Hallo, Ons meisje is in juli geboren en al snel bleek dat ze zeer slecht groeide. Ook had ze 24 uur per dag buikkrampen, weigerde de fles en borst. Na maanden van huisartsenbezoek, cb-bezoek, ziekenhuisbezoek en ziekenhuisopname is bij haar een ernstige vorm van koemelkallergie ontdekt. Sinds 3 weken zijn we over op Neocate (ze groeide te slecht op Friso Allery Care) en ze is voor het eerst in 2 weken 300 gram aangekomen. De kinderarts vindt dat ze minimaal 150 gram per week moet aankomen, en eigenlijk hopen ze op zeker 200 gram om de schade in te halen. Ze is nu ruim 5 maanden en weegt 4500 gram en is 58 cm - ze valt helemaal buiten de groeicurves en heeft dus een enorme schade in te halen. Door de groeiachterstand loopt ze achter in haar ontwikkeling en krijgt nu fysio aan huis om haar sterker te maken. Nou is mijn vraag ... heeft iemand ook ervaring hiermee? En halen ze de achterstand snel in? Ze is ons derde kindje en we hebben zoveel zorgen om haar! Ik hoor graag van jullie! Groet,
Wat heftig meid! Wel ervaring met ernstige koemelkallergie waar we ook pas na maanden achter kwamen (met 5 maanden begon ook haar curve wel heeel erg af te buigen maar gelukkig was ze daarvoor aardig stevig). Wil jullie alleen veel sterkte wensen met jullie meisje!
Wij kwamen er bij ons zoontje bij 6 maanden pas achter (ik wiat het al, maar cb en huisarts wilde me niet geloven. Hij was erg zwaar bij geboorte en uiteindelijk eindigde hij op de onderste lijn. Pas toen hij over ging op de neocate begon hij zich te ontwikkelen. sinds dat hij 11 maanden is kan hij zitten, maar optrekken enzo doet hij nog niet. Zijn gewicht is al aardig bij gekropen. Hij zit nu net onder gemiddeld. Heel veel succes!
wat een heftig verhaal. Hier herkenbaar, maar gelukkig niet zo erg. Hij was bij de geboorte 2700 gram en weigerde ook elke fles. Hier steeds 1,5 uur per voeding gedaan, lees 1,5 uur per fles een gevecht om maar genoeg erin te krijgen. hierdoor blijf hij gelukkig wel groeien. Na 5 maanden eindelijk geloofd worden en actie. Pas na 2 weken neocate ging de voeding zoals het hoort. Wel een totaal kapotte mama en papa. Hier heeft hij de schade wel ingehaald en is hij gemiddeld (is 1 jaar). Heel veel succes en hopelijk gaat het steeds beter.
Groeiachterstand hebben mijn 2 koemelkallergietjes wel de middelste word in april 3 en is 12 kg en 83cm en de jongste weet ik niet hoe groot hij is maar zit in kledingmaat 62/68 en is 7 kg hij is vrijdag 1 geworden. Over de ontwikkeling kan ik niet klagen met 5 maanden gingen ze zelf zitten de jongste ging zelf staan en rond de tafel lopen met 6 maanden(middelste was daar 2 maanden later mee) Middelste liep met 11½maand jongste loopt een deze dagen(denk ik). De oudste heeft geen koemelk allergie en was met alles net zo snel als haar zusje alleen liep die pas met 14 maanden. Hier heeft de middelste de schade dus nog niet ingehaald want ze is nog steeds erg klein.
Hoi Jasnoo, Wat een heftig verhaal zeg. Ons zoontje heeft ook erg slecht gegeten de eerste maanden, daar dachten ze ook aan kma, maar dat heeft hij achteraf niet. Wij worden in het zh begeleid door een dietiste die allerlei tips had. Misschien voor jullie ook een idee? Het heeft ons erg geholpen en onze kleine man groeit inmiddels als kool en is ook in zijn ontwikkeling de schade flink aan het inhalen.
wat erg zeg, ik snap dat jullie er zorgen om hebben. wij hebben wel ervaring, maar niet in die mate. onze zoon heeft KMA en zat met 7,5 maand op de onderste lijn. er werd ook gesproken over kinderarts bezoek etc.ik heb het geluk dat ik zijn voeding kon aanpassen dmv mijn bv en dus een km-vrij dieet te volgen. bij hem is het redelijk snel beter gegaan en met 14 maanden zat hij zelfs iets boven het gemiddelde. nu is hij 15,5 maand en zit qua lengte en gewicht precies op het gemiddelde
Hey tokkel, Mag ik vragen watvoor tips je zoals gehad hebt? Wij lopen ook bij een dieetiste wel wat tips gehad maar wie weet heb jij andere goede tips? groetjes
Ik was er gelukkig heel snel bij met de KMA van mijn zoontje.. maar het heeft een jaar geduurd voordat zijn lengte en gewicht op dezelfde curve zaten. (ondergewicht..) Je kindje dat gewoon groeien op eigen tijd. Dit word echt wel ingehaald!
Bedankt voor jullie reacties; gelukkig zijn er moeders die ook ervaring hebben! Donderdag gaan we naar de dietiste voor haar eerste hapje. Helaas is ze de afgelopen 2 weken maar 100 gram aangekomen wegens een zware buikgriep (overgeven en diarree). Ze heeft trouwens vaak last van haar maag (overgeven) en heeft ook vaak diarree - komt dit ook bij jullie bekend voor? Groet
@ Sam: Wij gaven extra schepjes melk door zijn voeding. Dus op 180 cc water tussen de 8 en 10 schepjes melkpoeder. Verder roomboter door zijn warme hap, olie door zijn flesje. Ze maakte elke keer een nieuw recept voor ons. We zijn trouwens per vandaag dietiste vrij. het gaat goed inmiddels, dus we mogen weer op standje normaal gaan.
Ons zoontje had dit de afgelopen maanden. We hebben daar in januari een afspraak voor bij de ka. Sinds enkele weken heeft hij ineens elke dag vaste ontlasting. Ik vermoed zelf dat hij misschien last heeft gehad van een darmparasiet. Wat betreft slechte groei kma. Hier begon de groei met 6 maanden af te buigen. Gewicht ging van de +2 lijn naar de -2 lijn. Lengte is van +2 naar gemiddeld gezakt. Toen hij op de nutramigen AA werd gezet begon hij weer zijn lijntje te volgen. Hij zit wel nog altijd tussen de -1 en -2 lijn, is ook te licht in verhouding met zijn lengte. De "schade" van zijn gewicht heeft hij niet meer ingehaald. Achterstand of trager in ontwikkeling was gelukkig geen sprake.
Volgens mij is het niet zo dat kindjes met lengte en gewicht op dezelfde lijn hoeven te zitten, ik heb daar nog nooit van gehoord, en ons meisje is lengte +1 en gewicht -1, en altijd al geweest. Zolang ze hun curves volgen zou het goed zijn, dan is het gewoon de bouw. Over KMA (onze dochter ook een tijdje van verdacht en op dieet geweest) weet ik verder dat koemelk de darmpjes irriteert en ziek maakt, en dat heeft ook tijd nodig om te herstellen zodraa ze km-vrij eten. Misschien kan dat nog de klachten veroorzaken? Zou het wel aan de ka voorleggen.