groeiachterstand

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door offenberg46, 29 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. offenberg46

offenberg46 Nieuw lid

29 mei 2010
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    hoi hoi,

Ik moest dinsdag weer naar de vk (ben nu 26 weken zwanger van de 2e)

De vk voelden en had het vermoede dat het klein was dus ik moest naar het ziekenhuis voor een groeiecho.

We zijn daar gisteren geweest en de echo geeft dus aan dat de kleine erg klein is volgens de echo is ze (ja het is een meisje) 21 weken en loopt ze dus achter ook heb ik weinig vruchtwater.

Nu moeten we dus maandag naar het amc in amsterdam om daar verder onderzoek te doen.(ik vindt het zo rot dat het weekeind er tussen zit) normaal kan het weekeind niet lang genoeg duren maar nu wil ik graag dat het snel voor bij is.

Zijn er nog meer vrouwen die dit herkennen.

ik hoor het graag.
    Groetjes en toch een fijn weekeind.

2. luukske

luukske VIP lid

5 sep 2008
    6.682
    0
    0
    verpleegkundige
    limburg
    ja, kan er wel over meepraten....
    zoonlief is ook pre en dysmatuur geboren, 5 weken achterstand qua groei ivm weinig vruchtwater en een slechte doorbloeding van de navelstreng....

veel succes vandaag, hoop dat ze duidelijkheid kunnen verschaffen!!!

3. AstridDi

AstridDi Fanatiek lid

6 mei 2008
    2.068
    0
    0
    Ik kan er zeker over meepraten, maar ik ben bang dat je mijn ervaring (en vooral het einde) niet wil horen!
    Helaas kunnen ze nu nog niks voor je doen, aangezien je meisje 5 weken achterloopt en dus absoluut nog niet levensvatbaar is.
    Ze moet minimaal 850 gram zijn (werd ons toen verteld) voordat ze actie gaan ondernemen en haar gaan halen om in de couveuse te kunnen verzorgen.

Hebben ze een doppler-echo gedaan???

Zorg dat je enorm veel rust gaat krijgen (stoppen met werken, desnoods ziekenhuis-opname) en veel controles!!

Ik hoop dat jouw meissie een betere toekomst gaat krijgen dan mijn meissie toen.

Heeeeeeeeeeeeeel veel succes !!!

4. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Hier is dochter geboren met 33+2 en 1500 gram, dus prematuur en dysmatuur. Te weinig vruchtwater, slechte doorbloeding van de navelstreng en HELLP. Het enige dat je kunt doen is rust nemen. En als ze in het ziekenhuis zeggen rust nemen bedoelen ze dat ook, volledige bedrust nemen! Ik heb meer dan 6 wk plat gelegen en in die tijd is L. voldoende gegroeid om met een fatsoenlijke termijn en een redelijk geboortegewicht geboren te worden, dus neem die tijd en die rust ook al word je knatergek van het nietsdoen en de stress.

Hoop voor je dat de baby zelf verder in orde is.

5. Rosanna04

Rosanna04 Bekend lid

22 jan 2008
    518
    0
    16
    Randstad
    ik kan je niet helpen met een soortgelijke ervaring maar ik wil sterkte wensen! hoop dat alles goedkomt met je kleine meisje.

6. margot

margot Lid

30 aug 2007
    86
    0
    0
    Hoi

Ik kan me voorstellen dat het veel onzekerheid en angst bij jullie geeft. Maar goed dat ze er naar gaan kijken.... Sterkte...

Ik ben nu 29 weken zwanger van de eerste. Bij ons kindje loopt de omvang van het buikje 2 weken achter tov omvang hoofdje en benen. Ik krijg nu volgende week weer een groeiecho. In mijn geval is het vruchtwater normaal en is de werking van de placenta tussen normaal en verdacht in. Dus ik word wel goed in de gaten gehouden. En hopen dat het goed blijft gaan qua groei...

Nogmaals sterkte

Margot

7. offenberg46

offenberg46 Nieuw lid

29 mei 2010
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    hoi hoi,

nou we zijn geweest en Het blijkt dat ik een slecht werkende moeder koek heb.
    op dit moment ben ik 26+2 dagen en ze week nu 480 gram, wat dus veel te licht is.

volgend week moeten we terug om te kijken of ze gegroeid is en dat hopen we dus wel. in de tussentijd moeten we dus gewoon rust houden en meer schijnt er niet aan gedaan te kunnen worden en hoplelijk gaat ze het beter doen.

Maar er is ook een kans dat ze het niet overleeft.

8. mammie in spe

mammie in spe Actief lid

4 jan 2010
    242
    0
    0
    Neem heel veel rust en ik duim voor je dat ze hard gaat groeien!!

9. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    TS, ik weet niet in hoeverre ze je voorgeschreven hebben wat rust nemen is. Misschien helpt wat ze toen bij mij zeiden: Maximaal drie kwartier per dag staan, dus de rest van de tijd op de bank of in bed. In die drie kwartier moet je naar de WC, douchen etc, dus er blijft nergens iets anders voor over. Koken, koffie zetten, drinken halen voor bezoek, dit moet je allemaal door anderen laten doen. Rust=werkelijk liggen. Ik hoop voor je dat je kindje snel wat gaat groeien!

10. luukske

luukske VIP lid

5 sep 2008
    6.682
    0
    0
    verpleegkundige
    limburg
    ik wens je heel veel sterkte en succes, ennne neem echt die rust, desnoods met een opname...hier hebben ze dat toen wel meteen gedaan met 2-3 weken achterstand, deze is toen opgelopen tot 5 weken....
    onze zoon was uiteindelijk met 32w5d 1000 gram en 35 cm, dus vergelijkbaar met een kindje van 27-28 weken zwangerschap, ik heb dus 6 weken ziekenhuis gehad.....

11. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Wat vreselijk zeg.
    Wat ik echter niet zo goed begrijp is dat ze je gewoon naar huis laten gaan. Er is sprake van flinke dysmaturiteit en de placenta functioneert niet goed. Mag ik vragen hoe de flowmeting was?

Hebben ze je naar huis laten gaan ivm termijn zwangerschap?

Kwebbel

12. Mariiyelle

Mariiyelle Actief lid

13 jan 2010
    450
    0
    0
    Ik snap ook niet dat ze idd naar huis is gestuurd... Laat je je opnemen.. Het is of je kind of jezelf...

Heel veel sterkte de komende tijd..
    En nee, je kind overleeft het echter maar je moet daarom giga veel rust nemen!

13. AstridDi

AstridDi Fanatiek lid

6 mei 2008
    2.068
    0
    0
    Helaas :( Dat was bij mij ook zo.
    Omdat ik toen ook 25 weken zwanger was (en kindje 5 weken achter in groei), had opnemen geen zin, aangezien ik leed aan placenta insufficientie (foutief aangelegde placenta). Mijn navelstreng flow was ook enorm slecht!!! Alles wat er toch doorheen ging, kwam als eerste aan bij het hoofdje, maar het meeste werd door de hartslag van de baby weer terug in de placenta "geduwd".
    Volgens mij heeft TS hetzelfde als ik toen had, want haar verhaal komt exact over als dat bij mij, flinke groeiachterstand, bijna geen vruchtwater en problemen met de placenta.

Mijn dochter is overleden in mijn buik toen ik bijna 27 weken zwanger was en ze woog maar 360 gram en was 26 cm.
    Mij werd verteld dat ze minimaal 500 gram moest aankomen alvorens ze actie zouden ondernemen. (en dus ca. 850 gram moest wegen).

Ons werd verteld dat we 85% kans hadden dat het fout zou aflopen en helaas hadden ze daarin gelijk.

Ik ga heeeeeeeeeeel hard duimen dat jullie meissie wel genoeg aankomt zodat ze buiten de baarmoeder verder kan groeien!

14. jenifer

jenifer Actief lid

9 okt 2007
    297
    0
    0
    Zuid Holland
    #14 jenifer, 1 jun 2010
    Laatst bewerkt: 1 jun 2010
    Mag ik hier ook mijn verhaal doen??

Ik kom net van controle bij de gyn. En toen ze naar het hartje luisterde hoorde ze een extra hartslag. Toen heeft ze een echo gemaakt en zagen we dat het hartje steeds een extra slag maakte en dan weer even stopte om vervolgens weer normaal verder te gaan. Toch wilde ze me doorsturen naar een echosopist. Dus ik ging weer naar de wachtkamer en moest toen een uitgebreide echo maken. Hetzelfde verhaal weer omtrent het hartje en dat zien ze wel vaker met dit termijn. Wel moet ik elke week een echo krijgen om te kijken of het niet erger word.

Toen ging ze de groei opmeten en zijn dijbeen loopt precies op groei, maar zijn hoofdje loopt 2 weken achter en zijn buikje 3 weken. Ook is het vruchtwater minimaal. Ze hebben naar de navelstreng en placenta gekeken maar dat werkt allemaal normaal. Ik heb er geen verstand van maar de flow is wel goed. Nu moet ik elke week komen ivm met het hartje en de groei. En pas over 2 weken kunnen ze zeggen of hij wel groeit maar in zijn eigen tempo of dat het verder afbuigt op de curve. Op de papieren staat dat zijn hoofdje en buikje onder de p3 zit.

Ik maak me erg veel zorgen om dit. Als over 2 weken blijkt dat hij niet goed verder groeit of dat de placenta toch niet goed werkt dan word ik opgenomen en krijg ik elke dag een ctg om naar de conditie van de baby te kijken. Mocht daarop blijken dat hij het niet fijn vind dan word hij gehaald. Maar ze maakte me wel duidelijk dat het nog lang niet zo ver is.

Ik ben doodsbang voor mijn knul:(

15. Zina

Zina Niet meer actief

Mijn oma heeft dit ook gehad. Mijn vader is dood geboren, ze hebben hem met warmte en koude baden weer tot leven gewekt. Hij was ook zwaar ondervoed en klein, maar hij weegt nu ong. 100 kilo dus hij heeft dat wel weer ingehaald haha :p
    Mijn oma mocht geen kinderen weer krijgen, omdat dit voor de volgende baby fataal kon aflopen. Ze had trouwens ook geen goede moedermelk.

16. Annebe

Annebe Actief lid

14 mei 2010
    135
    0
    0
    We komen net af van een bezoekje aan het WKZ in Utrecht voor een second opion.
    Baby's groei ligt ook wat achter en weegt ongeveer 450 gram bij 25,5 weken zwangerschap.
    Anatomisch zit ze goed in elkaar, alle vaten kloppen goed.
    Alleen mijn linker vat naar de placenta loopt nog niet goed door.

Hoef in ieder geval niet opgenomen te worden en gaan over 2 weken weer voor een echo en een gesprek naar Utrecht.
    Verder geen rust voor geschreven gekregen omdat ze er niet van overtuigd zijn dat dit zou kunnen helpen (Hielp bij mijn laatste zwangerschap ook niks). Maar goed.. Ik luister toch al vrij nou naar mijn lijf.

Nou maar hopen dat deze dame even kan groeien en de vaten het goed blijven doen!
    Zelf heb ik er nog steeds een heel goed en rustig gevoel over.

17. Annebe

Annebe Actief lid

14 mei 2010
    135
    0
    0
    Misschien nog een tip voor de kleine slechtgroeiers..
    Op internet vond ik veel informatie over zink (zinktabletten/zinkgluconaat).
    De gyno's kende dit niet, maar vond dit zeker interessant en ging dit verder opzoeken.

Zink zit vooral in bepaalde soorten vlees, bruinbrood, vis en paranoten.
    Daarnaast neem ik zelf nog influ zink van biodermal. (dit zijn vrij lage doseringen)

18. offenberg46

offenberg46 Nieuw lid

29 mei 2010
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    hoi hoi,
    nou we zijn vandaag weer naar het amc geweest.
    de kleine is nog steeds te klein vorige week 480gr nu 550 dus wel iets gegroeid.
    vrijdag moeten we terug en als ze dan weer gegroeid is en het hartfilmpje ziet er goed uit dan krijt ze een longrijpings spuit en dan moet ik het weekeind daar blijven en dan gaan ze dat 2 dagen doen en dan maandag kijken of het goed is gegaan.
    en dan hopen dat het toch nog goed gaat.
    er is dus ook een kans dat ze het niet gaat redden en dat ze toch nog overlijd.
    Het is gewoon te hopen dat ze toch wat gegroeid is want het amc gaat pas aan een behandeling denken met 600gr is ons verteld en denk niet dat ze dat gaat redden in 4 dagen 50gr.

dus dat is best heftig.
    meer kan ik op dit moment nog niet vertellen.
    Dikke kus Diana

19. s1986

s1986 Niet meer actief

Jeetje meid!!
    Heeel vee sterkte en hoop voor jullie dat je kindje het gaat redden. Neem je rust!!

20. luukske

luukske VIP lid

5 sep 2008
    6.682
    0
    0
    verpleegkundige
    limburg
    succes meid....

in het AZM (maastricht) zijn meerdere kindjes rond de 500 gram geboren, en edoor gekomen.....weet van 1 dat ze nu ruim 2 jaar is, en geboren met een gewicht van 460 gram....
    toen ik daar ben bevallen van onze zoon was er een week voor hem een meisje geboren van 500 gram....dus daar doen ze echt al eerder behandelen....

het nichtje van mijn ex-vriend is afgelopen augustus bevallen van een beebje dat ruim 5 weken achter lang, bij een zwangerschap van 27 weken....kindje van 370 gram....hier was helaas de apparatuur te groot voor, en heeft het na 4 dagen helaas niet gered.....

Deel Deze Pagina