Ik had gisteren de 32 weken groeiecho. Moest eerst bij de verloskundige komen, hoofdje was aan de kleine kant, 29 weken ongeveer, ze vroeg of die achterstand er bij de 20 weken ook al was. Bij de 20 weken echo was ze gewoon gemiddeld, buikje was rond de 30/31 en beentjes ook wat korter. Ze gaf aan niet meteen te paniekeren, maar dat de baby toch wel erg klein was maar dat het ook gewoon een kleine baby kon zijn. Verder zag er alles goed uit. Ze gaf aan dat de gyneacoloog de metingen met ons zou bespreken, had namelijk een afspraak daarna bij de gyneacoloog. Toch bezorgd ivm te kleine baby wachtend op de afspraak, en omdat ze zei dat de baby toch echt te klein was! Ik had het niet meer!! Je zult het altijd zien, de gyneacoloog liep enorm uit, uiteindelijk werden we binnen geroepen. We gingen zitten en hij zegt :"de baby groeit goed he"! Ik viel bijna van mijn stoel! Ik zei nou volgens de verloskundige niet! Hij pakte het grafiekje van de baby erbij en ze zit op de onderste lijn maar haar groei was wel gewoon een stijgende lijn. Hij had het over 95% is groter en zij zit bij de 5 % die kleiner is. Heeft iemand hier ook ervaring mee? Wilde ook gewoon even mijn verhaal kwijt!
Van wat ik begrijp is dat elk kind zijn/haar eigen lijn groeit. Zolang ze daarop blijft en niet daalt is alles goed. Ik zou me geen zorgen maken.
Dat zit jullie kindje op de p5 lijn. Dat is inderdaad klein maar zou me nog niet direct zorgen maken. Als jij je wel zorgen maakt vraag dan om een extra echo over een paar weken om nog eens te kijken of ze die lijn blijft volgen. Onze dochter heeft heel lang op de p2/3 lijn gezeten en is inderdaad klein maar wel gezond. Heb om de week een groeiecho gehad om het in de gaten te houden maar zij was met de 20 weken echo ook al op die lijn. Ze was 2200gr met de geboorte (36w4d).
leuk he dat ze je zo angstig kunnen maken, gelukkig is elke baby en ook elk mens anders qua lengte en gewicht, dus je krijgt een iets kleinere baby ik heb 7 iets kleinere baby's gekregen en allemaal zijn ze toch echt kerngezond , en hebben inmiddels allemaal een groeispurt gemaakt en groeien prima door, zolang de baby zijn of haar lijntje volgt absoluut geen zorgen maken, mijn advies is ook altijd indien het even mogelijk is de groei echo's door 1 gyn te laten maken, dus geniet lekker van de kleine in je buik gelukkig krijgen we niet allemaal dezelfde schoon aan de haak baby's
Zolang ze op haar eigen lijntje blijft is er niets aan de hand. Sommige kinderen zijn groter dan andere. Dat zal altijd zo blijven.
Toen ik zwanger was gingen de alarmbellen rinkelen bij de verloskundige omdat mijn buik zo groot was. Extra echo's om de 2 weken gehad en suikertesten etc.. doorgestuurd naar de gyneacoloog in het ziekenhuis voor onderzoek. Uiteindelijk werd er bedacht dat ik met 38 weken werd ingeleid. Kon kiezen voor een gewone bevalling of een keizersnee. Bleek dat baby gewoon 'normaal' was qua lengte en gewicht bij de geboorte. Qua gewicht was baby ruim een kilo lichter dan dat ze op de echo's geschat hadden... Ze zitten er ook weleens gewoon naast...
Het ene kindje is gewoon groter als de ander. Geen ervaring met p5, zoon was p100 en is met 37+4 gehaald met een ks 56 cm en bijna 10 pond. Misschien bedoelde de gyn wel dat de groei niet achterblijft, dan groeit de baby op zich wel goed maat is het alleen klein. Fijn dat ze het nu weten en in de gaten kunnen houden.
Ik zou me geen zorgen maken. Ze zit op haar eigen stijgende lijn. Dat verschilt per kindje. Hier was het hoofdje ook kleiner dan "gemiddeld" maar dat maakte helemaal niks uit. Krijg je over twee weken een nieuwe echo dan komt er waarschijnlijk weer een andere waarde uit.. Blijf je je zo onzeker voelen dan vraag je over 4 weken een extra echo, toch?
Hier ook het hoofdje kleiner en ook op de onderste lijn, op zijn eigen lijn! Met de geboorte was hij 2700 gram en 47 cm en omtrek van het hoofdje was 31 cm (38 weken)
Ja ze heeft ook haar stijgende lijn en de verloskundige gaf ook aan dat ze het in de gaten houden dus das fijn maar ik verwijt mijzelf dat het mijn schuld is omdat ik misschien te ongezond heb gegeten. Heb ook een maag verkleining dus kom moeilijk aan mijn groentes e.d fruit kom ik wel aan. Ik slik overigens wel mama mama compleet plus vis olie vitamine
Mijn kindje zat ook op de P5-lijn maar hier waren ze niet zo relaxed hoor! De gynaecoloog zal wel weten wat hij doet maar hier strikte controles met 4x per week CTG en 1x per 10 dagen groeiecho. Uiteindelijk prematuur en extreem dysmatuur geboren met 32+6 en onder de 1200 gram (=groeiachterstand van 4-5 weken). Oja, je hebt zelf geen invloed op het groeien van je kindje. Dus voel je niet schuldig...
Mijn meisje groeit langs de laagste lijn, een kleintje dus, maar ze groeit wel door in haar eigen tempo, ze houden het extra in de gaten maar er is geen reden voor bezorgdheid als ze maar niet onder de onderste lijn komt. Ik heb ook een maagverkleining gehad en kreeg te horen dat het daar niet door komt, ik voelde me eigen ook meteen schuldig.