Groeiboekje

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door 4days, 27 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 4days

4days Niet meer actief

Hoi dames!

Zelfs nu, midden in de nacht (kon niet slapen), maak ik me zo kwaad dat ik even gal kom spuwen! :) Ik lees me hier toch dingen in het groeiboekje van het cb... :(

Letterlijk:

Totdat je kind een maand of zes is, heeft hij eigenlijk niets anders nodig dan borstvoeding of flesvoeding. [...] Toch is het ene kind wat sneller toe aan die eerste hapjes dan het andere kind. Als je baby het eten van je lepel kijkt, begin dan wat eerder met een lekker fruithapje. [...] Het beste moment om die eerste bijvoeding te geven , is tussen twee melkvoedingen door.

En onder een ander kopje:

Borstvoeding kun je prima doorgeven. Zeker tot een jaar [...] Pap kun je ook het beste maken van opvolgmelk (ook als je daarnaast borstvoeding geeft). Opvolgmelk bevat een beter verhouding eiwitten en ijzer ten opzichte van gewone melk.

:(
    En wij maar denken dat je bv ook tot 2 jaar en langer kunt geven... Jullie hadden zeker niet goed in het groeiboekje gelezen he langvoedsters? :)

2. princesje83

princesje83 Fanatiek lid

1 apr 2008
    1.402
    0
    0
    regio rotterdam
    ja! dit viel mij vorige keer ook al op! pppfff, ze zouden echt een apart boekje moeten maken voor de bv en de kv...

ff terzijde, ik las in de krant van de week dat een of andere minister had gezegd (ging erover dat moeders zich vaak gedwongen voelen om een kind borstvoeding te geven) dat als zijn moeder hem borstvoeding had moeten geven dat hij er dan niet meer had gezeten aangezien er weinig inzat...
    dat vond ik zo'n domme opmerking.. of zou zijn moeder behoren tot de 1% die echt geen bv kan geven? nouja, heeft hier niks mee te maken maar schoot me ineens te binnen..sorry...

3. Linda86

Linda86 VIP lid

Ja pff, ik had 't ook al gelezen.

En nog erger, ik heb van ons cb een voedingsschema gekregen, voor bv (van 6 tot 9 maanden) en daar staat steeds op: een bekertje borstvoeding. Dus ik vroeg waarom dat was. Ja zegt ze: het is niet echt de bedoeling dat je 'm nu nog zo te drinken geeft, hij is al 6 maanden, je kan 'm vanaf nu gewoon uit een beker te drinken geven hoor, veel beter. En dan echt mij zo aankijken alsof het allemaal heel logisch is.
    Uiteraard ben ik meteen fulltime gaan kolven, omdat Milan dan lekker uit z'n bekertje kan drinken ;) :rolleyes:

4. 4days

4days Niet meer actief

Whahaha oh neeeeee! :) Dat is echt erg idd! Oke ik moet vanmiddag naar het consultatiebureau, eens kijken wat ze daar zeggen! Maar het kan er bij mij echt niet in, dat iets wat zoveel invloed heeft op moeders, adviezen uitgeeft die in strijd zijn met het WHO?! :confused: Ik vind dat echt erg hoor! Er zullen genoeg vrouwen zijn die hen gewoon geloven! Pfff...

5. princesje83

princesje83 Fanatiek lid

1 apr 2008
    1.402
    0
    0
    regio rotterdam
    @linda86: Whahaha! nou idd, hup kolven en alleen nog maar bekertjes geven. En al die keren dat hij dan lekker knoeit gaan je antistofjes zoooo over de vloer ;) (ze bedoelde toch wel een tuitbeker neem ik aan, anders was het nog dommer als het al is!)

mijn ventje krijgt als ik de hele week werk maar twee live voedingen van mij en dat wil ik graag zo houden! de week dat ik minder werk is het heerlijk om dat mannetje gewoon zelf te kunnen voeden, dan ga ik toch echt niet alsnog kolven om het in een bekertje te geven :rolleyes:

Eigenlijk had je moeten zeggen, ik ga door tot hij 18 is en dan mag hij bij zijn vriendin verder gaan, kijken hoe ze daar op reageerde :)

@cossy: wat hadden ze bij jou te melden? ik hoef over een maandje pas weer, ben wel benieuwd wat ze mij te melden hebben....

6. Linda86

Linda86 VIP lid

:) :)

Volgens mij bedoelden ze wel een gewoon bekertje. Ze zeiden dat een tuitbeker niet nodig was en dat ze 't goed vond dat we vast een beetje oefenden met een gewoon bekertje.

@ cossy: ben ook wel benieuwd wat ze bij jou te melden hadden. Hier was 't tot 3 maanden echt een en al lof over de bv, maar daarna werd 't snel minder. Tot 6 maanden keken ze me al vreemd aan, maar zeiden ze er verder weinig over, alleen een paar keer gevraagd hoelang ik nog door wilde gaan. Maar nu doen ze echt alsof ik gek geworden ben, en een slechte moeder ben omdat ik Milan nog bv geef. :(

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

@Cossy: ik begrijp je bezwaar tegen die uitspraken uit het groeiboekje niet helemaal?

8. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Er is nog hoop dames! Ik ben vandaag naar het CB gegaan en de verpleegkundige zei: Ze groeit echt goed op de borstvoeding, en ze stond ook helemaal achter Rapley en het voedingsschema van borstvoeding.com. Dus wie weet misschien 'bekeren' de rest van de CB verpleegkundigen zich ook nog wel eens tot het idee dat borstvoeding toch echt wel goed is. ;)

9. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    Nou ik ben gister geweest, en hier kende ze rapley nog niet, dus mag er volgens hun absoluut niet mee beginnen... met 6 maanden mag ik bijvoeding geven maar dan eerst een potje en dan de borst... en met 1 jaar ben je volgens het schema echt wel afgebouwd hoor!

10. ladyrabbit

ladyrabbit Bekend lid

13 apr 2008
    704
    1
    0
    Begeleider psychiatrie
    Noord-Limburg
    Dat groeiboekje moeten we maar in de fik steken :evil: ! Laatst bij de dieetiste geweest i.v.m. vermoedelijke koemelkallergie van mijn dochter. Die wist mij te vertellen dat babys helemaal geen pap nodig hebben. Zolang ze maar borstvoeding krijgen en leren brood eten (en binnen krijgen).

Ik vraag me af hoe ik dat 's nachts moet doen met nachtvoedingen, ook in een beker? Dus eerst kolven en dan in een beker, jaja.... Ben blij dat ze dat niet tegen mij verteld hebben!

11. Linda86

Linda86 VIP lid

Hmm, hier kenden ze Rapley dus ook al niet. Best vreemd vind ik 't eigenlijk, want ik heb 't idee dat 't nu toch best een populaire methode is. Ik heb nog aangeboden wat informatie voor ze mee te nemen, zodat ze zich in konden leven, maar het was een gevaarlijke methode volgens hun, dus ik kon beter potjes halen. Dat doe ik nu ook, denken zij ;). Wij blijven gewoon lekker verder Rapley-en! :)

@ ladyrabbit: ja haha, dat is helemaal wat, 's nachts uit een bekertje. Milan zit nog op 2 à 3, soms zelfs 4 nachtvoedingen. Ik vind de bv daarvoor juist zo handig, lekker uit 't bedje pakken en meteen aanleggen! :)

@ Devy: jaloers op jouw cb! ;)

12. raspberry

Maar kan iemand mij nou vertellen wat er mis is met die quotes uit het groeiboekje? Dat van BV in een bekertje snap ik... zucht. Mijn man mag dat straks best doen ipv de fles (wel erbij blijven idd, want ik wil echt niet dat mijn moeizaam gekolfde melk over de vloer gaat), maar die quotes, daar snap ik jullie moeite niet zo mee...

13. ladyrabbit

ladyrabbit Bekend lid

13 apr 2008
    704
    1
    0
    Begeleider psychiatrie
    Noord-Limburg
    Als je kindje kijkt naar je eten is dat puur uit interesse. Hij "kijkt het eten niet van je lepel" omdat hij dat helemaal niet met eten associeert. Een baby weet namelijk niet dat dat de honger kan stillen. Het kan dus ook eigenlijk geen uitgangspunt zijn om bijvoeding te starten.

Opvolgmelk bevat echt NIET betere verhoudingen tussen eiwitten/ijzer dan borstvoeding, en zoals eerder gezegd hebben babys niet eens pap nodig. Het is een tussenstadia naar brood. Als je kindje brood wil eten naast borstvoeding is dat prima. Daarnaast bevat borstvoeding betere ijzers die veel makkelijker worden opgenomen dan opvolgmelk. Je baby heeft daarnaast nog reserve ijzer die opgeslagen zijn in zijn lijfje uit de tijd dat je kindje in je buik zat. Dus mocht je kindje eerst nog wat minder bijvoeding binnen krijgen, dan teren ze daar op.

Je kindje heeft dus geen pap van opvolgmelk nodig. Er staat behoorlijk wat onzin dus in dat groeiboek.

14. raspberry

Maar in het groeiboekje staat dat opvolgmelk beter is dan gewone melk. Niet beter dan borstvoeding....
    En er zijn idd onderzoeken die uitwijzen dat je zo lang mogelijk moet wachten met verse koemelk geven, dus dan snap ik dat advies wel, zeker als idd die verhouding helemaal uitgemeten is.
    Maar goed, hier gaan we ook niet op de pap hoor, (hooguit van afgekolfde melk als dat op een gegeven moment zou helpen om door te gaan slapen - op een moment dat het mij uitkomt bedoel ik daarmee, ;), en niet op de vroege avond, zoals de dame hier nu doet).

En er zijn echt kids die je het eten uit de mond kijken en op de een of andere manier al wel snappen dat het eten is, dat dat lekker is. Zal toch ook wel te maken hebben met de honger die die kindjes meer hebben dan andere kindjes en de eventuele kwaliteit van de voeding die ze al krijgen, (of dat nou BV of KV is).
    Maar ik las hier van de week van een van de meiden hier die logopedist is en werkt met kindjes met eetproblemen, dat de kauwontwikkeling tussen de 9 en 12 maanden plaats vindt. Dat vond ik dan wel interessant en zette me ook aan het denken van: OK, als bijvoeden tot die tijd niet hoeft, dan misschien toch maar niet doen en beginnen met bijvoeden als die kauwontwikkeling begint. Dat lijkt me namelijk het beste moment, waarbij je dan echt goed aansluit bij de ontwikkeling van je kindje...

15. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Maar er staat wel dat je ook als je borstvoeding geeft de pap het beste van opvolgmelk kan maken! (lees ik in de quote, groeiboekjes liggen hier te verstoffen ;)).
    En das natuurlijk onzin! Borstvoeding is sowieso beter als kunstvoeding (opvolgmelk) en waarom zou je kunstvoeding gaan kopen (let ook op alle afval enzo) als je zelf goede voeding hebt! Specieaal voor je kindje gemaakt zelfs! En niet door een of andere professor in elkaar geknutseld ;)!

16. raspberry

Oja, nu zie ik dat subtiele 'ook' idd... Tja... wat zullen er ervan zeggen? Zal ik er maar gewoon geen woorden aan vuil maken? ;)
    Ik geloof trouwens wel dat moedermelk in elkaar geknutseld is hoor, ;) Door een hele knappe Professor, :D

17. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Precies ;)! Het is dus ook bij borstvoeding volgens dat stukje, en dat klopt gewoon niet vind ik ;)!

18. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR

Het is onzin dat een kindje het van je lepel afkijkt, natuurlijk maakt het bewegingen met zijn mondje maar dat is kopiëren van gedrag... tevens geef je geen hapje tussen 2 melkvoedingen door want grote kans dat hij/zij dan de 2e voeding overslaat en dan loopt je voeding terug en zit je zo zonder melk....

Waarom geen pap maken van moedermelk dit heeft een nog veel betere verhouding!

19. raspberry

Maar als je kind jouw eetgedrag gaat kopieren, betekent dat toch ook dat het er mee bezig is en dus misschien wel er aan toe is? De onderzoeken over wanneer je kindje bijvoeding moet gaan krijgen, lopen nogal uiteen en ik weet dat het advies van de WHO gebaseerd is op de slechte voedsel-bereidingshygiene in de meeste landen...
    Ik vind het daarom nogal kortzichtig om te zeggen dat je kindje er dan per definitie nog niet aan toe kan zijn...

20. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik vind dat je kindje pas toe is aan bijvoeding als zijn/haar lichaam eraan toe is. En dat is gewoop rond de 6 maanden.

Mi kan een kind geen eetgedrag kopieren, het weet immers niet dat jij eet wanneer je een vork in je mond stopt. Het kent nog helemaal geen eten namelijk. En honger/trek ook niet, want heeft het honger/trek dan geef je het de borst of een fles.

Deel Deze Pagina