Groeicurve baby 20 weken P25??

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door L83, 3 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. L83

L83 Bekend lid

17 dec 2007
    627
    0
    0
    Hallo,

Gister hebben van de 20 weken echo gehad van ons 2de kindje.
    Alles was gelukkig helemaal goed voor zover ze konden zien :D.
    Kindje was wel klein zat nu op P25.
    Ons 1ste kindje was ook klein (nog geen 6 pond bij geboorte) maar die had bij de 20 weken echo P45.
    Volgens de verloskundige hoeven we ons nu nog geen zorgen te maken, maar dat doe ik nu wel een beetje ;).
    Ons 1ste kindje had een hele slechte start na de geboorte.
    Ben bang dat dit wel een heel kleintje gaat worden, met misschien ook een slechte start :(.
    Wie heeft er ervaring met dit soort metingen (P25 etc)
    Alvast bedankt voor jullie reactie!

2. L83

L83 Bekend lid

17 dec 2007
    627
    0
    0
    Niemand hier ervaring mee? Ondanks dat ik me nu nog geen zorgen hoefde te maken volgens verloskundige doe ik het toch :(
    Ik kom er vanmorgen ook achter dat ik in een week tijd ineens 3 kg ben afgevallen en dat is hetzelfde als wat ik was aangekomen deze zwangerschap :(( of weegschaal is stuk), en dat terwijl ik veeel eet en snoep. Is dat erg als je ineens weer afvalt.

3. ukkepuk80

ukkepuk80 Actief lid

24 sep 2009
    452
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij mij stond er in de papieren van de 20wk echo dat kindje rond P zat. Nergens terug kunnen vinden wat dit nou betekent. Zelfs mijn eigen verloskundige wist het niet...
    Maar nu jij zegt P25 en vorige keer was het P45, misschien is P25 wel gunstiger?
    En anders toch je vk vragen voor uitleg!

4. smartie1980

smartie1980 Niet meer actief

Ik heb ook een topic geopend. Gisteren groei echo gehad. Ik ben nu 26 weken en ons kindje loopt ook achter, vooral het hoofdje.
    Ons kindje zit bij de P5. Wil zeggen van de 100 kindjes ons kindje bij de 5 kleinste hoort.
    P staat voor percentage.
    Ik maak me ook zorgen, volgende week dond naar de gyn.

5. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer

Nee, hoe lager het getal bij P, hoe meer kinderen er groter zijn bij deze termijn dan jouw baby.

Kinderen groeien in fases, dus misshcien dat je vk bedoelt dat er nog tijd genoeg is om flink te groeien? Ik neem aan dat ze je goed in de gaten houden, omdat je oudste ook vrij klein was bij de geboorte?

(Ik heb er verder geen ervaring mee....mijn dochters waren P98 en P95 bij geboorte.....ook niet echt prettig, ik kon ze niet zelf baren...:()

6. ukkepuk80

ukkepuk80 Actief lid

24 sep 2009
    452
    0
    0
    NULL
    NULL
    dan denk ik dat ik het idd helemaal verkeerd heb als ik het allemaal zo lees.
    Misschien bedoelde ze bij mij dan wel met "rond P" dat hij rond het gemiddelde lag ofzo. Ik weet het ook niet... sorry!

Gisteren toevallig controle bij vk gehad en baarmoeder was bij mij echt flink gegroeid. Inmiddels loop ik een paar weken zelfs voor. Maar eerste zoontje was ook een flinke bij de geboorte. Dus had het ook vreemd gevonden als deze baby bij de 20 wk echo ineens heel klein zou zijn.

Maar hoe dan ook zou ik je vk eens voor meer uitleg vragen. Is toch wel een belangrijk iets en als je je zo'n zorgen maakt is dat natuurlijk ook weer niet goed voor de baby.

7. L83

L83 Bekend lid

17 dec 2007
    627
    0
    0
    Dank je wel voor jullie reacties.
    P25 betekend idd kleiner als P45.
    Maak me vooral zorgen omdat de eerste ook klein was met slechte start en deze dus misschien nog kleiner word, maar goed betekend natuurlijk niet meteen dat dit kindje straks ook in couveuse moet.
    Ik had in ieder geval de verloskundige gebeld en ik hoefde me nu nog geen zorgen te maken, mogelijk was deze echo idd voor een groeispurtje maar ze houden het extra in de gaten, volgende week moet ik weer terug komen op controle.
    @smartie, jou kindje word dus nog kleiner geschat, kan me voorstellen dat je je zorgen maakt, hopelijk gaat ze de komende weken nog even flink groeien.
    Ps: ben niet afgevallen, weegschaal was stuk :)

8. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    P25 betekent dat 75% van de kindjes bij die termijn groter zijn. 25% van de kindjes zijn kleiner bij die termijn. P50 is gemiddel: 50% is kleinder en 50% is groter.

Je hoeft je pas zorgen te maken bij P5 of minder (of P95 of meer). Persoonlijk zou ik rond de P10 of minder ook niet heel fijn vinden. Maar P25... geen zorgen, hoor! Is een kleintje, maar compleet normaal. Anders zou 25% van de kindjes een problematische groei hebben!

9. smartie1980

smartie1980 Niet meer actief

Dat heb ik dus.... P5, en iedereen blijft maar zeggen dat het neit erg is, en nog goed gaat komen, en groei echos niks zeggen, blablabla.

Tuurlijk maak ik me zorgen! Het is toch een signaal. Wil niet zeggen dat het perse fout is, maar wel dat er ongerustheid is over de groei.
    Ik hoop dat het heel snel donderdag is, dan gaan we naar de gyn om verder te kijken......

10. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    @Smartie:
    Ehhhh, ja in het geval van P5 kan het helaas nog alle kanten op. Het kan gewoon een klein, gezond ukje zijn met alles d'r op en d'r aan. Maar het kan ook op iets ernstigs duiden. Ons eerste kindje had een chromosoonafwijking en zij zat met de omtrek van de zgn. kleine hersenen op de grens van P5 (bij de 20 weken echo). We hebben toen met 23 weken een extra echo gehad en toen was er duidelijkheid: nog verder achtergebleven in groei en een gat in het hartje. Ik zou je wel willen geruststellen en het kan ook helemaal goedkomen. Maar ik kan het me voorstellen dat je je zorgen maakt. Veel sterkte! Hopelijk krijg je donderdag goed nieuws.

Deel Deze Pagina