Ik kom net terug van een afspraak met de verloskundige. Alles was goed. Maar omdat ik dus wat overgewicht heb raadde ze me toch aan om een lunchtest en groeiecho te laten maken in het ziekenhuis. Een lunchtest is eigenlijk gewoon bloed prikken ongeveer 2 uren na je lunch dus vandaar de naam. En die groeiecho is om te kijken hoe groot het kindje is. Ze willen ook zeker weten dat ik geen zwangerschapsdiabetes heb. Heeft er iemand ook zo'n test/groeiecho gehad? Ik weeg trouwens nu 110 kg (voor mijn zwangerschap gemiddeld 105 kg). Gr Otje
Ze hebben bij mij een glucose dagcurve gedaan ook ivm met verdenking van zwangerschapssuiker. Ik had namelijk een te grote baarmoeder, liep 5 weken voor. Ik moest 's ochtends om 8 uur nuchter komen, dan om 11 uur (ongeveer 2 uur na het ontbijt) en dan om 15 uur (ongeveer 2 uur na de lunch). Uitkomst was dat ik geen zwangerschapssuiker had. Bij de volgende controle zou ik een echo krijgen om te kijken hoe groot het kindje zou zijn. Dit was niet meer nodig, omdat ik toen keurig via schema verliep (nog maar 2 weken voor). Ik hoor het vaak hoor, dat mensen zich moeten laten testen. Ze willen graag alles uitsluiten.
Cacha: Dank je wel voor je berichtje! Ik hoop dat ik geen zwangerschapssuiker ben maar het uitsluiten is wel fijn natuurlijk. Met hoeveel weken heb jij die test gehad? Gr Otje
Ik was toen 23 a 24 weken zwanger. Ik hoop voor je dat het geen zwangerschapssuiker is. Het is altijd goed dat ze er even naar kijken.
Vreemd. Ik ben ook zeker niet de lichtste maar hier is nooit over gesproken, ook niet bij de zwangerschap van mn dochter.
Ik ben normaal van gewicht en ik heb ook een groeiecho gehad en ben meerdere malen op zwangerschapsuiker getest. Alleen mocht ik steeds thuis testen. En ook nuchter, 1 uur na ontbijt, 1 uur na lunch en 1 uur na avondeten. De groeiecho heb ik met 30 weken gehad en daarna nog 4 tot 40 weken. Ook omdat mijn kindje zo groot was. Ik bleek gaan suiker te hebben maar een kind wat gewoon erg groot was. Nu heb ik bij deze zwangerschap al met 6 weken moet prikken en halve wegen weer en aan het eind weer.
Ik heb ook flink overgewicht en bij is in week 24 geprikt op glucose en dat doen ze in week 31 ook nog een keertje. De uitslag was gelukkig goed. Ik hoefde alleen 's ochtends maar 1 keer te prikken, dus niet meerdere malen. Groei-echo's krijg ik ook, omdat de verloskundige vanaf 28 weken de groei minder goed kan bepalen in verband met mijn dikkere buikwand (wat klinkt dat netjes ). De groeiecho's gebeuren door de gynaecoloog in het ziekenhuis.
Dat is toch vreemd??? Je bent maar weinig aangekomen dus. 5 kilo. Normaal gaan ze toch pas twijfelen als je tijdens de zwangerschap opeens veel aankomt? Maargoed, het zekere voor het onzekere kan idd geen kwaad.
ik wqas voor de bevalling 83 kilo en zit nu naar 27 weken op 90 kilo dat is dus gewoon netjes ik heb alleen vorige week een pretecho gehad em mijn kindje was wat groot het lag 2 weken voor mijn buik bleek ook twee weken voor te liggen voor de zekerheid hebben ze me op suiker getest maar dat was prima in orde het zou wel eens kunnen en was nog geen reden tot paniek, wel moet ik nu ipv over 3 weken over 2 weken terug en wordt de groei opnieuw bekeken
Ik ben ook flink aangekomen (al 16 kg.). Heb van de week ook voor de zekerheid geprikt. Waarden oké. Ook ligt de groei van mijn baarmoeder wat voor. Over een groeiecho is echter niet gesproken.
Andrea: De VK had ook geen speciale reden om me door te sturen maar ze doen het eigenlijk gewoon bij iedereen met overgewicht om het uit te sluiten. Gr Otje
Hoi ik ben op het moment 110 kg en was voor de zwangerschap 112 kg.(afgevallen tijdens zwangerschap 6 kg op eigen weegschaal dus 4 kg aangekomen) Toen ik voor het eerst bij de vk kwam werd ik gewogen maar sinds dien niet meer. Bij mij is er niet over mijn overgewicht gesproken of over eventuele glucose prikken ed. Mischien komt het nog als het standaard is... Otje ik hoop niet dat je zwangerschapsglucose hebt...das dan flink balen. Liefs XXX
hoi hoi Ook ik heb behoorlijk overgewicht. En bij andere 2 zwangerschappen hebben ze me rond de 20 weken een dag (4) keer bloed laten prikken. Ze zeiden bij beide op de echo te zien dt ik 2 grote kinderen kreeg. Maar 3270 en 3340 noem ik geen grote jongens.......Nu op naar de 3de zal ook weer moeten prikken denk ik... 'groetjes Monique
Ik heb geen overgewicht, ik weeg van mezelf 61.3 kilo en ik ben 1.73 lang. Ik heb in week 20 een bloedcurve gehad en ik krijg er met een kleine twee weken weer eentje, dan ben ik 28 weken zwanger. Ik ben ook in de 26 weken zwangerschap nog maar 1 kilo aangekomen. Ik word getest op suiker omdat het sinds kort in de familie blijkt te zitten. Ook krijg ik met 30 weken zwangerschap een groeiecho. De reden daarvoor bij mij is omdat onze dochter juist heel klein was bij de geboorte, en mijn baarmoeder een poosje stil gestaan heeft met groeien. Nu loop ik mooi op schema, en ik heb woensdag een pretecho gehad en de baby is hartstikke goed kwa groei en dergelijke. Dat weet ik dus nu al, en maak me er nu ook geen zorgen meer om. Vind het wel leuk een extra echo Wat ik hier dus mee wil zeggen is dat suiker ook aanwezig kan zijn als er geen sprake is van overgewicht, en een groei echo ook gedaan kan worden bij juist kleinere baby's.
Oh oké... Ik heb ook behoorlijk overgewicht, maar daar heeft ze niks over gezegd en ook geen problemen mee. Wel heb ik in het begin een uitgebreide bloedtest gehad (HIV, Hb en Glucose), maar ik dacht dat dat standaard was. Tenminste, dat hivgebeuren enzo dat is wel normaal. Niks over overgewicht gehoord .
Dag meiden, ik heb tot nu toe 4 echo''s gehad, een vroege echo, echo met 12wkn en met 20 wkn. Bij alle drie metingen liep ik 8 dgn voor. ( daarnaast heb ik in het buitenland een pretecho laten maken, bij 24 wkn, hier liep ik 10 dgn voor..) Mijn verloskundige heeft het met mij ook gehad over een bloedtest wat ze wil laten doen bij mij. Inderdaad ook om te kijken of er sprake is van zwangerschapsglucose. Ik weet niet hoe deze onderzoek wordt gedaan, maar goed dat is afwachten. Hoop dat t goed gaat allemaal
Hmm... Ik moet nu ook opeens op korte termijn een dagcurve laten maken... Ben er niet blij mee, maar voel me wel erg naar. Ik hoop dat het gewoon weer van die plotselinge warmte is . Vandaag bijna van m'n stokkie gegaan, hoofdpijn, duizelig en moe. Eigenlijk had ik volgende week een afspraak bij de verlos, maar ik mag nu morgen al komen. Wel fijn! Ik moet urine meenemen, we gaan vingerprikken, bloeddruk meten en wegen. Ben benieuwd, ik wil me nu wel weer eens beter voelen...