Hallo, afgelopen maandag was ik bij de gynaecoloog op controle. Daar kreeg ik de gebruikelijke echo. Normaal gesproken ligt mijn kindje voor op de groei. Het hoofdje lag weer netjes 1 week voor, de beentjes bijna 3 weken. Nu lag alleen het lijfje maar een week voor op groei terwijl dat normaal altijd op 2 weken lag. De groeigrafiek laat daarom nu ook een knikje in de trend zien (normaal ligt het bijna tegen de top van de grafiek). De gyn vroeg gelijk of ik het kindje wel goed voelde bewegen en dat is wel het geval. Omdat het kindje nu wat groter is, voel ik het nu meer schuiven en duwen dan echt van schoppen. Daarna moest ik een half uur aan de CTG. Vervolgens moest ik terugkomen. De CTG was goed. En ik moet volgende week vrijdag 13 okt weer terug voor controle en voor een CTG. Ik vroeg hoe dit nu kan en ze zei dat het aan mijn diabetes kon liggen (mijn waarden zijn ietsje gezakt) maar het kon ook zijn dat zij zelf niet goed had gemeten. Ze had een wazig beeld. Ik moest me geen zorgen maken maar als ik het kindje minder ga voelen dan kan ik eerder langskomen voor een CTG. Een heel lang verhaal maar nu is mijn vraag komt het weleens meer voor dat bv het lijfje iets minder groeit dan de rest? En kan dat verder nog kwaad? Ik ga er maar vanuit dat alles in orde is aangezien de CTG goed was en ik de kleine goed voel bewegen. De gyn laat me toch niet voor niks pas over 1,5 week terugkomen. Maar toch maak ik me onbewust een beetje zorgen. Alvast bedankt voor jullie reactie.
Ik wil nog even mijn vraag boven water halen aangezien ik nog geen antwoord heb gekregen. Waarschijnlijk hebben jullie het erg druk maar ik wilde toch even mijn vraag onder jullie aandacht brengen. Alvast bedankt!
hoi, het komt wel vaker voor dat het kindje eerst hard groeit en dan wat minder. Dat is geen probleem. Als je diabetes hebt wordt het wel goed in de gaten gehouden, het kan zeker met wisselende suikers te maken hebben. Het blijft wel belangrijk dat je je kindje goed voelt bewegen. Dat die bewegingen anders van karakter zijn is geen probleem, er is geen ruimte meer om alle ledematen uit te strekken, het wordt meer schuiven. Dat moet je een aantal keren op een dag voelen, en als je twijfelt direct contact opnemen met het ziekenhuis. Als het CTG goed is, is dat super. Verder zou ik me geen zorgen maken, en als je dat toch doet, bespreek dit dan met de arts waar je onder controle bent. Jij moet na een controle met een gerust gevoel naar huis gaan, als dat niet zo is moet je dat daar zeggen! Mirjam