groeicurve hoofdomtrek buigt af

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Yukl, 13 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yukl

Yukl Niet meer actief

Wie heeft dit ook gehad?

Mijn zoontjes lengte zit op +1, zijn gewicht op het gemiddelde, en zijn hoofdomtrek op -1. Zijn hoofdomtrek is daarbij afgebogen van gemiddeld naar -1. Dat was de vorige keer al een beetje zo, en nu dus nog verder.

De arts maakt zich geen zorgen, maar we moeten wel over 6 weken weer terugkomen. Bovendien noemde ze dat als een hoofdje echt te weinig groeit, je dit merkt aan het drinkgedrag/spugen van de baby. Uh en laat dat nou net een issue zijn bij mijn zoontje. ;) Waarschijnlijk doelde ze op veel erger, maar voor mijn gemoedsrust toch niet zo handig.

Ik kan me niet voorstellen dat hij echt wat heeft hoor, en dat hij dus eerder gewoon een klein hoofd zal hebben. Maar ik heb toch gegoogled en daar werd ik echt naar van...

Dus ik hoop op wat erkenning en opbeurende ervaringsverhalen. ;)

2. Babel44

Babel44 Niet meer actief

He Yukl,

Getsie, ik snap dat je schrikt, en zeker als ze dan van dat drinken erbij zegt. Alleen zijn drinkgedrag was er natuurlijk al, ook toen zijn hoofdje nog niet afweek. En over 6 weken terugkomen (op het cb, ik neem aan dat je op de 6mnd controle was?) is normaal, de volgende keer is sowieso met 7,5 mnd.

Als ik oei ik groei goed lees, groeit ook het hoofdje in sprongen. Heeft hij al last van de 6 mdn sprong? Misschien zit er net een groeispurt van zijn hoofdje aan te komen? Je kunt het ook zelf eens een paar x per week meten om te zien of er wat gebeurt ;)?

Maar als je je zorgen maakt, moet je gewoon een extra afspraak vragen om dat nog eens na te vragen, bijv van dat drinken. En niet meer googlen hoor :p

3. Yukl

Yukl Niet meer actief

Oh ok :D T. hoefde toen pas met 9 maanden weer te komen, vandaar :)

Misschien komt er straks inderdaad een flinke groeispurt. P. doet toch alles anders dan T., dus dit hopelijk ook. ;)

4. adi

adi Niet meer actief

Mijn zoontje heeft ook een klein hoofdje tov van zijn lengte. Zijn curve boog ook een tijdje af.
    Aangezien wij sowieso bij de kinderarts lopen, heb ik die meteen gebeld. CB maakte zich geen zorgen, maar ik wilde het van een echte arts horen.

Ze heeft hem nagekeken, en gezegd dat wij ons geen zorgen moeten maken zolang het hoofdje wel groeit, fontanel nog goed open staat, en hij geen NIEUWE lichaamlijke klachten begint te krijgen. Daarnaast is het belanrgijk dat de baby zich goed ontwikkelt en goed alert is.
    Dat spugen waar CB het over heeft, heeft met beknelling van hersennen te maken, en dat is volgens mij echt iets anders dan het spugen wat de meeste babys doen.

Misschien dat je voor je eigen geruststelling naar de huisarts kunt gaan en met hem het bespreken. Maar zo te horen hoef je je geen zorgen te maken.

-> Oh, bij Aldin was er achteraf niks aan de hand. Ineens ging zijn hoofd sneller groeien, maar hij heeft nog steeds een klein(er) koppie, ik vind dat wel schattig uitzien.

5. Yukl

Yukl Niet meer actief

@ adi: bedankt! Fijn om over een soortgelijke situatie te horen, waar uiteindelijk niets aan de hand bleek :)
    Afgelopen maandag heeft P. 2 keer een hele fles er uit gegooid, terwijl hij dit normaal niet doet. Gelukkig sindsdien niet meer, maar dat kwam met dit verhaal dus ook een beetje ongelukkig uit. Waarschijnlijk zat hem gewoon iets dwars, maar toch. ;)

Dat kleine koppie vind ik inderdaad ook wel schattig. T. heeft echt een enorm hoofd. Zo bizar hoe die 2 in alles verschillen. :D T. heeft bijvoorbeeld ook licht overgewicht, terwijl P. dus juist in verhouding wat lichter is. En ik heb bij beide kinderen toch echt niets anders gedaan. ;)

Deel Deze Pagina