Hallo verloskundigen, Misschien kunnen jullie, door jullie professionele ervaringen, mij gerust stellen. Gister had ik met 31 weken precies een groeiecho gehad. De kleine wordt volgens de echo op 1335 gram geschat. Benen en buikomtrek tussen 28+4 en 29+1. De verloskundige vond het vreemd. Toen zij voelde, voelde het als zelfs 32 weken. En ze heeft mijn buik gemeten en kwam op 32 weken uit. Nu weet ik niet wat ze dan precies meten, is mij een beetje ontgaan. Nu werd mij vertelt dat ik het rustiger aan moest doen en voldoende moet rusten. Ik werk nu 13 uur per week vanwege bekkeninstabiliteit. Ga als de kleine 's middags rust naar bed (2-2.5 uur) en ga 's avonds om 20:00 uur nu op bed liggen om mijn rust te bewaren. Op woensdag gaat zoon naar opvang en wil dan 's middags hele middag op bed rusten. Zal dit voldoende zijn? Volgende vraag: hoe kan het dat een verloskundige voelt én meet dat de baby rond de 32 weken zit qua groei, terwijl via de echo zegt dat de baby een groeiachterstand heeft van 2-2,5 week? Waar kan ik vanuit gaan? Ik had zelf ook een groeiachterstand van 3 weken en ben 10 dagen eerder gehaald. Ik was 2250 gram bij de geboorte. Is zo iets erfelijk, groeiachterstanden? Wat is de 'normale' gang van zaken wat betreft een groeiachterstand? Ik lees verhalen over inleiden bij 38 weken, maar ook dat ze het liever willen laten zitten als de kleine het nog goed doet in de buik. Over 2 weken heb ik weer een groeiecho. Hoeveel groeit een baby nog gemiddeld vanaf nu tot 40 weken per week? Is mijn baby echt veels te klein? De verloskundige schrok wel van de meting vsn echo, maar stelde mij andersijds gerust; echo kan er naast zitten. Maar toch niet in de groeiachterstand van benen en buikomtrek? Hoofd niet gemeten, ze kon daar niet goed bij, want ze is nu al aan het indalen a la manier sterrenkijker. Alvast bedankt!
Hoi, Wat er op de hand gevoelt wordt en wat er met echo gezien wordt kan soms verschillen. Ook zegt één echo weinig. het is altijd verstandig om meerdere echo's te maken om te kijken of de baby goed groeit binnen zijn curve. Het lijkt me een prima plan dat je hebt gemaakt qua rustiger aan doen. Na de tweede echo zal er ook meer bekend zijn over de groei. Als de baby dan nog klein is is het soms nodig om door een gyn gezien te worden, maar niet altijd, dat hangt af van hoe klein de baby is. Sommige kinderen lopen nou eenmaal wat achter zonder dat er iets ernstigs aan de hand is. Als de baby het verder goed heeft zullen ze je verder niet inleiden, en zal je de zwangerschap gewoon uitdragen. Een groeiachterstand zie je wel vaker voorkomen als het al een keer eerder is gebeurd, maar niet perse omdat jij zelf ook te klein was. De echo is ook niet altijd even betrouwbaar, daar moet je ook zeker rekening mee houden. En waarschijnlijk gaat je baby ook nog gewoon verder groeien, dat zullen de echo's ook gaan zien....en dat is waarom je die echo's krijgt. Het kan ook slechts een moment opname zijn geweest en dat bij de volgende echo het kind weer meer is gegroeid. Wel wil ik zeggen dat het moeilijk is om een uitspraak te doen voor mij omdat ik de echo's niet kan zien en beoordelen. Bespreek je zorgen en onduidelijkheden gewoon echt met je verloskundige. Dat is echt normaal en daar zijn we voor! Groeten Evelien