Stukjes in groente en fruit vindt ze vies

Discussion in 'Voeding' started by Lelie12, Jan 18, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lelie12

Lelie12 Niet meer actief

Hee dames

Mijn dochter is ruim 5.5 maand en eet sinds n week goed fruit en groente zo lang het heel glad gepureerd is. (Vooral de potjes gaan er goed in)
    Ik heb vers al van alles geprobeerd appel, peer, meloen, banaan, mango alles vindt ze vies. Ik heb t idee dat t door de kleine stukjes komt omdat ik het niet helemaal glad gepureerd krijg..
    Hoe doen jullie dit?

2. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Gewoon blijven proberen en als je liever vers geeft dan geen potjes meer....
    Zo glad als meneer Olvarit krijgt niemand het zelf en zo glad hoeft ook niet.

3. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Op die leeftijd lijkt het mij belangrijker haar flink vers en gevarieerd te leren eten, dan haar véél te laten eten. Ik zou dus enkel nog vers aanbieden, en geen potjes meer, zodat ze geen keuze heeft.

Gaandeweg zal ze de smaken en structuren wel leren kennen. Het is ook pas als ze ouder is dat vaste voeding belangrijk wordt voor de voedingsstoffen, dus het hoeven nu nog niet meteen flinke porties te zijn.

Ik denk dat je zo je kindje beter helpt om later alles te lusten, dan wanneer je nu al 'toegeeft' en haar alleen potjes geeft.

4. meelezer

meelezer Niet meer actief

Potjes hebben een rare structuur, het is niet lekker en bevat rommel die het vult. Reclame zegt dat een baby zo'n 75gr groente nodig heeft. Aangezien de potjes van 6 maanden 125 gram zijn denk ik dat 50 gram troep is zoals bindmiddel, rijstebloem etc.

Je kind vind niks vies, dat kent ie niet: vies of lekker. Je kan mss kiezen voor Rapley en anders idd geen potjes meer maar vers.

5. adi

adi Niet meer actief

Rijstebloem, jbpm, zetmeel, appelsap en water zijn de voornaamste aanvullingen in potjes. Het is inderdaad geen groente wat op de voorkant staat, maar ook geen rommel. Het is wat het is.
    Er zijn genoeg mensen die liga, appelmoes of rijstebloem door hun eigen verse hapjes roeren. Dat komt een beetje op hetzelfde neer: eten zoet maken zodat het kind meer eet. Dat doen ze ook bij olvarit.

6. ona81

ona81 Bekend lid

Aug 19, 2011
    844
    0
    0
    Heerlijk thuis geweest tot onze zoon 8 manden was,
    Je kleintje is nu nog niet afhankelijk van fruit of groenten, ze zit echt nog in de probeer fase.
    De fles of borst? Haalt ze nog steeds de meeste voedingsstoffen uit. Ter vergelijking, mijn zoon heeft pas vanaf 6 maanden langzaamaan wat geprobeerd....

Ik zal toch voor vers gaan. Happen en kauwen op die manier uitlokken en smaken herkennen bevorder je dan.
    En let wel, je kindje zal misschien wat meer moeten wennen, maar de drang naar ontdekken en eten is echt een natuurlijk proces.
    De een heeft ook gewoon wat langer nodig dan de ander on ergens aan te wennen...
    Succes en niet teveel tobben erover. Geniet ook van het proces proeven.
    Wil hebben ons vaak rotgelachen als er weer een stuk peer of broccoli in z'n haar zat en op een gegeven de paella zo van mn bord werd gepikt incl inktvis en garnalen ;)

7. tuc

tuc Niet meer actief

Ik zou ook stoppen met de potjes..hoeveelheden zoals mijn voorgangsters zeiden is nog niet belangrijk en probeer eens wat uit om te kijken wat je kindje het fijnste vindt..als je bv bloemkool of broccolli eet, geef haar dan eens zo'n stronk in haar handen, en kijken wat ze doet

8. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Die potjes smaken ook ongeveer hetzelfde. Echt eten is veel meer uitgesproken, dat moet ook even wennen.

Ik zou voor nu ook alleen even vers aanbieden. En ze hoeft echt nog niet te eten, de mijne zag het pas met 7 maanden zitten, maar eet sindsdien wel bijna alles met smaak op..

Olvarit is geen vergif ofzo, maar doordat ze potjes hetzelfde smaken, en zo fijne structuur heeft, is het eigenlijk niet echt handig om daarmee te wennen aan het gewone eten.

Als ze al kan zitten, kun je stukjes banaan of zachte peer neerleggen en haar daarmee laten spelen (rapley). Misschien verdwijnt er dan wel iets in haar mond. Anders gewoon pureren met de staafmixer of met een vork. En een half likje is net zo goed als 10 hapjes.. Niks moet ;)

9. Zonnetje1981

Zonnetje1981 Actief lid

May 19, 2011
    278
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik maakte alles glad met de staafmixer. Ging prima.

10. mam1991

mam1991 VIP lid

Jan 17, 2013
    10,071
    2,096
    113
    Hier waren stukjes ook geen favoriet, gewoon elke dag aan blijven bieden. Zo ineens hebben ze het door en gaan ze eten :) Nu eet Ivan alles wat los en vast zit :D

11. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

May 18, 2012
    3,897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Stukjes op die leeftijd is echt moeilijk voor hen. Pureer het gewoon eerst glad en wanneer ze dat echt goed beet heeft ga je het iets minder pureren. Maar beetje bij beetje.
    Als je het niet glad gepureerd krijgt dan even erna de stukjes pletten met een vork. Anders een betere mixer kopen :)

12. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,809
    5,944
    113
    Female
    Nee hoor, is niet moeilijk! Als een kindje goed rechtop kan zitten, kan je op deze leeftijd gewoon beginnen met Rapley. Dus pureren is helemaal niet nodig.
    Stukjes mogen gewoon. Neerleggen en dan kijken wat ze er mee doen. In de mond natuurlijk. En waarschijnlijk ook weer er uit de eerste keer. Maar dat is niet erg, het komt vanzelf. Het gaat hier ook nog om bijvoeding.

13. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Inderdaad helemaal niet moeilijk op die leeftijd, het is maar net hoe 'moeilijk' je er zelf over doet!
    Het gaat inderdaad nog helemaal niet om de hoeveelheden die je kind binnen krijgt, maar juist om vanalles met verschillende smaken en structuren te leren kennen en eten...
    Neem er gewoon lekker de tijd voor en laat je kindje wennen!

Weet je ook hoe vreemd het is als je iets glads te eten krijgt en er ineens stukjes in zitten. Veel kinderen kunnen hier niet mee overweg!
    Hier ook niet, maar daar kwamen we achter toen ze een keer vruchtenyoghurt met van die kleine stukjes fruit kreeg!

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je alles gladpureert of potjes geeft, dan leert je kind niet eten, maar dikker drinken drinken.

Stop met pureren en potjes, en prak het gewoon.

15. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

Apr 16, 2013
    4,184
    1
    0
    Als je graag voor vers gaat en je dochter niet houdt van stukjes, zou ik de eerste tijd er de mixer inzetten.
    Nog tijd genoeg om aan stukjes te wennen, maar je dochter krijgt wel groenten (of fruit) binnen.

Gaandeweg - na een paar weken - kan je dan proberen om zelf te pureren enzovoort.

Maar je kleintje is nog maar 5.5 maand oud. Gun haar dus tijd!

Share This Page