Groeiboekje

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door 4days, 27 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nemo

Nemo Niet meer actief

Mijn zoontje van bijna 2 loopt ook regelmatig met mijn autosleutels, zou hij dan toe zijn aan autorijden ?
    Nee denk het niet he. Als een kindje jou eetgedrag gaat kopieren doet hij omdat hij jou na wil doen. Niet omdat hij denkt he moeder is aan het eten en krijgt daar een volle buik van en dat wil ik ook.

2. princesje83

princesje83 Fanatiek lid

1 apr 2008
    1.402
    0
    0
    regio rotterdam
    hier kende ze op het cb wel de rapley methode en ze vond het ook wel best als we daarmee zouden beginnen met 6 maanden. Eerder bijvoeden hoefde van haar niet zo, maar ze zei wel dat hij dan wel beter pap meost krijgen van een lepeltje zodat hij toch met een lepel leert eten en dit schijnt dan weer beter te zijn voor de spraakontwikkeling?

mijn nichtje heeft zeker 1,5 jaar bv gekregen en met 6 maanden bijvoeding, nooit geen pap ofzo en die sprak al heeeel vroeg..
    mijn dochter is even oud en kreeg flesvoeding en heeft vanaf 3,5 maand al bijvoeding gekregen en vanaf een maand of 7 weigerde ze de fles dus toen moest alles met de lepel maar die sprak later dan mijn nichtje, dus ik heb niet het idee dat het daar echt mee te maken heeft. Zal ook wel deels persoonlijke ontwikkeling zijn, maar of het echt zin heeft om te gaan knoeien met pap van een lepeltje terwijl er melk in de borst zit, kies ik toch voor het tweede ;) Dat geknoei komt later wel :)

3. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Nou Nemo toch, had ik niet van jou verwacht!
    Wat gemeen zeg die kleine 'grote' man niet eens in jullie auto mag gaan rijden :) ;)!

4. B en N

B en N Fanatiek lid

13 sep 2007
    2.532
    0
    0
    Zo was ik van de week bij CB en toen kwam dit ook boven tafel, ze vroeg of ik pap gaf. Hierop antwoorde ik "ja". Zegt ze ja dat zal ze wel lekker vinden dan altijd maar die borstvoeding, ik dacht bij mijn eigen al dat mens is niet goed snik.
    Dus ik antwoorde "wat bedoeld u precies want de pap die ze krijgt maak ik met bv", zegt ze; "O nee dat hoef je niet te doen hoor want dat vind ze waarschijnlijk helemaal niet lekker, geef maar pap gemaakt van opvolgmelk".

Mijn nek haren gingen rechtop staan ben opgestaan heb Jamila gepakt en heb gezegd "tot ziens dokter, blijkbaar heeft u er totaal geen verstand van en was dit de laatste keer dat wij bij u geweest zijn" en toen zijn we weg gelopen ;).

Bij ons cb zitten 3 artsen en deze hebben we bijna nooit en voortaan maak ik dus ook geen afspraak meer bij haar.

Raar mens :evil:

(ps. Jamila vind pap van bv werkelijk h-e-e-r-l-i-j-k)

5. B en N

B en N Fanatiek lid

13 sep 2007
    2.532
    0
    0
    Ja viel mij ook wel een beetje tegen toen ik het las ;)

Ps. Die kleine heeft het wel naar dr zin he bij jou :)

6. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    B en N,
    Haha, vind dat je dat super gedaan hebt :)! Haha! Had het gezicht van dat mens wel eens willen zien! En idd gewoon lekker van jouw melk maken hoor! Er is niks beter dan dat :D!
    (idd blijkbaar wel ;), we moeten geduld hebben ;))

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

@Nemo en bolbuikje: ik zeg niet dat een kindje er dan maar per definitie aan toe is, als het jouw gedrag kopieert, maar ik vind het ook nogal kortzichtig om te stellen dat een kindje er per definitie pas met 6 mnd aan toe is. Dat is gewoon niet zo, er zijn teveel voorbeelden van kids die echt al eerder bijvoeding perse nodig hadden...
    (en dan bedoel ik echt niet de kids van die mama's die bang waren dat ze te weinig voeding hadden omdat hun kindje zo vaak aangelegd wilde worden).

8. princesje83

princesje83 Fanatiek lid

1 apr 2008
    1.402
    0
    0
    regio rotterdam
    is het niet zo dat je kindje toe is aan bijvoeding als het zelf het eten in de mond kan stoppen en kan "kauwen"? dit is toch het hele idee van de rapley methode of heb ik het nu mis? over het algemeen kunnen kids van 4 maanden dit nog niet bewust. en zijn ze dus volgens meneer rapley nog niet aan bijvoeden toe...

9. raspberry

Dat lijkt mij idd 1 van de uitgangspunten, maar zelfs dan zijn er kindjes die ondanks dat ze nog niet kunnen kauwen, toch toe zijn aan bijvoeding.
    En wat dan van alle kindjes die niet op eigen kracht leren kauwen en daar hulp bij nodig hebben?
    Ik ben het van harte met jullie eens hoor, dat je niet te vroeg moet beginnen met bijvoeden en zo goed mogelijk moet aansluiten bij je kindje, maar dat betekent dus dat je JUIST niet uitgaat van algemeenheden als: een kindje moet pas vanaf 6 mnd bijvoeding krijgen. Voor sommige kindjes zal dat eerder zijn en voor sommige kindjes ook juist nog later...

10. ladyrabbit

ladyrabbit Bekend lid

13 apr 2008
    704
    1
    0
    Begeleider psychiatrie
    Noord-Limburg
    Voor zover ik heb begrepen is het darmenstelsel van een kindje pas vanaf zes maanden zover dat ze andere dingen kunnen gaan verteren.

11. mwjalloh

mwjalloh Actief lid

2 jul 2008
    402
    0
    0
    jahoor raar CB, B en N. Goed gezegd, ik weet zeker dat jou kindje die pap van bv het lekkerste vind wat er bestaat!

12. raspberry

@Ladyrabbit: daarover verschillen de uitkomsten van de verschillende onderzoeken dus nogal. En ook met betrekking tot (het voorkomen van) allergieen zeggen ze allemaal wat anders.
    Ik heb geprobeerd via google de onderzoeken zelf te achterhalen, om te kijken op welke manier e.e.a. onderzocht is, want dan kun je pas echt iets zinnigs zeggen over of een onderzoek betrouwbaar is. Enkel op grond van de resultaten heb je er eigenlijk geen bal aan, aan al die onderzoeksresultaten :(

13. 4days

4days Niet meer actief

Het is onzin dat een kindje het van je lepel afkijkt, natuurlijk maakt het bewegingen met zijn mondje maar dat is kopiƫren van gedrag... tevens geef je geen hapje tussen 2 melkvoedingen door want grote kans dat hij/zij dan de 2e voeding overslaat en dan loopt je voeding terug en zit je zo zonder melk....

Waarom geen pap maken van moedermelk dit heeft een nog veel betere verhouding![/quote:2qh6eaxv]

Precies! Vooral dat hapje tussen twee voedingen stoorde me erg. De eerste 6 maanden mag bijvoeding NOOIT (gedeeltelijk) borstvoeding vervangen. Het moet dus vrij snel na de voeding worden gegeven, als men het al zo nodig moet geven. Want anders vervangt het wel degelijk borstvoeding (al doet het dat ergens altijd, maar zo nog erger).

En precies als Noatje zegt... De bv is nog niet stabiel, een voeding valt (half?) weg, de melk wordt minder... En dan krijgen we weer een geval van 'ik had echt te weinig melk'... :rolleyes:

Ik ben trouwens op het cb geweest! Alleen jammer dat er een vervangende arts was, onze eigen was ziek... Ze vroeg dus of Vince nog bv kreeg, maar aan de manier waarop ze het vroeg hoorde ik dat ze er niet vanuit ging. Ik zei dus jah... 'Oh, maar wel met flesvoeding ernaast?' Vroeg ze toen. Nee, alleen borstvoeding. En toen kwam de opmerking van de dag: 'Ohwja, als je nog genoeg hebt...' Waarom zou ik in godsnaam opeens niet genoeg hebben? :)
    Over bijvoeding ebben we het ook nog gehad. Ik vertelde dat we bijvoeden a la Rapley, maar ze had er nog nooit van gehoord. Ze had het zich opgeschreven, ik denk om het op te zoeken. Verder vond ze het wel prima, ze zei er in ieder geval niets negatiefs over.

14. 4days

4days Niet meer actief

En ik wil nog even reageren hierop:

Het wachten tot 6 maanden heeft niet alleen ermee te maken dat het kind er (meestal) nog niet aan toe is. Het heeft er ook (en vooral) mee te maken dat een kind dan 6 maanden lang alleen borstvoeding krijgt, dus meer antistoffen binnen krijgt, en daarmee optimaal kan genieten van de voordelen die borstvoeding biedt. Want zodra een kind bijvoeding krijg merk je het ook in de bv, het drinkt dan beduidend minder. Die antistoffen loopt een kindje wat al met 4 maanden bijvoeding kreeg dus mis. (ik heb al gehoord van kinderen die met nog geen 6 maanden al op 3 voedingen per dag zaten, nou dat vind ik echt ontzettend weinig, zo hebben ze dus nog niet veel voordeel van de borstvoeding).

En daarnaast is het inderdaad zo dat de meeste kinderen er tegen die tijd lichamelijk pas aan toe zijn. De darmpjes zijn gereed nu. Ze kunnen goed recht zitten en pakken, wat bij rapley niet onbelangrijk is. De basis is immers voortborduren op de ontwikkeling van het kind.

15. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    Idereen maakt zich zo druk over verslikken bij rapley... maar een kindje wat inderdaad rechtop zit verslikt zich minder gauw... en de moteriek is dan ook goed genoeg om zelf eten in de mond te stoppen... Ik las ook van een kindje wat bij zijn moeder op schoot zat en de peer afpakte en van at... en jah dat kindje was er zelf aan toe... die deed immers alles zelf...

16. raspberry

@Cossy: daar ben ik het ook mee eens hoor! Ik vind alleen dat je niet kunt zeggen: ALLE kindjes zijn er (pas) met 6 mnd aan toe, als je juist de ontwikkeling van je kindje wil volgen. Ik hoor vaak genoeg van kindjes die al eerder zitten en WEL erg hard toe zijn aan die eerdere bijvoeding. En dan is enkel BV geven, als je kindje juist toe is aan meer, ook niet helemaal OK, lijkt me.
    Maar hier ben ik nog steeds van plan zo lang mogelijk door te gaan hoor, :) Thirza drinkt zich helemaal suf aan m'n melk en de dip waar ik in zat lijkt over, (ben benieuwd hoe het dus vandaag met kolven gaat, vanaf vrijdag voelen m'n borsten iig weer een stuk voller. Heb van het weekend al wel even na de ochtendvoeding helemaal leeg gekolfd en toen kolfde ik zo nog ff 80 cc elke ochtend af (van die ene borst waar ze uit gedronken had)).
    Het enige wat Thirza nu met een lepel heeft, is dat het leuk speelgoed is, :D

17. nou zeg, belachelijk die groeiboekjes! :x ik lees er gewoon niet al teveel in want ik irriteer me er alleen maar over als ik soms lees wat een onzin erin staat! ik moet de 16e naar het CB ben benieuwd wat ze dan gaan zeggen. Beginnen ze zeker ook over uit een beker drinken, rapley wat is dat, en wanneer ga je stoppen met BV... nou ze kunnen daar lullen wat ze willen maar kom dr eigenlijk alleen voor het wegen en meten en de check van de arts, voor de rest hoef ik hun adviezen niet :(

18. Alita

Alita Niet meer actief

als we nu gewoon eens doen wat wij het beste vinden?!

Tuurlijk zijn goedbedoelde adviezen niet erg maar uiteindelijk beslis je zelf. Ik geef dus wel pap van opvolgmelk waarom niet?
    Iedereen moet voor zichzelf beslissen wat het beste is en eens niet "zoveel" naar al die onderzoeken kijken....

19. 4days

4days Niet meer actief

Nou daar ben ik het niet mee eens. Het groeiboekje is namelijk niet gebaseerd op onderzoeken maar uit onwetendheid (op het gebied van bv dan). Terwijl de onderzoeken juist aangeven wat het gezondste is. Dus als je op de gezondheid van je kindje wil letten kun je het beste juist wel naar de onderzoeken kijken. Waar ik overigens niet mee wil zeggen dat je het niet alsnog op je eigen manier kunt doen, en af en toe ook wel eens iets met een korreltje zout kunt nemen.

20. Alita

Alita Niet meer actief

nee ik snap dat ook wel, maar soms kun je ook gewoon gezond verstand gebruiken, onderzoeken zijn ook goed maar je moet niet maar blindelings vertrouwen op zo`n onderzoek vindt ik... uiteindelijk willen we allemaal alleen maar het beste voor onze kindjes ;)

Deel Deze Pagina