Prenatale screening(combinatietest)

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by JongeMama2013, Oct 17, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. JongeMama2013

JongeMama2013 Actief lid

Sep 14, 2012
    271
    0
    0
    Zuid-Holland!
    Wie heeft dit gedaan?
    Gisteren hebben we onze eerste echo en intake gehad en de verloskundige vertelde dat we ervoor konden kiezen om een nekplooimeting en bloedonderzoek te doen.

Ik vind het allemaal best wel eng!

2. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

Sep 5, 2012
    2,209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk dat je even samen met je partner moet overleggen wat voor jullie belangrijk is.
    Want stel dat de test een vervelende uitslag heeft, wil je hier dan iets mee doen?

Wij hebben besloten om de testen niet te laten uitvoeren omdat het kindje in elk geval welkom is.
    Maar ik ken ook een stel dat de testen juist wel heeft laten uitvoeren, niet omdat het kindje anders niet welkom zou zijn, maar omdat ze zich dan beter konden voorbereiden.

Zo zie je, een heel persoonlijke keuze.

3. jaikke

jaikke Lid

Oct 15, 2012
    39
    0
    0
    Ik wil je zeggen hecht er niet teveel waarde aan. Zo n combinatietest geeft nooit uitsluitsel en kan in ons en andere gevallen ook voor veel onzekerheid zorgen. En idd ga je er daadwerkelijk ook iets mee doen als de test niet gunstig uitpakt?

4. Elijfay

Elijfay Actief lid

Jun 13, 2012
    443
    0
    0
    Overijssel
    Ik heb ervoor gekozen het niet te doen. Voor ons is het kindje zoiezo welkom en daarnaast heb ik wel eens gehoord dat er uit de nekplooimeting een verhoogde kans op sydroom van down was, bij de geboorte bleken de kindjes echter kerngezond.
    Ik zou het vervelend vinden te stressen, want dat doe je toch als je een afwijkend kindje krijgt ivm meerdere voorbereidingen en je weet niet wat je te wachten staat.

Het is een heel persoonlijke keuze. Sommige mensen vinden het zoals hierboven al geschreven wel fijn zodat zij zich kunnen voorbereiden.

Zou er rustig over nadenken en bespreken met je man.

5. jaikke

jaikke Lid

Oct 15, 2012
    39
    0
    0
    Ik heb ook een combinatietest laten doen. Ons kindje heeft dus een verdikte nekplooi dan wordt je automatisch doorverwezen en kun je kiezen uit vlokkentest of vwp. Vanaf het moment dat je het te horen krijgt is het spanning en afwachten. 6 november vwp na een week uitslag sneltest. 3 weken na de punctie complete uitslag. En dan nog de 20 weken echo. Zo kan het gaan... is alles goed nekplooimeting en bloed dan is het nog niet zeker dat je kindje gezond is.
    Wij willen geen kind met een ernstige afwijking dus gaan wij door met de onderzoeken. Het is dus allemaal erg persoonlijk

6. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Ik heb het laten doen, maar zal het nooit meer nog eens laten doen! Je hebt helemaal niks aan de uitslag, want als hij 1:200 is heb je nog maar 0,5% kans dat het op jouw kindje van toepassing is... Ik heb toen een week in onzekerheid gezeten en toen kreeg ik de uitslag, die overigens goed was, maargoed en toen? Toen was ik opgelucht, maar heb ik wel besloten het niet meer te laten doen. Die week stress was ook helemaal voor niks en was ook niet goed voor mijn kleine man!

7. gebakje

gebakje VIP lid

Dec 15, 2010
    5,130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Ik heb geen verhoogde factoren en ik heb het wel laten doen.
    Niet omdat een kindje met het syndroom van down niet welkom zou zijn, maar meer met het idee dat als het zo zou zijn, ik me er beter op kan voorbereiden. Informatie in winnen/lezen etc.

( had trouwens bij de 1ste kans van 1 op 3200 en nu bij de 2de kans van 1 op 7500)

8. Lovely79

Lovely79 Actief lid

Jun 19, 2012
    183
    0
    0
    Hoi, ik heb hier ook over nagedacht deze week en besloten om het niet te doen. De reden is: wat doe je als de kans 1:5 is? het maakt mij alleen maar ongerust denk ik. Ik las dat iemand met een 1:2 kans goed nieuws kreeg en dat iemand met een kans van 1:10.000 net die ene was! Tja wat zegt het dan...

Vraag bij jezelf af: 1 wat wil je met de uitslag doen en hoever wil je gaan. Wil je dan door voor een flokkentest of waterpunctie als de kans 1:200 of meer is? etc.

Luister naar jezelf en overleg met je man/partner, dan komen jullie er samen wel uit! Succes, het blijft altijd spannend en ik hoop dat je een goede zwangerschap mag doorlopen!

9. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,473
    4,924
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Jongemama? Ben je echt jong?
    Bedenk dan dat met de combinatietest bijna de helft van de down-kindjes worden gemist. De test is betrouwbaarder voor mensen in de doelgroep, dus 35+ jaar. En bedenk ook wat je met de info wilt. Stel, je bent hoog-risico, wil je dan een punctie met achterliggende complicaties? En als daar slecht nieuws uitkomt, laat je het kindje dan weghalen?
    Soms geven testen als deze alleen maar onrust. Jammer van de zwangerschap!

Share This Page