Kleine ledematen, 3 weken groeiachterstand

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door melissiie, 31 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. melissiie

melissiie Actief lid

31 mei 2016
    225
    51
    28
    Vrouw
    Hey,

Tot zo ver loopt mijn zwangerschap meer dan voorspoedig, behalve maagzuur geen enkele zwangerschapssymptomen gehad. Wel heb ik een klein buikje (wat ik tot vervelends toe van familie hoor).
    Om deze reden moest ik afgelopen week voor een groeiecho, het kindje zou te diep liggen om te kunnen voelen hoe groot het is.

Het begon eigenlijk al heel raar, toen ik werd opgeroepen werd er gelijk gezegd volgens mij heb ik de verkeerd in het systeem want jij bent geen 31 weken zwanger. Daar moest ik wel even van slikken. Vervolgens is ze het kindje gaan opmeten, het hoofdje en buikje waren prima en het gewicht rond de 1800 gram. Echter toen ze het bovenbeentje ging opmeten was deze ver onder de lijn (p5?), het bovenarmpje is ook nagemeten en deze was ook te klein.

In de middag had ik toevallig weer een afspraak bij de verloskundige, deze hadden al een afspraak in het ziekenhuis voor mij gemaakt voor een uitgebreide echo. Heb aantal keer gevraagd wat het in zou kunnen houden maar kreeg geen duidelijk antwoord, alleen dat als het kindje niet goed groeit dat het begint met de armpjes en beentjes.

Inmiddels vandaag in het ZH geweest voor nog een echo, alles was goed, behalve de beentjes en armpjes. Deze lopen circa 3 weken achter. Ze konden me ook totaal niet vertellen wat het zou kunnen zijn, alleen dat het geen skeletdysplasie is. Voor mij is het alleen maar verwarrender geworden. Over 2 weken weer een echo en ik hoop dat er dan groei waarneembaar is of dat ze me kunnen vertellen wat het zou kunnen zijn.

Is er iemand die iets vergelijkbaars heeft meegemaakt?

2. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Hoe was je 20-weken echo?

Ons verhaal is iets anders maar ik denk dat ik begrijp waar ze op controleren. Ons kindje bleek bij de 20-weken echo te klein te zijn. Onderaan de curves. Omdat er ook een plekje op het hart is gevonden hadden we recht op een vruchtwaterpunctie ivm risico op down, maar dat risico op een miskraam wilden we niet nemen.
    We hebben wel twee weken later een groeiecho gehad. Dan wordt er gekeken of er groei is. Zolang ze groeien zit je namelijk redelijk veilig. Weer twee weken later weer een echo. Toen is ook gekeken naar de doorbloeding naar de baarmoeder. Bij de laatste groeiecho (nu 2 weken geleden) is ook de bloeddruk in de navelstreng en hersenen gemeten. De clou is namelijk dat als de placenta minder goed gaat werken je kindje automatisch meer moeite gaat stoppen in de hersenen en hart (waardoor daar de druk omhoog gaat) en minder in de vetopslag en verdere ledematen. Daar is nu een vermoeden (niet meer dan dat) bij jou. Daarom willen ze de groei in de gaten houden om te beoordelen of je kindje het veiligst bij jou zit of dat er een punt komt dat je kindje beter gehaald kan worden.
    Voorlopig is dat nog niet aan de hand. Zo lang jij je kindje goed voelt is er nog niet zoveel aan de hand, maar ze willen jullie in de gaten houden zodat ze kunnen ingrijpen als het nodig gaat zijn.

3. melissiie

melissiie Actief lid

31 mei 2016
    225
    51
    28
    Vrouw
    Bij de 20 weken echo was alles goed maar de beentjes lagen toen ook iets achter op het gemiddelde. Echter nog ruim binnen de lijntjes. Vergeleken met de 20 weken echo is de groei gestagneerd van de beentjes. Hoofdje en buikje lopen iets voor vergeleken het gemiddelde.

Gisteren hebben ze ook de bloeddruk in de hersenen en navelstreng gemeten. Dit was ook allemaal goed.
    Gelukkig voel ik de kleine nog flink schoppen en misschien maak ik me wel zorgen om niets. Het is voor mijzelf en partner een beetje vervelend dat de artsen zou onduidelijk zijn.

Aanstaande vrijdag hebben we een gesprek bij de verloskundige met hoe verder. Het liefste blijf ik bij hun maar waarschijnlijk word ik 'overgedragen' na de gynaecoloog. Ik weet dat ze in het ziekenhuis alles beter kunnen monitoren maar ik vind ze totaal niet hartelijk. Het lijkt een beetje op een fabriek. Maar misschien ben ik ook wel verwend door de verloskundigepraktijk:D

4. Ladybug85

Ladybug85 Niet meer actief

Ja hier! Bij een pretecho lagen de armpjes en beentjes 3 weken achter op groei. Bij VK bleek het 4 weken te zijn maar de rest groeide wel in lijn. ONder controle bij de gyn gebracht en omdat alles wel steeds groeide maar achter bleef lopen en echt zowel de armpjes of beentjes ging hij er vanuit dat zijn ledematen gewoon in verhouding korter zijn.

De gyn legde ook uit dat het echt milimeter werk is dat meten en dat klopte soms meette hij een week verschil ten opzichte van de echoscopiste 10 minuten daarvoor.

Anyway, een gezonde knul van 2 jaar met, ja nog steeds, korte beentjes en armpjes, net als zijn vader :) Ik weet nog dat hij werd geboren en ik zei: Oh hij heeft helemaal geen korte beentjes!!! Alles was in verhouding en gewoon klein. En het is nog steeds een uk in maat 80!

Oh ja, bij de 20 weken echo was alles goed in orde. Hij groeide eigenlijk gewoon ''normaal'' tot 27 weken ongeveer. Maar ze groeiden wel door alleen kleiner in verhouding tot de rest (hoofd en buik lagen bijv. 1 week afgewezen/op schema)

5. melissiie

melissiie Actief lid

31 mei 2016
    225
    51
    28
    Vrouw
    Je reactie stelt me wel een beetje gerust ladybug. Als ze zeggen dat armpjes en beentjes achterlopen heb je natuurlijk een heel vertekend beeld in je hoofd ( dat de handje bijna direct op de romp zitten bijvoorbeeld:p) echter gaat het om millimeterwerk. Bij ons in de familie komen geen korte ledematen voor, ik ben zelf de kleinste met 1.70.

Wel fijn dat je gyn duidelijk uit heeft gelegd dat het millimeterwerk is, hier helaas niet. Maar het was sowieso een beetje een onduidelijke man :p Ik vermoed en hoop dat ik vrijdag wat meer duidelijkheid krijg. :)

6. Jajo

Jajo Fanatiek lid

7 aug 2015
    3.462
    904
    113
    Ik heb een minder goed verhaal. Bij 16 weken kreeg ik een extra echo ivm wat bloedverlies. Toen bleken de armen en benen ruim 2 weken achter te lopen. Ook de borstkast was wat de klein. Uiteindelijke diagnose was achondrogenese type 2. In eerste instantie dachten ze aan een andere skelet dysplasie. Wij hebben de zwangerschap met groot verdriet afgebroken, mede omdat het niet met het leven verenigbaar was.

Ik vind het vreemd dat ze je zo weinig kunnen vertellen. Aan de had van een echo hebben ze vaak al wel een idee wat voor soort skelet dysplasie het kan zijn. Ben je niet overgedragen aan de gyn? Wij kwamen ook gelijk in aanmerking voor een punctie.

Entom vervelend dat je nu zo in onzekerheid zit. Als ik jou was zou ik terug bellen en overleggen met de gyn. (Ik neem aan dat je nu overgedragen wordt?)

Hopelijk is het een storm in een glas water

7. Mamavanle

Mamavanle Actief lid

18 sep 2014
    459
    5
    18
    NULL
    NULL
    Wat een vervelend en onzeker nieuws. Toen ons zoontje overleed met 20 weken zagen ze naast de doodsoorzaak (een hersenbloeding) tijdens de autopsie ook iets verkorte armpjes. Toen gaven ze mij aan dat achondroplasie pas duidelijk te zien is na 20 weken dus dat dat amper opgemerkt word met de 20 weken echo. Ze gaven aan dat er een licht vermoeden was van ook achondroplasie wat totaal los stond van het overlijden. Ze hebben toen rontgen foto's gemaakt van hem en keken toen met name naar de botstructuur en of het voorhoofd iets naar voren stond maar dat was niet zo. In ons geval was dus de hersenbloeding de veroorzaker van de groeiverstoring. Dus ik ben benieuwd of ze ook naar het voorhoofd gekeken hebben. Verder klinkt het verhaal dat alle energie Naar de vitale organen gaat wel logisch alhoewel je dan wel zou denken dat de gehele groei achterblijft. Sterkte hopelijk is gewoon alles goed!!!

8. melissiie

melissiie Actief lid

31 mei 2016
    225
    51
    28
    Vrouw
    Het verhaal heeft gisteren een rare maar positieve wending gekregen.
    Ik moest voor mijn tweede groeiecho bij de gyn. wederom alles opgemeten. Mijn buik blijft wat klein voor de zwangerschapsduur maar met de maten van de baby blijkt alles goed te zijn. Hij zei dat de vorige twee keer waarschijnlijk het verkeerde botje is gemeten want alle maten waren nu goed. Sterker nog, ipv 3 weken achterstand, loopt het nu ruim een week voor. Heel bizar maar gelukkig wel positief.

9. Thir28

Thir28 Actief lid

21 nov 2012
    245
    0
    16
    NULL
    NULL
    O wat fijn voor je! Hopelijk alle onzekerheden nu verdwenen?

10. Mamavanle

Mamavanle Actief lid

18 sep 2014
    459
    5
    18
    NULL
    NULL
    Wat fijn! Geniet van dit mooie nieuws!

11. Ocean83

Ocean83 Bekend lid

13 mei 2015
    731
    82
    28
    Wat een fijn nieuws! Wel heel raar dat ze het verkeerde bot meten (2 keer:$!) en heel vervelend dat je er zo van in spanning moet zitten.
    Nu weer lekker genieten!

Mijn buik is afgelopen zwangerschap ook steeds 'te klein' gemeten, maar zoontje was telkens gemiddeld. Zit je buik ook niet zo in de weg ;)

12. Jajo

Jajo Fanatiek lid

7 aug 2015
    3.462
    904
    113
    Jeetje meid wat een fijn nieuws! Nu lekker genieten. Wel ontzettend slordig overigens

13. melissiie

melissiie Actief lid

31 mei 2016
    225
    51
    28
    Vrouw
    Ja inderdaad erg raar dat twee verschillende mensen verkeerd meten. Ik vroeg me ook af of ze nu niet verkeerd gemeten hadden maar me vriend zei al, ze kunnen een botje niet langer meten dan hij is en langere botten als het bovenbeentje zijn er niet :)

14. Jajo

Jajo Fanatiek lid

7 aug 2015
    3.462
    904
    113
    inderdaad, nu maar lekker gaan genieten van jullie kleine hummeltje!

Deel Deze Pagina