Gehaktballen maken

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door mammie1982, 2 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mammie1982

mammie1982 Fanatiek lid

25 aug 2010
    1.459
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goedemiddag,

Ik stond gehaktballetjes te draaien voor de soep. En mijn man was op dat moment de kattenbak aan het verschonen. Dat doe ik bewust niet. Maar ondertussen sta ik wel gehaktballetjes te maken. En dat mag wel. Maar in beide kan toxoplasmose voorkomen. Nu heb ik het gedaan met 2 lepels. Wat totaal niet ging en ik kreeg het op mijn handen. Wel mn handen gewassen. Maar kan dat dan ook kwaad? Of mag je rauw gehakt met blote handen bereiden? Zo ja, waarom is er dan zoveel commotie over het verschonen vd kattenbak?

Rare vraag misschien hoor.

Bedankt

2. Monique

Monique Verloskundige

6 mei 2014
    1.572
    0
    0
    Goedemorgen,

Zowel het verschonen van de kattenbak als het draaien van gehaktballen mag je beide doen als je maar zeer goede voorzorgsmaatregelen neemt. De kattenbak verschonen het liefst met handschoenen aan en daarna goed je handen wassen. Na het draaien van gehaktballen wordt ook geadviseerd goed je handen te wassen. Vaak wordt aangeraden de kattenbak te laten verschonen door anderen, omdat het een alledaags klusje is. Hierdoor wordt sneller vergeten de handen te wassen. Daarnaast komt de toxoplasmose parasiet voornamelijk voor in kattenpoep, waardoor het risico op besmetting groter is.
    Gehaktballen draaien met lepels lijkt me inderdaad niet zo'n succes. Dus ook gehaktballen kan je draaien met handschoenen aan, als dat je wat meer gerust stelt. In de winkel kan je latex handschoentjes kopen en daarmee lukt het prima! Succes!

Groetjes Monique

Deel Deze Pagina