Groeiachterstand hoofdje van 4,5 week!

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door InCognito, 13 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. InCognito

InCognito VIP lid

19 nov 2009
    5.722
    0
    0
    Hallo,

Afgelopen dinsdag heb ik de 30 weken echo gekregen.

Meteen al bij het meten van het hoofdje zag ik iets afwijkends en ja hoor, dat werd bevestigd.

Het hoofdje van onze kleine meid is van:
    oor-tot-oor 4.3 weken achter in groei;
    voor-tot-achterhoofd 1.6 weken achter in groei.

Verder zijn haar beentjes 2.1 weken achter in groei en haar buikje is gewoon volgens het aantal weken gegroeid.

Nu was bij de 20 weken echo ook al een kleine afwijking te zien, maar die was toen (mijns inziens) nog te verwaarlozen.

Haar hoofdje was toen van;
    oor-tot-oor 6 dagen achter op groei
    voor-tot-achterhoofd 3 dagen achter op groei

Haar beentjes waren toen 5 dagen achter op groei en haar buikje ook nagenoeg gelijk met het aantal weken (scheelde 1 dag).

Verder heb ik dinsdag te horen gekregen dat ik een placenta praevia totalis heb, of dit verder verband kan houden met bovengenoemde achterstand weet ik niet, daarom vermeld ik het er maar even bij.

Zowel de klinisch verloskundige als de gynaecoloog schrokken van die achterstand van het hoofdje en dan vooral die meting van 4,5 week achterstand. De meting is 3 keer opnieuw gedaan, dus hij klopt helaas echt wel.

Over 1 week moet ik opnieuw voor een groeiecho, het gesprek met de gynaecoloog heb ik dan pas 4 dagen later.

Graag wil ik weten waar dit op kán duiden, dus ook als het minder goed nieuws kan zijn.
    Nu haal ik me allemaal gekke dingen in mijn hoofd en ik ben gewoon iemand die alles moet weten, omdat ik anders geen rust krijg.

Alsjeblieft, zou één van jullie me kunnen vertellen wat de verschillende scenario's zijn?

Alvast bedankt,

InCognito

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Incognito,

het kan zijn dat je kindje een 'normaal' klein hoofd heeft en dat het dus geen afwijking blijkt te zijn straks. Maar het kan ook zijn dat jouw placenta niet helemaal goed functioneert (al dan niet doordat hij laag ligt.) waardoor je kindje niet zo goed kan groeien. Een klein hoofd kan met een genetische afwijking te maken hebben of met een chromosomale afwijking, maar ik kan/ga je er toch verder niet veel over vertellen omdat ik anders wel tientalle mogelijke zeldzame afwijkingen moet vertellen en dat vind ik nu niet op zijn plaats. Ik ken de verdere info omtrent jouw casus niet en ik vind dat de gyn er goed met jouw over moet praten. Succes en sterkte de komende weken. Ik duim voor een lekker sterk kindje voor jullie!

Groetjes Brigitte

3. InCognito

InCognito VIP lid

19 nov 2009
    5.722
    0
    0
    Hallo Brigitte,

Dankjewel voor je snelle antwoord!

Natuurlijk hoop ik dat de oorzaak te vinden is in één van je eerste antwoorden.

Vanmorgen heb ik met het ziekenhuis gebeld, vandaag, na 15 uur, dus dat kan ieder moment zijn, wordt ik teruggebeld door de dienstdoende gynaecoloog.

Hartstikke bedankt en als ik meer weet en eraan denk, laat ik het hier nog even weten!

Liefs

Deel Deze Pagina