groeiachterstand + te weinig vruchtwater ; ervaringen ?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door 0Zebra0, 11 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 0Zebra0

0Zebra0 VIP lid

6 nov 2010
    10.813
    0
    36
    Noord-brabant
    Vandaag voor de tweede keer een groeiecho gehad omdat ons kindje achterloopt in groei, bij de eerste groeiecho 2 weken.
    en nu 3 weken.

ook heb ik te weinig vruchtwater, wat bij de vorige groeiecho ( 2 weken geleden ) nog niet het geval was.

vandaar de doorverwijzing naar de gyn ( a.s dinsdag kan ik terecht )

Ben erg benieuwd naar ervaringen van wie dit ook had, en was er een oorzaak en gevolg ?

2. Loes1980

Loes1980 Fanatiek lid

31 mei 2011
    1.170
    15
    38
    Ik heb een beetje ervaring (maar net niet helmaal)
    Ze dachten bij mij met de 20 wk echo dat ik te weinig vruchtwater zou hebben. Dat ligt dan aan de placenta. Bij ons viel het achteraf gelukkig nog wel mee. Heb niet veel, maar wel net genoeg.
    De groeiachterstand hadden ze bij de laatste echo. Met de groeiecho vond de gyn de buik van de baby nogal klein. Wederom net niet te klein, maar wel klein. Kon nog net.
    Maar de schrik snap ik heel goed van je.
    Het enige wat ik kan adviseren is veel te rusten. Enkel door rust heeft je placenta meer kans om goed werk te doen en kan je baby beter groeien.
    Heel veel sterkte en dikke knuff.

3. Bkoenen

Bkoenen Niet meer actief

Tip 1: Veel rust!
    Tip 2: vanaf nu op je LINKER zij slapen. In die houding stroomt het bloed beter naar de placenta en kan die beter zijn best doen.

Ik heb zelf in mijn vorige zwangerschap vanaf de 20 weken ook groeiachterstand gehad. Maar niet te weinig vruchtwater. De combinatie daarvan ken ik dus niet.

Bij mij had het met een ziekte te maken (HELLP) en is mijn dochter uiteindelijk met 5 weken groeiachterstand geboren, bij 31 weken. Ze was nog geen kilo.

Hoeft helemaal niet te zeggen dat jij zo'n ziekte zal ontwikkelen hoor! Het kan ook te maken hebben met een infectie waar je niks van weet. Ze zullen wel je bloed gaan onderzoeken.

Heb je pijn in je bovenbuik? Tussen je schouderbladen? Hou je vocht vast, hoe is je bloeddruk...allemaal dingen om op te letten.

4. Kimmie1983

Kimmie1983 Actief lid

5 aug 2008
    255
    0
    0
    Onze baby werd ook wat klein ingeschat en weinig vruchtwater. Nog net niet te weinig om in te grijpen, maar ik kreeg wel elke week een echo om te kijken of het vruchtwater niet minder werd.

Toen bij de bevalling de vliezen werden gebroken stond de gyn nog raar te kijken hoeveel vruchtwater en vrij kwam en onze dochter was 49 cm en 3530 gr. Netjes toch?

Kan me voorstellen dat het je ongerust maakt en zoals anderen al zeggen; rust nemen en op je linkerzij liggen. Succes!

5. 0Zebra0

0Zebra0 VIP lid

6 nov 2010
    10.813
    0
    36
    Noord-brabant
    Op mijn linkerzij slaap ik altijd al, dus dat is dan al goed zoals ik lees.

verder geen last van pijn bovenbuik/schouders, bloeddruk is altijd goed.vochtvasthouden minimaal.

Bedrust heb ik nu al een week of 2 dus hopelijk gaat dat alsnog extra aanslaan.
    vind het ook allemaal erg spannend en ben heel benieuwd wat de gyn dinsdag zegt

6. naverona

naverona Actief lid

26 apr 2011
    249
    0
    0
    admintratief/secretarieel medewerkster
    Nieuwpoort
    ik heb ervaring ja...

onze dochter zou vanaf week 30 te weinig vw hebben en een groeiachterstand van 3 weken..dit is constant zo gebleven.tot week 36 toen was het vw weer goed maar nog steeds te klein.

nu heb ik woensdag 4 januari een spoed ks gehad omdat ze in stuit lag met voeten beneden en navelstreng ervoor dus kon onmogelijk gewoon bevallen....ze is dus 2 weken tevroeg..met 38 weken en een gewicht van 3180 gram..dus eerder te zwaar voor de termijn..

xxxxxx

7. 0Zebra0

0Zebra0 VIP lid

6 nov 2010
    10.813
    0
    36
    Noord-brabant
    @naverona, inderdaad bijna hetzelfde verhaal!
    Ik ben nu ook 30 weken en een groeiachterstand van 3 weken.

was jullie dochter met de 20 weken of een andere groeiecho ook al te klein of bleek dit pas met de 30 weken echo?

en nog gefeliciteerd met je dochter! gaat alles goed met haar ?

8. naverona

naverona Actief lid

26 apr 2011
    249
    0
    0
    admintratief/secretarieel medewerkster
    Nieuwpoort
    hoi zebra,

dank je wel...ja alles gaat nu prima...

met 20 weken was ze ook al aan de kleine kant..maar was toen 1,5 achterstand...

nadat ze geboren was bleek dat ze dus helemaal niet zo klein was..ja ze is heel ieletjes maar wel goedaan het gewicht..

ou je nog niet al te veel zorgen maken..dat deed ik wel en het was nergens voor nodig..

xxxx

9. 0Zebra0

0Zebra0 VIP lid

6 nov 2010
    10.813
    0
    36
    Noord-brabant
    zorgen maken doe ik ook, wie niet denk ik in zo'n geval :)

het buikje loopt 3 weken achter, hoofje 2 weken en beentje 1,5 week
    heb ik net gelezen op de papieren die ik van de vk gekregen heb om af te geven bij de gyn a.s dindag.
    + gering vruchtwater word er op aangegeven,
    vind ik toch ook geen prettig idee!

10. Inaya

Inaya Actief lid

4 dec 2011
    189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zebra, je zorgen maken gaat inderdaad automatisch wat men ook zegt. De eerste keren dat ik naar de gyn moest was ik ook doodnerveus en ongerust. Probeer in ieder geval wel rustig aan te doen.

In het ziekenhuis vind ik de echo's wel wat professioneler en uitgebreider, hopelijk krijg je via die weg meer duidelijkheid. Bij mij was er overigens ook weinig vruchtwater een paar weken terug, maar een paar dagen later was dit wel weer aangevuld.

Kun je niet eerder dan dinsdag terecht?

Heel veel succes, leef met je mee!

11. kawaii

kawaii Fanatiek lid

9 mei 2011
    1.364
    0
    0
    brabant
    Tuurlijk maak je je zorgen, logisch toch? Fijn dat je nu bij de gyn terecht kan, wordt je toch wat beter in de gaten gehouden.

Ik heb geen ervaring met te weinig vruchtwater en een groeiachterstand.. sterker nog, ik heb het tegenovergestelde. Ik heb "zeer royaal.. bijna teveel" vruchtwater en een kindje dat gemiddeld 3 weken voorloopt. Om deze reden dus bij gyn. En ja, ook ik maak me zorgen. Doe je toch automatisch als bijna-mama! Heel veel succes de komende tijd, het komt vast allemaal wel goed!

12. 0Zebra0

0Zebra0 VIP lid

6 nov 2010
    10.813
    0
    36
    Noord-brabant
    Dankje Inaya,
    kon helaas niet eerder terecht.
    aan de andere kant dacht ik, dan heeft het misschien niet zoveel haast ? anders was er neem ik aan wel eerder ergens een plekje vrij.

de groeiachterstand alleen maak ik me nog niet heel veel zorgen om,kindje kan natuurlijk nog een groeispurt maken,
    maarja nu samen met dat ''geringe vruchtwater'' zoals omschreven staat vind ik toch wat minder

hopelijk dinsdag meer duidelijkheid!

13. Happymom2010

Happymom2010 Bekend lid

11 jun 2011
    939
    9
    18
    Vrouw
    Hey Zebra, ken je al van het maart forum..
    Ik heb bij mn vorige zwangerschap hetzelfde gehad..
    alleen kwamen ze er bij mij met 39 weken achter.
    Ze hebben me toen sweekends ingeleid..
    Nu is dat bij jou een ander geval natuurlijk..
    Krijg je nu zeker veel controles?

14. leeuw86

leeuw86 Fanatiek lid

10 nov 2009
    4.523
    0
    0
    met 31 weken had onze baby ook een groeiachterstand van 3 weken.
    ik moest 10 dagen in het ziekenhuis blijven en had verplichtte bedrust, 2x per dag werd er een ctg gemaakt.
    na 10 dagen kreeg ik een nieuwe groeiecho, baby was iets gegroeid dus mocht naar huis maar wel strikte bedrust.
    om de dag naar het zh voor een ctg en om de 10 dagen een groeiecho.

onze dochter is geboren met 39,3 weken, 2900 gram en 48 cm. door het vele rusten had ze aardig wat ingehaald. wel had ze "prematuur gedrag" en moest nog 10 dagen op de couveuze afdeling liggen.

Deel Deze Pagina