Beste vk, Bij mijn dochterje is met 33 weken haar gewicht geschat op 1845g. Aan de kleine kant dus. Daarna is er niet meer naar de groei gekeken. Wel heb ik een doppler gekregen met 36.2 maar er staat niks op het formulier van de groei. Is dit normaal dat er niet meer naar de groei gekeken is? Ook heb ik na de controle van 36.2w (waarop alles overigens goed was: doorbloeding placenta etc) geen controles meer gehad. Ik wil graag weten of het normaal is dat er niet meer naar de groei gekeken is. Mijn buik was ook klein. Er is geen meting gedaan van mijn buik. Groetjes C
Hoi Conejita, het beleid is eigenlijk zo dat wanneer een kindje aan de kleine kant is en er worden doppleronderzoeken gedaan, er ook nog een (of meerdere) echo's volgen om de groei in de gaten te houden. Want de groei kun je alleen maar in de gaten houden als je een curve kunt beoordelen. Dus je mag minimal verwachten dat er óf met echo's of met voelen naar de buik de groei in de gatne wordt gehouden. En vaak in zo'n geval dus én én. Bij ons in het ziekenhuis is het zo dat, wanneer er een mogelijke groeivertraging is, er om de 2 weken groei wordt bepaald en indien nodig elke week een doppleronderzoek wordt gedaan. Wellicht hebben ze bepaalde redenen gehad om hiervan af te wijken, maar dit is het landelijk protocol. Tenzij er uiteraard verbetering optreed of het is stabiel klein met goede groei en controles. Groetjes Brigitte
Beste Brigitte, Heel erg bedankt voor je antwoord. In Nederland is er dus een landelijk protocol? Dat zou dan misschien hier in Spanje of in de provincie Catalonië ook moeten of kunnen zijn. Ik heb me trouwens vergist, er is wel op de groei gelet en ze werd geschat op 2400 g bij 36 weken. Is dit dysmatuur? Ze is dus in drie weken tijd 550 g gegroeid volgens de schatting. Als ze zo doorgegroeid zouden hebben, zou ze uitkomen op ongeveer 2950 g bij 39 weken. (Ik zou met 39 weken een keizersnee krijgen want ze lag in een stuit). Uiteindelijk woog ze 2140 g bij 38.5 weken. Dan hebben ze er met de schattingen wel erg ver naast gezeten. Ik leg dit allemaal voor omdat ik twijfel of ze nu nalatig zijn geweest of niet. Omdat mijn dochtertje namelijk is overleden met 38.5. Er zijn geen oorzaken gevonden. Ik had alleen een kleine placenta (500g). Maar dat is geen oorzaak, alleen van dat ze kleiner was. Maar een kleine baby moet toch extra in de gaten worden gehouden? Wel twijfel ik dus heel erg of ze me wel goed in de gaten hebben gehouden omdat mijn dochtertje klein was en er geen controles meer zijn geweest na die 36 w. Ze zeggen ze hebben "protocol" gevolgd maar ik heb het gevoel dat ik niet gehoord word. Ik ga nu vragen het protocol in te zien en eventueel een klachtenbrief schrijven. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat bij dit "beste ziekenhuis" van de stad, dit echt een normale gang van zaken is, om kindjes die wat kleiner zijn niet meer te controleren. Ik zou heel graag je mening hierover horen.. Groetjes van een verdrietige mama
Hoi, Wat verschrikkelijk allemaal voor jullie. Dysmatuur was ze met 2400 gram bij 36 weken niet. Zeker niet omdat het een eerste kindje én een meisje is. Bij 33 weken was ze wel aan de kleine kant, maar als je de echo's mag geloven, is ze dus flink gegroeid. Om die reden denk ik dat ze geen reden hadden aan te nemen dat het kindje niet goed groeide. Achteraf blijkt de gewichtsschatting niet accuraat te zijn geweest. Maar we weten dat er een fout marge van 15-20% op de metingen met de echo zit. Het kan ook zijn dat ze in de laatste weken niet meer is gegroeid, dus dat de schatting er bij 36 weken niet enorm heeft naast gezeten. Lastig te zeggen hoor, want ik begrijp je zoektocht heel goed. Ze kunnen zeker met jullie naar de gemaakte echoplaatjes en metingen van bij 36 weken kijken om te zien of er goed gemeten is en of er toen mogelijk als iets te zien was van een mogelijke groeivertraging. In NL is het dus zo dat groeiecho's op indicatie om de 2 weken worden herhaald (en indien nodig elke week een doppler onderzoek), maar na 36 weken toch ook vaak niet meer als alles goed is/lijkt. Het lijkt me heel verstandig het na te vragen bij de artsen en je goed te laten informeren wat het protocol is inderdaad. Sterkte met het verwerken van jullie enorme verlies. Groetjes Brigitte