Hi meiden, Ben ik even geschrokken net bij de echo! Mijn mannetje lag steeds voor op groei maar bij groei-echo van 30 weken lag hij iets achter (gemiddeld iets van 29,5 week), niet echt schokkend. Vandaag nog een echo gehad en ik ben erg geschrokken. De baby lag op de p11-lijn.... Wat ik kon zien is zijn groei nu dus gelijk aan gemiddeld 31,5 week. Jeetje terwijl ik dus bijna 35,5 week ben... De placenta was doorgemeten en die was wel gewoon goed, maargoed ik maak me nu toch wel zorgen... Rustig aan doen is het advies maar dat doe ik al ontzettend.... Iemand tips? Of hetzelfde meegemaakt??
Een paar dagen voor Sara's geboorte liep ze 5 weken achter met haar buikje en met de rest een week of 3. Schrok er ook van. Bij de geboorte 49 cm en 2990 gram. Ze was wel heel slank, nauwelijks vet waardoor ze wat meer tijd nodig had voordat ze zich warm kon houden. Nu is ze 3 maanden en echt een bolletje pretvet, hihi Komt goed hoor, don't worry
herkenbaar verhaal.... kan me daarom goed voorstellen dat je geschrokken ben. Het is toch zo spannend zo'n klein mensje in je buik waar je verder weinig invloed op hebt. Fijn dat in elk geval placenta goed was. Mijn kindje liep bij de 30 weken echo een week achter en bij 36 weken echo ruim 3 weken. Ze schatte haar rond de 1900 gram. Om deze reden toen onder controle in ziekenhuis en extra ctg's en echo's gehad, zodat ze haar goed in de gaten konden houden. Ook moest ik in het ziekenhuis bevallen zodat kinderarts na de geboorte even na de kleine kon kijken. Uiteindelijk is ze spontaan met 37 weken geboren met 2100 gram. Een klein mager meisje met meer vel dan spek, maar ze deed het meteen super. Kon bij mij uit de borst drinken, kon zichzelf goed warmhouden en er was niets mis met haar glucose spiegel. Mocht daarom na twee dagen ook weer naar huis en na weekje was ze alweer vijf pond en lekker hard doorgegroeid. Hopelijk loopt bij jou ook zo goed straks of kan dit goede verhaal wat onrust wegnemen. Overigens geen tips, bij mij in het ziekenhuis zeiden ze dat ik er verder weinig aan kon doen en gaven ze mij geen eet- of rustorders. Moest gewoon goed naar mijn lijf en de kleine luisteren!
Hmm.... Ik vind het maar gek, de gyn heeft gemeten en zei dst het er goed uitzag voor 35 weken toen ze voelde met haar handen. Ik ben nog niet gerustgesteld maargoed ik ga rustig aan doen en me niet al te gek maken. Wat kan ik doen hé? Ik eet gezond, drink veel water, slik mijn multivitaminen en beweeg (rustig wandelen wel), dus jacwat kan ik nog meer doen?
Hoi, Ik kan me ook goed voorstellen dat je schrikt! Deed ik ook! En fijn om de positieve verhalen te lezen van anderen. Bij mij zit het buikje op de p15 en de botjes op p2. Ik word nu wekelijks gecheckt op de conditie etc van mijn kleintje. (Ben nu 33wkn) Ik heb geen tips maar ik heb me wel ingelezen, pas als je kindje onder de p4/5 zakt gaan ze je monitoren. Ik zou als je nog vragen hebt hierover een gesprek aangaan met je vk en gyn, alleen al ter geruststelling. Ik hoef niet extra te rusten en de gyn zegt ook dat ik er verder niks aan kan doen. De vk zei wel dat als ik ga rusten, dit echt liggend moet doen en niet zittend. Sterkte en vraag desnoods een extra groei echo bij 37 weken (deze doen ze om de 2 wkn anders is het niet betrouwbaar)
Ik vind het lastig. Van de ene kant "troost" ik me met de gedachten dat zo'n echo nu natuurlijk niet meer fantastisch goed gedaan kan worden ivm omvang. Van de andere kant denk ik waaaaarom dan een echo als het bij voorbaat niet goed te meten is? Ik vind t ook leuk en aardig dat de gyn met haar handen meet en zegt dat alles prima is dat baby waarschijnlijk iets aan kleine kant is maar dat buik wel goed uitziet etc. Ja lekker makkelijk om dat zo te zeggen na zo'n echo. Tja ik weet het niet. Moet volgende week weer naar zh en zal het er dan nog eens over hebben hoe of wat ook mbt evt groeiecho... Moet ook wel zeggen dat mijn buik er voor mij een stuk minder dik uitziet als de vorige keer, maargoed deze zwangerschap nog geen 10 kilo aangekomen en vorige keer tussen 25-30 dus ja dat is natuurlijk ook een verschil, maar toch hé...
Ik heb vanaf 28 weken om de 10-14 dagen groeiecho's gehad. Ons meiske zou ook 3 weken achter lopen .. op 't laatst zat ze op de p10 lijn, maar ze heeft ook al op de p3 lijn gezeten. Met 39+3 is ze geboren en was ze 2775 gram.. nu groeit ze als kool (woog afgelopen maandag al bijna 3 kg.. dat een weekje na de geboorte)
Fijn die positieve verhalen meiden! Mijn vk zei ook dat ze niet aan mijn buik kon zien dat de kleine te klein was maar de groei echo's en klare taal van gyn zeggen wat anders. Ik krijg wekelijks echo's om baby te monitoren op conditie/groei. Bij stagnatie krijg ik een (spoed) keizersnede, niet leuk maar wel fijn dat ze het goed in de gaten houden! Good luck
Het is ook een situatie, je maakt je toch ongerust en helaas kun je het niet aan de kleine in je buik vragen. Ik heb toen ook zo gehoopt dat je baby snel zou komen, terwijl ik aan de andere kant wou dat de kleine nog even de tijd kreeg om lekker in mijn buik te groeien. Fijn die gedachtes die alle kanten op gaan .... Aan je buikomvang is niet direct te zien of de baby klein of groot is, maar door grootte van kindje te voelen kunnen ze wel hele grove schatting maken. Volgens mij is echo betrouwbaarder. Bij mij klopte in elk geval de echo beter dan de buikschatting. @ Roxy: Ik zou je ongerustheid gewoon delen in ziekenhuis en daarin vragen om extra echo. Het is toch fijn als je weer even naar de baby kan kijken en de gyn dit kan beoordelen. Hoef je verder niet aan de ctg? Spannend ook voor jou Mira, hopelijk blijft je kleine gewoon doorgroeien. En wat je zegt, fijn dat ze alles goed in de gaten houden! En.... er staan hier alleen maar positieve verhalen! Dus dat is superfijn! Hopelijk kun je daar ook wat rust uit halen.
Ik ben zo bang dat het over 2 weken nog moeilijker is te meten en ik alleen maar ongeruster wordt.. Pff vind het echt zo rot... Ik zal wel met de gyn even een gesprek aangaan over mijn bezorgdheid.
Snap dat je zorgen maakt maar ik vertrouw niet op al die metingen. Mijn ventje lag ook 3 weken voor op groei gedurende de hele zwangerschap. Heb echt ontzettend veel echo's gehad omdat de vk dat ook leuk vind voor de ouders. Was dus niet medisch. Iedere keer liep hij voor. Bij 38 weken de laatste controle gehad en werd hij een 7/8 ponder geschat. Bij geboorte bij 38+6 bleek hij iniemini te zijn met 49 cm en 2840 gram. Hij deed t trouwens prima. Na 3 uurtjes naar huis en binnen een week kon hij zich goed warm houden. Hoor vaak dat de metingen er flink naast zitten.
Ons mannetje was vanaf week 32 veel te klein. Ik werd dus heel streng gemonitoord. Elke 2 dagen ctg, doppler , bedrust etc. Hij is echter nog nauwelijks gegroeid en was 2500 gram bij 39,1 week. Hij liep 6 weken achter op groei, behalve zijn benen, die waren wel op schema. Vertoonde zeker dysmatuur gedrag mn zijn suiker was slecht, temp moeizaam, niet kunnen aanleggen, niet huilen en slaperig. Na 2 dagen woog hij nog 2100 gram. Hij is toen opgenomen op de neonat en kreeg een infuus en sonde met moedermelk. Na 1 week mocht hij naar huis. Nu is het een lawaaiige, lieve, energiek boef. Nog steeds een dunne worm, maar dat zit in de familie
Thanks meiden! Ik weet ook dat als hij wat kleiner is het niet erg is, maar om nou bij een meting te zien dat je uitgerekende datum op basis van die echo een maand later zou liggen, toch wel eng! Van de andere kant de doorbloeding in placenta was goed en ik hoef geen ctg's of dergelijke dus wat dat betreft denk ik: stel je niet zo aan. Maar toch hé, die onzekerheid....
Ik wil je graag even geruststellen. Mijn zoontje was zelfs van de onderste lijn verdwenen en zat later weer op de p3. Wat heb ik mij zorgen gemaakt! Slapeloze nachten. Tot iemand mij vroeg hoe ik het deed bij mijn moeder in de buik...... geen idee?! Juist, eerst werd daar nooit naar gekeken zei de mevrouw. Je werd gewoon geboren je woog wat je woog en je was zoveel cm. Je bent ook groot geworden zei ze. Siem lag op de p 3 lijn en zijn beentjes waren zelfs een aantal weken niet eens te vinden op een lijn. Geboren met 5 pond en 47 cm, maar hij ligt nu op mijn a en is inmiddels 5,5 kilo en 59 cm. Oké, nog geen flinke vent voor bijna 4 maanden, maar kern gezond. Geniet van je zwangerschap!! Jij weet ook niet hoe jou groei was in de buik. Dat ze het in de gaten houden is alleen maar goed en fijn, maar ieder kindje groeit zijn eigen lijn en zijn eigen tempo. Geniet van je zwangerschap en het kleintje in je buik. Ik wou dat ik dat meer had gedaan en minder druk gemaakt heb.
Onze zoon is geboren op de p4 lijn, met 41 weken geboren... Wisten we niet, na de 20 weken echo is er nooit meer een echo gemaakt..... Zijn thuis bevallen, hij kon zich niet zo heel goed warm houden, maar met 2kruiken en een slaapzakje was dat zo verholpen, verder was er niets met hem aan de hand! Nu extra groeiecho's gehad, ze zat op de p16, daarna op de p25, daarna nooit meer gemeten omdat ze op "haar" lijntje groeit.... Ze hadden 1keertje haar beentje verkeerd gemeten, hebben ze meteen overgedaan en 5 minuten later was het 4mm groter, wat enorm op de p lijn scheelde, zo zie je dat het ook echt aan het meten kan liggen!
Klopt ook meiden en hoe meer zorgen ik me maak hoe meer stress de baby krijgt, dat willen we natuurlijk niet! Vind het wel frappant want zoonlief was 52 cm en 3700 gram. Normaal dus. Dat vind ik vooral gek, dat er zo'n verschil tussen zit. Ik moet wel zeggen dat ik de echoscopiste al vaker heb gehad en het is echt een feeks eerste klas en ik twijfel ook wel enigzins aan haar deskundigheid... Ze heeft me de vorige keer bij de zwangerschap ook goed bang gemaakt door de nekplooi verkeerd te meten.... Overigens wordt de kleine met ks geboren, gelukkig pas met 39+3 (laatst mogelijk) dus hij kan nog ff groeien!!!
Fijn dat je uk nog even door kan groeien! Ik heb twee dysmature kindjes gekregen. Oudste was daarnaast ook nog prematuur maar zijn grootte (kleinheid ) is niet de reden dat hij te vroeg kwam. Bij mijn dochter heb ik vanaf 28 weken om de dag in het zkh gezeten, ze zat <P2. Ze werd prematuur verwacht maar ze kwam maar niet. Uiteindelijk pas met 38+1 geboren met 2250 gram en 42 cm. Ze is nog steeds klein en fijn (16 maanden, 74 cm en 8700 gram), maar groeit op haar eigen tempo wel door. Na haar geboorte heeft ze nog een kleine week in het zkh gelegen, de eerste weken thuis had ze ook nog moeite met zichzelf warm houden. Maar verder had ze weinig dysmature problemen.
Heel herkenbaar.. alleen heeft de kleine hier steeds op de p50 lijn gezeten. Keurig gewicht dus. Maar vorige week zat hij ineens op de p10 lijn. Ik ben aanstaande woensdag 37 weken en dan gaan ze weer kijken. Als hij dan onder de p10 is dan worden we doorgestuurd naar de gyneacoloog. Maar vorige week vrijdag hoorden we dat. Verder was alles goed, dus naar huis gegaan gewoon en toen ik thuis was zat het me ineens helemaal niet lekker allemaal. Die nacht slecht geslapen en me veel zorgen gemaakt. Ik heb toen zaterdagochtend de verloskundige gebeld en verteld hoe ik me voelde. We mochten gelijk langskomen. Ze hebben toen nog een keer extra gekeken en met name naar de placenta, vruchtwater, het hartje etc. Dat was allemaal goed. Ik heb er nu een veel rustiger gevoel over en ben blij dat ik niet gewacht heb met bellen. De echo voor woensdag blijft spannend, maar ik wilde gewoon weten of mn kleine vent wel wat binnenkreeg aan voeding en of hij wel gezond was verder omdat hij zo ineens zoveel minder was gegroeid. Dus als je je echt veel zorgen maakt kun je misschien beter even bellen. Het heeft mij echt geholpen en minn verloskundige vond het echt totaal geen probleem en heeft me goed gerust kunnen stellen waardoor ik niet 2 weken in de stress hoef te zitten.