Hey meiden, Ik heb vanochtend een groeiecho gehad. Volgens de vk is het hoofdje van m'n jochie wat aan de kleine kant. Ik snap het niet zo goed, want bij de 20 wkn echo en de 3D echo zei die vrouw dat alles er goed uitzag en prima op schema is. Hoe kan het dan dat de vk zegt dat het iets achter loopt op de groei? Wie heeft het nou goed? Over 4 wkn wordt er weer naar het hoofdje gekeken.Rompje en benen waren wel goed. Iemand met ervaring hiermee? Liefs Miriam
Bij ons kleintje was de 20-weken-echo goed. Met 30 weken een groei-echo en daar bleek het hoofdje op schema te liggen maar het buikje en het beentje beide 3 weken achter. Ik heb me goed laten voorlichten: de groei van het hoofdje is het 'minst belangrijk' in die zin, dat het hoofdje zich heel goed kan vormen. De schedelhelften bewegen nog ten opzichte van elkaar. Waar de vk en de gyn altijd meer aan hebben is de groei van de buik en het beentje. Als deze achter liggen, kan het zijn dat de placenta te weinig voeding afgeeft en dit kan bijvoorbeeld komen doordat je te veel doet. Rust houden, zoals in mijn geval, geeft dan verbetering. Geeft dit geen verbetering dan krijg je bedrust in het ziekenhuis. Nogmaals, er is mijn duidelijk gezegd dat het hoofdje het minst belangrijke is van de drie punten juist omdat dit nog zo vormbaar is.
bij ons liep met 26 weken het hoofdje 2 en halve week voor! kreeg weinig goede info en wij waren heel erg bang dat het misschien een waterhoofd oid was!!! met 30 weken moest ik terug komen voor nog een echo, maar dit keer bij de gyn en die stelde me vooraf van de echo al gerust dat het hoofd vaak afwijkt van de termijn (of dit nu groter of kleiner is maakt niet uit) en dat dit uiteindelijk in de meeste gevallen echt wel goed komt aangezien het hoofd nog veel verschillende vormen aan kan nemen! tijdens die echo was de meting dat het hoofd ineens nog maar 3 dagen voor liep!
Er kunnen in die echo's meetverschillen optreden bijvoorbeeld omdat de echoscopist met 20 weken net even anders meet dan de verloskundige met 28 weken, maar het kan ook gewoon zijn dat de kleine een klein koppie heeft. Maak je maar niet al te ongerust en pin je nergens op vast wat wie wanneer heeft gezegd. Over een paar weken krijg je een nieuwe echo, ze houden het in de gaten! Ik heb 3 groeiecho's gehad en mijn kleine heeft lange benen, een dikke buik en een klein hoofd afgezet tegen het gemiddelde. De echoscopiste zei: dat is alleen maar handig bij de bevalling, zo'n klein hoofdje Mijn dochtertje heeft ook een klein koppie en ikzelf trouwens ook.
Hartelijk dank voor jullie reacties meiden.. Ik ben weer een beetje gerustgesteld. We zullen wel zien met de volgende echo
volgens mij maken kindjes in je buik groeispurten en lopen die groeimomenten niet echt bij alle lichaamsdelen gelijk...vandaar dat 't hoofdje iets achter kan liggen of juist voor op de rest maar dat trekt dan weer bij! volgens mij hoef je je geen zorgen te maken...
Ik heb het met het beentje gehad. Bij een echo met 18 weken was het bovenbeentje opeens erg klein terwijl het inderdaad met de 20 weken echo en met een extra echo met 24 weken allemaal wel goed was. Ik moest toen met 28 weken nog een extra groeiecho en toen bleek ook alles weer in orde te zijn. Het bleek dat het bovenbeentje met de 24 weken achter mijn navel zat en dat ze het gewoon niet duidelijk konden zien. Het is natuurlijk allemaal nog relatief klein dus dan kan elke mm al verschil maken! Ik weet dat het makkelijker gezegd is dan gedaan maar probeer maar rustig af te wachten!
bij ons was met al die metingen niets juist....we zouden een lang kindje krijgen....nou ze was 48 centimeter en 3110 gram....niet echt lang.... ach uit de buik gaat het erom dat de baby redelijk normaal groeit....in de buik verschillen de metingen heel erg....de een zegt dit en de ander zegt dat...