keizersnede op wens, als...

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door simon, 19 okt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. simon

simon Lid

19 okt 2006
    10
    0
    0
    Hallo,

welke mogelijkheden bestaan er in Nederland met keizersnede te bevallen als de zwangere als kind verkracht is en mentaal een gewone geboorte niet aan kan? de huisarts is helaas geen hulp en zegt alleen maar dat andere vrouwen ook gewoon kunnen bevallen. hij neemt haar verleden dus helemaal niet serieus.

bedankt,
    simon

2. senseemillia

senseemillia VIP lid

20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Ik zou haast denken dat die mogelijkheid in Nederland niet bestaat.
    Stel je vraag anders eens bij het onderdeel verloskundigen op deze site. Misschien kunnen zij je helpen?

3. maisy

maisy Fanatiek lid

12 jun 2006
    4.859
    0
    0
    Sorry niet lullig bedoeld maar hoe is ze dan nu zwanger geworden :oops: ik bedoel als dat op de "normale" manier kon dan kan een bevalling toch ook?

4. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
  5. simon

simon Lid

19 okt 2006
    10
    0
    0
    Nou ja, met veel vertrouwen en veel tijd (en behoorlijk ongepland). het is ook een verschil: voorzichtig sex en weer iets, wat eigenlijk te groot is voor een vagina te voelen, weer letsels, weer geen kontrole hebben....

6. chiesa

chiesa Fanatiek lid

4 mrt 2006
    2.533
    0
    0
    Misschien is ze dan wel bang om flash backs te krijgen via de natuurlijke weg. Heb er weleens van gehoord/gelezen.

7. simon

simon Lid

19 okt 2006
    10
    0
    0
    zij kan nu al niet meer slapen en heeft 'flashbacks'. therapie zou goed zijn, maar met al maanden wachttijd voor een intake gesprek? aan de andere kant kunnen wij (zij vooral, het gaat om haar) het baby ook niet weg laten halen.

simon

8. maisy

maisy Fanatiek lid

12 jun 2006
    4.859
    0
    0
    Ik neem aan dat ze ook onder controle is van een gyn of verloskundige en dat je met haar kan overleggen en dat zij de uiteindelijke beslissing neemt en niet de huisarts, ik denk niet dat ze in nederland dat snel doen omdat een keizersnede een operatie is wat onnodige risico's met zich mee zou brengen. Veel geluk!

9. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Maisy ik vind dat je niet zo hard moet oordelen over zo'n onderwerp. Het is niet niks als iemand zoiets heeft meegemaakt en een trauma door een verkrachting betekent niet automatisch dat je nooit meer sex zou kunnen hebben met iemand die je wel vertrouwt lijkt mij.

10. simon

simon Lid

19 okt 2006
    10
    0
    0
    nou ja... wij weten het pas een week. zij was in heel haar leven nog niet bij een gynekoloog en zou er alleen naartoe gaan als er eerst vele gespreken zijn en ze altijd met dezelfde persoon, bij voorkeur een vrouw, kan spreken. een verzijsbrief naar een verloskundige wil de huisarts ons nog niet geven.

Om eerlijk te zijn, tot voor kort wist ik niet eens dat er zoiets in haar leven gebeurt is, had het wel altijd gedacht maar zij wou er niet over praten.

11. IkenKleine

IkenKleine Bekend lid

23 mrt 2006
    975
    0
    16
    Tjee... kan me er iets bij voorstellen hoor.
    Zou dit zeker met de betreffende verloskundige bespreken. Want tijdens de controles wordt er ook aan je gezeten (weliswaar alleen buik), maar kan voor sommige ook al heel vervelend zijn. En zo kan de verloskundige (als deze tenminste in het spel is) daar tijdens de heel zwangerschap rekening mee houden en haar goed begeleiden. Misschien gaat het zelfs zo goed, dat een natuurlijke bevalling tot nog plaats kan vinden.

Maar zou het zeker bespreken. Lijkt me toch niet de ideale situatie voor iedereen als een natuurlijke bevalling MOET plaats vinden.

Succes en laat je ons weten hoe het gaat!
    Veel sterkte ook en hoop dat jullie een fijne zwangerschap tegemoet gaan.

12. maisy

maisy Fanatiek lid

12 jun 2006
    4.859
    0
    0
    @lin hier was ik al bang voor voor zo'n reactie daarom heb ik ook heel voorzichtig mijn woorden gekozen en ik vind dat jij snel oordeelt dat IK oordeel want dat doe ik namelijk niet, als je nog steed smoeite hebt met mijn post en je wilt daar me over aanspreken dan stuur je me maar een pb want ik denk niet dat de toicstarter behoefte heeft aan een discussie onder dit onderwerp, bovendien had Simon zelf kunnen kiezen om dat te zeggen.

13. IkenKleine

IkenKleine Bekend lid

23 mrt 2006
    975
    0
    16
    PS je hebt geen verwijsbrief nodig. Je kan zelf een afspraak maken!

14. Inky

Inky Fanatiek lid

12 mei 2006
    3.195
    0
    0
    Leerkracht
    Ik ben het helemaal met Lin eens!
    Heel veel sterkte en ik hoop idd dat je hulp krijgt van je verloskundige.
    Ik weet dat ze bij mij helemaal niet moeilijk deden over een keizersnede. Ik had gelukkig niet dezelfde reden als jij maar ik had wel angst omdat mijn kindje erg groot werd geschat.
    Als ik het graag wilde kreeg ik een keizersnede. Ik denk dus als je er goed over praat het vast ergens in Nederland moet kunnen hoor.
    Sterkte!

15. maisy

maisy Fanatiek lid

12 jun 2006
    4.859
    0
    0
    Je kan haar geruststellen dat de gynaecoloog met een normale zwanegrschap echt geen inwendige onderzoeken doet en tot de bevalling in principe niet "daar" in de buurt komt hoor, dus dat shceelt! Tot die tijd kan ze met de controles wat aan de buik voelen voor de groei van de baarmoeder en bloeddruk opmeten een band opbouwen met de gyn!

16. simon

simon Lid

19 okt 2006
    10
    0
    0
    oh! dat had de huisarts dus ook kunnen zeggen :evil:

17. chiesa

chiesa Fanatiek lid

4 mrt 2006
    2.533
    0
    0
    Eey simon, heel veel sterkte.

Ik denk ook dat als je uitlegt wat er allemaal gebeurt is dat het dan allemaal goed komt en dat je zelf mag/kan bepalen zo lang als het kan hoe het gaat gebeuren.

Succes met het vinden van een oplossing voor dat meisje.

18. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Je zou er ook nog over kunnen denken om met haar in therapie te gaan natuurlijk, zodat ze het tegen die tijd wel aandurft. Gezien het feit dat je hier de discussie opent lijk je me iemand die toegewijd is aan haar en misschien kun je haar helpen door zoiets samen te lijf te gaan.

En die huisarts, ik zou een andere zoeken, als hij zo weinig begrip toont heb je daar ook niets aan.

19. simon

simon Lid

19 okt 2006
    10
    0
    0
    ja, wij zijn ermee bezig. afspraak voor een intake gesprek is in 2 maanden, daarna noch eens een hele tijd wachten behalve als er geen patienten zijn die niet nog ergere problemen hebben. wij hebben dus maar een paar maanden de tijd om een oplossing te versinnen. sneller kan blijkbaar niet. ik ondersteun haar natuurlijk zo veel ik kan ook al was zij altijd de sterke persoon omdat zij nederland beter kent als ik.

20. IkenKleine

IkenKleine Bekend lid

23 mrt 2006
    975
    0
    16
    Inderdaad wat er al gezegd is. Er vinden geen inwendige onderzoeken plaatst zolang daar geen reden toe is.
    Reden zou kunnen zijn dat er voor 10-12 weken een bloeding plaats vind en het met een uitwendig echo (net boven het schaambeen/schaamhaar kijken ze dan) niet goed te zien is.
    Dan is een inwendig echo nodig om te kijken of alles goed is met de baby. Sommige verloskundige maken zelf deze echo's, bij andere gebeurt het in het ziekenhuis.
    Mocht je doorverwezen worden, dan zou ik zeker aangeven dat jullie graag een vrouwelijke arts wilt wegens privé omstandigheden.

Maar ik zou een afspraak maken bij de verloskundige voor een intake gesprek (zo in de 8e week van de zwangerschap) en het dan rustig met haar bespreken. Je vriendin is zeker niet de enige in NL hiermee en de verloskundige weten hoe ze hiermee om moeten gaan.

Deel Deze Pagina