Groeicurve buigt af

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Biny, 13 dec 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    #1 Biny, 13 dec 2017
    Laatst bewerkt: 13 dec 2017
    Hoi dames,

Ik ben van de week met mijn dochter naar het consultatiebureau geweest waar ze weer in groei is afgebogen, al voor de 2e of 3e keer, ik weet het niet precies.(heb me er geen zorgen om gemaakt)
    Dus over een maand moeten we extra terug.

Maar ik zit het net in te vullen in een app die ik heb, gewoon met een WHO curve, en daar buigt ze net wat minder af

Dus ik begrijp niet helemaal hoe het kan dat ze op het consultatiebureau zo afbuigt en op de WHO curve minder

Ze krijgt overigens flesvoeding, is de WHO curve dan ook gewoon betrouwbaar of is dat alleen met borstvoeding?
    Ze weegt trouwens 6005 gr en is 61,5 cm en heeft genoeg spekjes ::p

Edit: als ik die curve in het consultatiebureau boekje invul dan buigt ze helemaal niet af

Ik ben toch niet achterlijk... haha

2. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    WHO curve is voor alle kindjes, wereldwijd, de gewenste groei. Dus ook voor kunstvoeding.
    TNO curve is het gemiddelde van Nederland.

3. NurseKel

NurseKel Bekend lid

20 sep 2015
    637
    346
    63
    Nederland
    Ik heb even gekeken bij mijn dochter, die woog bij 4 maanden 6300kg en was 62cm.
    Zij boog toen ook af en ging steeds iets verder naar beneden qua lengte. (Qua gewicht wel redelijk in het midden) Ze is nu 1.5jaar en nog steeds zit ze op -2 van de grafiek. Tja ik ben 1,65 en mijn man 1,76.. wij voldoen dus ook niet bepaald aan de Nederlands gemiddelde lengte ;)

Ze is gewoon een klein meisje met een lekker bol buikje. Bij mij op het consultatiebureau hebben ze nooit hun zorgen hierover uitgesproken en hoefde ook niet extra terug.

4. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    @Fristi2012 , Dankje ik begon even te twijfelen :)

@NurseKel
    Volgens mij zakt ze hier alleen in gewicht

Ik heb nog even beter gekeken en de curve in t boekje is gewicht/leeftijd en de andere curves zijn geloof ik gewicht/lengte

In het boekje stijgt ze nl prima.

Ze dacht heeel misschien aan verborgen reflux, vanwege dat er wel regelmatig wat omhoog komt en ze dan slikt.
    Maar dat was ook wel gek want ze slaapt op haar buik en volgens die vrouw hebben ze dan juist meer laat van het zuur, ik heb altijd begrepen dat op de buik slapen juist fijner was voor de baby als ze er last van hebben.

Nja goed als ze volgende maand weer afgebogen is wou ze wel stappen gaan ondernemen geloof ik om te kijken of er redenen zijn dat ze afbuigt.

Ze is overigens in de laatste maand 430 gr aangekomen, is dat echt zooo weinig?
    Ze was een flinke dame toen ze werd geboren, 4140 bij 38+3
    Ik heb het idee dat ze daarom afbuigt, omdat ze in het begin gewoon heel zwaar was.

5. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
  6. Boommm

Boommm Niet meer actief

Ze buigt wel ietsje af, maar zou t niet zorgwekkend vinden. Is ze ziek geweest? Drinkt ze gewoon goed en is ze vrolijk? Vooral die laatste twee vind ik altijd belangrijk.
    Soms groeien ze gewoon een maandje minder, misschien is ze volgende keer wel een kilo aangekomen :D

7. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Die who-curves vind ik totaal niet schokkend. Mijn jongste deed ongeveer hetzelfde, cb zei dat ze haar lijntje in de curve zocht en idd, ze zakte ietsje op de curve en ging vervolgens die lijn volgen. Oudste deed dat ook, maar pas veel later (tussen 9 en 14 mnd kwam zij vrijwel niet aanbin gewicht, daarna pakte ze de gemiddelde lijn op de consultatiebureau-curve en bleef die volgen).

Biny vindt dit leuk.
  8. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Ik vind de app graphico altijd wat onduidelijk.
    Baby care (android) of growth (iOS) vind ik wat duidelijker. Zet dan ook even de metingen uit de kraamweek erin, dat geeft een preciezer beeld.
    Ik vind dit wel een curve om in de gaten te houden.
    Bij bv zou ik zeggen, meer aanleggen, maar met flesjes heb je natuurlijk een maximum.
    Heb je wel eens gedacht aan koemelkallergie? Dan kan er wel genoeg melk naar binnen gaan maar worden de voedingsstoffen minder goed opgenomen.
    Ook kan koemelkallergie reflux klachten geven.
    Hoe gaat het verder?

9. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Nou dat heb ik dus ook voorgelegd, niet omdat ik er zelf aan daxht maar omdat zij een beetje zat te brainstormen.
    Ik weet idd dat ze dan ook last kunnen hebben van ‘reflux’, ze is ook enorm gevoelig boor verandering van andere fles of andere speen op de fles, word dan mee ontevreden, meer last van haar buik.
    Een fles drinkt ze sowieso bijna nooit op haar gemak, altijd wat wurmen en af en toe een kreet tussendoor.

En aan het maximum komt ze niet, ze drinkt gemiddeld rond de 140 per fles (160 water+5 schepjes) en ongeveer 1-2 flessen max gaan helemaal leeg

Maar kma kon het niet zien volgens die vrouw want ze vertoont geen tekenen daarvan.

Ik vind het lastig, want ik weet dat sommige dingen die zij zegt gewoon niet kloppen, zoals dat koemelkallergie ook gewoon heel subtiel kan zijn en je geen hele ernstige klachten ervoor nodig heb.

Maar goed, verder is ze best wel tevreden

10. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Dit zou ik ook denken inderdaad.
    Hier juist het tegenovergestelde, een uit de kluiten gewassen baby, geboren met netjes 7 pond en nu met 5 maanden al 8,5kg, je doet er niet zoveel aan. Als ze inderdaad goed drinkt en tevreden is dan kan je verder ook niet zoveel.
    Ik kan nu wel zeggen dat ik 430 gram aankomen weinig vind, maar als ze nog nooit 1kg per maand is aangekomen zou het ook gek zijn als ze dat nu opeens wel is aangekomen.

11. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ze is niet ziek geweest :)

Verder drinkt ze wel redelijk goed en over het algemeen is ze wel
    Vrolijk, ze is iets ‘lastiger’ dan haar broers, sneller ontevreden, maar dat kan ook komen omdat je met 3 nou eenmaal niet alle tijd heb voor alleen de baby.

En ze groeit dus elke keer ‘een beetje minder’, dat is wat ze er ‘zorgelijk’ aan vind

12. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Misschien is het zo makkelijker:

29-7: 4140 gr
    27-9: 5105
    8-11: 5570
    12-12: 6005

13. Boommm

Boommm Niet meer actief

En hoe vaak krijgt ze de fles? I groeit super slecht (heeft nu ook een sonde) en krijgt nu ook vaker, kleinere flesjes.

14. NurseKel

NurseKel Bekend lid

20 sep 2015
    637
    346
    63
    Nederland
    Ik dacht in eerste instantie dat het over de lengte ging, sorry!

Ik heb altijd geleerd van mijn consultatiebureau dat ze niet vaak beide tegelijk doen; meestal groeien ze de ene maand meer, en de komen ze de maand erop weer wat meer aan. Zou kunnen dat ze nu een klein groeispurtje heeft gehad en nu weer in gewicht wat meer aan gaat komen?

Opzich wel fijn dat ze het dan goed in de gaten houden, misschien als je je zorgen maakt een keertje extra wegen & meten over 2 weken tijdens het inloop uurtje?

15. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.955
    15.001
    113
    Hier een verborgen reflux kindje en ze heeft nog nooit zo zalig geslapen als op dr buik. Eenmaal ontdekt en nooit meer vanaf gekomen, ja in de subtropische dagen van de zomer toen lag ze helemaal breed op dr rug. Is vandaag een jaar en ligt nog steeds op dr buik, hoofd op dr handjes, knieen onder dr buik, kont omhoog, grijns op dr koppie dus zal wel lekker liggen. Mocht ze heel erg ontevreden blijven en je met fv t idee hebt dat t t net niet is, hier hebben we frisolac (friso) in huis gehaald en daar draaide ze veel beter op dan nutrilon. Zit minder lactose in en veel minder krampjes ellende. Terwijl t gewone standaard flesmelk is, geen hypoallergeen oid.

16. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ze krijgt 5x een fles, waarvan over het algemeen de eerste rond 5 uur
    Laatste week alleen maakt ze er een potje van en komt ze een keer extra om 3 uur oid ( behalve deze nacht :D)

17. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Nja in de lengte groeit ze ook niet mega hard :p
    En ik vind het helemaal niet erg hoor als ze klein is, maar vind het wel wat vervelend dat ze in ieder geval kwa gewicht al 2/3x afbuigt

@Vero0504
    Ja dat van dat buikslapen heb ik ook altijd zo begrepen, maar goed
    Wat is dat frisolac dan? En waar is dat verkrijgbaar? Heb er nog nooooooit van gehoord :p

18. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik vind het toch niet zo'n prettige curve hoor. Ze zakt echt meerdere lijnen in zowel lengte als gewicht.

Kan je niet vaker een kleine fles geven? Vijf keer is toch echt weinig, zeker voor een baby die slecht groeit.

19. Boommm

Boommm Niet meer actief

Wij (moeten) geven nu 8x 90/3

20. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    @Shakes @Boommm

Met 90+3 is ze niet tevreden, dat is te weinig
    Geef ik de fles eerder dan 3,5 uur dan drinkt ze nog minder van de fles..
    Had ik nu toch maar doorgezet met de borstvoeding :(

De eerste dagen in de kraamweek is ze ook veel afgevallen, moest gaan bijvoeden, toen overgestapt op fv, ivm weer heel veel pijn met borstvoeding, kraamzorg zei dat het niet het tongriempje was 4 weken erna bleek dat dat het wel was..
    Nja Anyway, toen is ze aangekomen en heeft daarna ook weer 2/3 dagen stil gestaan, geen gram erbij...

Ik maakte me niet zo zorgen eigenlijk... nu wel iets meer :(

Deel Deze Pagina