Hallo Ik zag dat er een aantal soortgelijke onderwerpen worden besproken in dit forum, maar ik kan nog niet helemaal een goed antwoord op mijn vraag vinden, dus stel ik hem bij deze. Mijn dochter is 5 weken en een zoet lief meisje. Ze drinkt goed 8 a 9 voedingen per dag, groeit goed, goede plasluiers, poept goed en huilt nauwelijks. Sinds deze week slaapt ze op haar eigen kamertje in een wiegje. Ik probeer haar zelf te laten inslapen, lukt meestal wel, met een speentje. Overdag moet wel 3 a 4 keer naar boven lopen omdat haar speentje is uitgevallen en begint ze wat te protesteren. Vaak wordt ze ook naar een uurtje weer wakker en begint het speentje gedoe weer overnieuw. Ik lees in het boek van Ria Blom, over rust, regelmaat en inbakenen dat je je kindje moet laten huilen om in slaap te komen. Maar dit krijg ik niet over mijn hart en ga dus elke keer weer naar boven om het speentje erin te stoppen. Doe ik hier wel goed aan? En doordat ze steeds wakker wordt slaapt ze dus niet 3 volle uren. s'nacht slaapt gaat het wel goed en slaapt ze van 11 tot 3 en dan tot 7 uur. Moet dan bij het inslapen ongeveer 2x terug lopen om het speentje erin te doen. Ben heel erg bang dat ik het verpruts en dat ze straks helemaal niet meer wil slapen. Maak ik me onnodig zorgen, of moet ik toch door de zure appel heen bijten, speentje weghalen en haar eens laten huilen tot ze slaapt? Of wil ik misschien te veel, het kleine popje is natuurlijk nog maar 5 weekjes oud
Hoi Danif, Ik denk dat je baby gewoon wat meer wakker is, dan vlak na de geboorte. Dit is volkomen normaal. Waarschijnlijk is ze dan gewoon niet moe genoeg om te slapen. Ze doet het verder goed, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Als ze wakker is, probeer haar dan eens naar beneden te halen, een uurtje in de box, of even met haar bezig zijn, knuffelen, beetje kletsen tegen haar zal ze ook fijn vinden. Krijgt ze borstvoeding of flesvoeding? Het klopt wel dat het voor een baby goed is om zelf in te kunnen slapen hoor, dus daar moet je wel op blijven letten! Laat je even weten hoe het verder verloopt?? Groetjes Adrienne
Hallo Adrienne Bedankt voor de snelle reactie. Ze krijgt borstvoeding. En bij het zelf in laten slapen, moet ik haar dan laten huilen als het speentje eruit gaat of toch een aantal keren het speentje er weer in stoppen?? groetjes Danielle
Hoi Danif, Als een kindje geen speen krijgt, en wel zuigbehoefte heeft, bestaat de kans dat ze haar duim of vingers gaat vinden om op te zuigen. Daar zijn dan weer nadelen aan verbonden, zoals slechte stand gebit. Een speen is makkelijker af te leren. Je moet daar zelf een keuze in maken, waar jullie voorkeur naar uitgaat. Je kunt gerust proberen om haar even te laten huilen als ze gaat slapen. Sommige kinderen vallen zo in slaap, en er is niets mis mee. Langer dan 10 minuten zou ik haar niet laten huilen. En als je het niet aan kunt horen, moet je je niet schuldig voelen hoor, als je er een paar keer naar toe loopt om de speen te geven. Dat geeft echt helemaal niets. Waarschijnlijk gaat ze makkelijker slapen als je haar af en toe een uurtje beneden hebt en hoef je er maar 1 of 2 keer naar toe voor de speen. Succes! Adrienne