ik hoop dat u mij meer duidelijkheid kan geveb over hoe dit berekend wordt.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi,

je hoeft niet bang te zijn voor een groei-achterstand, als dat zo was hadden ze het je wel verteld hoor. Bij een echo wordt altijd de kruin-stuitlengte gemeten en in de boeken staat vaak de lengte van top tot teen. Vandaar het verschil!

Mirjam

3. maybe

maybe Lid

28 feb 2008
    44
    0
    0
    Hoi Mirjam,

Bedankt voor uw snelle reactie!

De geslachtsecho was tijdens een pretecho en die vrouw zei dat ze geen verstand had van lengtes enz, hierdoor ben ik gaan twijfelen. Maar weet u of 14.02 cm goed is voor een foetus van 18 weken oud? Ik vermoed van wel maar tja die hormonen maken je soms wat onzeker...

Bedankt!

Met vriendelijke groet,

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi,

ja dat is prima hoor.

Mirjam