Ik zal even in het kort mijn verhaal vertellen. Tot een week geleden ben in onder controle geweest bij de vk. Volgens haar was alles steeds goed en groeide de baby goed. Met de 12 weken echo is zelfs de uitgerekende datum naar voren gehaald van 12 november naar 7 november omdat het kindje zo groot was. Met de 20 weken echo bleek echter ineens dat het kindje 5 dagen achter liep. Het was dus eigenlijk weer gelijk aan de eerste uitgerekende datum alleen wouden ze dat nu niet weer aanpassen zeiden ze. Ik moest het zien als een kleine achterstand in de groei en moest voor de zekerheid met 28 weken nog een echo laten maken. Met 29 weken heb ik deze echo laten maken en bleek dat het kindje nu al 12 dagen in groei achterliep uitgaande van 7 november. Reden genoeg om over genomen te worden door de gyn. De dag erna ben ik gelijk daar geweest en moest een dopler laten maken om te kijken of de placenta wel goed werkt. Daar was gelukkig niks vreemds op te zien dus die werkt vooralsnog gewoon goed. Wel zei ze dat het kindje nu 1137 gram weegt en de berekening met het opmeten van de buik en hoofd enzo kwam idd weer op 12 dagen te vroeg uit. Nu vroeg ik me af, en dat ben ik daar helemaal vergeten te vragen. Ik zie als ik even op internet rond kijk en in mijn zwangerschapsdagboek kijk overal staan dat bij 29 weken je kindje ongeveer 1100 gram weegt. Is mijn kindje dan alleen in lengte te klein en niet in gewicht en kan dit wel? Of moet ik niet te veel naar het gewicht kijken? Of zou toch eigenlijk de uitgerekende datum aangepast moeten worden zodat de groeiachterstand nog maar een week is wat volgende de vk binnen de "normale grenzen" ligt en is er eigenlijk geen reden tot zorgen? Ik kan pas weer over een week bij de gyn terecht vandaar dat ik het hier vraag maar ik zal het ook zeker met haar bespreken.
Eerlijk gezegd wat ik weet maken ze alleen een schatting van het gewicht. Met de pretecho van 29 weken werd onze baby geschat op 1750 gram en liep dan ook 12 dagen voor. De echoscopiste zei toen dat een gemiddeld gewicht met 30 weken ongeveer 1500gram is. Maar over lengte hebben ze niet gesproken.