Hormonen IVF beinvloeden combinatietest?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Kajsa, 6 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kajsa

Kajsa Actief lid

15 apr 2014
    119
    0
    0
    Ik heb met 11wk+3dgn een combinatietest gedaan, vanwege mijn ICSI/IVF traject (zwanger na verse terugplaatsing) en omdat ik 36 jr ben.

Uit de combinatietest hadden we een slechte uitslag (1:182) voor trisomie 18. Ook trisomie 13 was slechter, maar niet verhoogd. De echo uit de combinatietest was prima, kleine nekplooi van 1,3 mm. Echter de hormoonwaardes in mijn bloed waren erg laag, rond de 0,35 (normaal moeten deze rond de 1,0 liggen).

We zijn hierdoor naar amc in amsterdam gegaan voor een nipt test. We kregen daar een zeer uitgebreide echo van ca 45 minuten, die gelukkig prima was. Ook 4 buisjes bloed afgetapt voor de nipt test. De uitslag volgt over ca. 2 weken. Ik ben positief, vanwege de zeer goede echo.

Tijdens de intake vertelde de echoscopiste dat ze bij de nipt test veel IVF zwangeren kreeg in verhouding tot spontane zwangerschappen. Er was een trend te zien, waarbij deze vrouwen een afwijkend hormoonbeeld hebben vanuit de combinatietest.

Het zou dus mogelijk kunnen zijn dat een combinatietest gewoon niet betrouwbaar is voor zwangeren vanuit IVF traject. Ik hoop dat de NIPT/Trident studie deze conclusie zal trekken, want het brengt deze zwangeren (onnodig) in een stressvolle situatie. Misschien kan ik sommige van jullie hiermee een beetje gerust stellen. Een goede echo is heeel belangrijk.

2. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

10 mei 2012
    6.606
    57
    48
    Toevallig hoorde ik pas hier van iemand op het forum precies hetzelfde verhaal. Zij is nu ook in afwachting op de uitslag van de nipt-test.

Hopelijk is alles goed met de kleine en komt het afwijkende hormoonbeeld inderdaad door het ivf-traject! Heel veel stekte!

3. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.924
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Het is wel bekend dat bij ivf-klanten de bloedwaarden (pappa-a) gemiddeld lager zijn dan dan bij spontane zwangerschappen. Dit kan idd de uitslag van de combinatietest.

4. Lissie1979

25 mei 2014
    31
    4
    8
    NULL
    NULL
    Hier precies hetzelfde verhaal helaas.
    Slechte papA waarde.
    (Toen daar voor geprikt werd zat ik nog vol aan de hormonen)
    De rest was allemaal goed.
    Afgelopen maandag in het Amc geweest echo zag er erg goed uit en bloed laten prikken voor de Nipttest.
    En ik had zelf al wat studies uit Gent gelezen waar het ook in geschreven stond dat de hormonen een bepaalde invloed hebben op de bloedwaardes.

De dame die ons hielp zei hetzelfde dat de combinatietest voor vrouwen die hormonen gebruiken niet de juiste waardes geeft waarschijnlijk.
    Ook wij zitten nu de komende weken met onzekerheid.

Laten we hopen dat daar snel duidelijke resultaten uitkomen zodat je niet meer "onnodig" extra in de stress hoeft te zitten.
    Zo'n traject is al belastend genoeg helaas.

Succes met wachten meis!!!

5. Vebe

Vebe Lid

15 mei 2013
    82
    1
    8
    Ook hier dezelfde ervaring!
    Perfecte nekplooi, neusbeentje, ... maar omwille van de bloedwaarden een verhoogd risico van 1:181.
    Wij zijn zwanger na ICSI.
    Uiteindelijk een goed resultaat van de NIPT-test, hoop dit ook voor jullie!

6. KakieLakie

KakieLakie Bekend lid

18 feb 2014
    837
    303
    63
    Ik inderdaad hetzelfde, gisteren is bloed afgenomen voor de nipt. Ik heb er ook een goed gevoel bij aangezien 2 dokters hebben gezegd dat ze het niet snappen omdat de echo en de nekplooi zo mooi waren. De dokter zei dat wij ons niet te druk moeten maken want ze heeft een heel sterk gevoel dat het goed zit. Nu nog 2 weken afwachten.

7. TempusFugit

TempusFugit Niet meer actief

Ah wat naar. Heb je zo'n stressvol traject af moeten leggen, extra spannende eerste trimester vanwege de verhoogde kans op miskraam en dan dit nog eens.

Ik heb er (duidelijk) geen ervaring mee, maar ik hoop voor je dat alles goed blijkt te zijn en je dan toch echt kunt genieten..

8. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

2 dec 2012
    1.257
    47
    48
    Ik had ook een lage pap-mom bloedwaarde en daardoor een slechtere combinatie test uitslag. Ik heb direct een nipt test laten doen en deze was gelukkig goed.

Maar.... Ik had ook gegoogled en ik las dat een lage waarde soms kan duiden op vroeggeboorte/groeiachterstand.
    De gynaecoloog wuifde dit weg omdat er nog te weinig onderzoek naar was gedaan.
    Echter bij 20 weken bleek er toch wat te zijn, er waren maar 2 ipv 3 bloedvaten in de navelstreng.
    Ik ben intensief gevolgd vanaf 29 weken en ingeleid met 37 weken precies vanwege groeiachterstand en zwangerschapsvergiftiging.

Achteraf had ik ook een kleinere placenta.

Mijn zoontje doet het nu trouwens super, hij groeit goed en zit op de -2 lijn in de groeicurve en hij lijkt wat in te halen.

Iemand schreef dat bij ivf klanten 'bekend' is dat ze een slechte combi test kunnen hebben. Waar komt deze informatie vandaag, heb je een link?
    Ik heb iui gehad met hormonen dus geen ivf maar ik vraag me nog steeds af of de hormonen dit hebben veroorzaakt. (Of dat het ligt aan mijn leeftijd of 'slechtere eicellen' .)

Ik vond het wachten best pittig en ik was dan ook enorm blij en opgelucht dat mijn kleintje geen 'bekende' syndromen had.

Sterkte en ik hoop dat je een mooie uitslag krijgt en kan gaan genieten!

9. schorpioen79

schorpioen79 Fanatiek lid

16 feb 2013
    1.740
    292
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Hier geen ervaring mee. Onze dochter is via ICSI geboren. De combinatie test was bij ons prima, geen afwijkende waarden.
    Wel was onze dochter bij geboorte lichter dan verwacht, maar dat heeft ze weer helemaal ingehaald.
    Sterkte de komende tijd!

10. Lissie1979

25 mei 2014
    31
    4
    8
    NULL
    NULL
    Wij hebben vanmiddag een positief bericht ontvangen!!!
    Me happy :)

11. Miepiemoos

Miepiemoos Bekend lid

13 mei 2013
    973
    160
    43
    Ook hier hele lage papp a!! 0.1...ik heb dan wel geen ivf gedaan maar wel hormoonstimulatie...bij mijn meisje was echter wel een trisomie 7 gevonden (alleen in placenta dus zij heeft normale chromosomen). Nu echter loopt ze wel achter op groei vanwege lage papp a. Placenta functioneerd nog prima en ze groeit sinds 19 weken precies op haar lijn (1-2) weken achterstand. Ik maak me soms nog wel zorgen om de lage papp a...heb nog geen zwangerschapsvergiftiging (hogere kans) en kleine doet het Goed. Bij mij weet ik dus niet of lage waarde komt door hormoonstimulatie of door afwijking (trisomie of placenta). Helaas kan Niemand dat zeggen. Ik zou als ik Jullie was wel hameren op in de gaten houden van de groei ook al is er nog weinig onderzoek gedaan. Ik hoor van veel toch groeiachterstand namelijk.

12. Kajsa

Kajsa Actief lid

15 apr 2014
    119
    0
    0
    wij hebben ook goed nieuws gekregen gisteren middag. Geen chromosoom afwijkingen gevonden :D:D:D

Gelukkig erg snel de uitslag gekregen, slechts 8 dagen na de bloedafname!

Nu lekker genieten van mijn zwangerschap! (en nog de 20 weken echo afwachten uiteraard, maar alle echo zijn goed tot nu toe).

Ik duim voor de rest van jullie!!!!

13. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Wat fijn!

14. KakieLakie

KakieLakie Bekend lid

18 feb 2014
    837
    303
    63
    Hoe lang zou bij jullie de wachttijd zijn? Mijn nipt wordt gedaan bij het Erasmus mc en zij zeiden net 10 tot 15 werkdagen wachttijd, dus 2 tot 3 weken! Ik word gek zo.

Deel Deze Pagina