Hoi allemaal, Gisteren heb ik positief getest. Hardstikke leuk en spannend natuurlijk! Ik zit echter met een grote vraag! Mijn eerste zwangerschap is niet fijn afgelopen. Ik ben toen met 24 weken bevallen ivm een niet-levensvatbaar kindje. Onze zoon had een ernstig syndroom en zou de zwangerschap niet overleven. Hierna heb ik een gezonde zwangerschap doorstaan en een pracht van een dochter gekregen. Ik ben tijdens deze zwangerschap heel goed onder controle gebleven in een ziekenhuis bij een gynaecoloog. Nu ben ik dus weer zwanger, maar ik ben zo bang! Ik weet dat ik een kerngezonde dochter heb, maar toch blijf ik bang door de ervaring met ons eerste kindje. Aan de ene kant zou ik dolgraag een "normale" zwangerschap beleven en gewoon naar een verloskundige gaan. Maar aan de andere kant lijkt begeleiding via de gynaecoloog veel prettiger. Is er iemand die in hetzelfde schuit zit of heeft gezeten? En zo ja, wat heb jij besloten uiteindelijk? Gyn of verloskundige? Niet onbelangrijk om te vertellen, mijn eerste verloskundige heeft grove fouten gemaakt door de eerste echo's niet goed genoeg te bekijken! Op de 12 weken echo was het namelijk al te zien! Ik hoop op reacties! Groetjes, MamavanK
Hoi, Van harte gefeliciteerd met je zwangerschap! Als ik jou was zou ik liever onder controle willen zijn bij de Gyn. Daar hebben ze (meestal) betere apparatuur als bij de verloskundige en ik denk zelf dat je je daar toch wat prettiger zult voelen als bij de verloskundige aangezien die een behoorlijke fout heeft gemaakt. En als je bij de gyn loopt heb je toch ook een normale zwangerschap? Alleen met misschien wat meer echo's en dat is juist alleen maar fijn voor je. Altijd doen waar jij een prettig gevoel bij hebt, daar gaat het om!
Allereerst van harte. Ook ik zou (zeker voor je eigen gemoedsrust) lekker onder controle van de gyn gaan! Je moet doen waar jij je goed bij voelt, je geeft al aan dat een gyn je prettiger lijkt. Dus het zal een afweging worden. Of een normale zwangerschap onder controle bij de vk, of omdat je je prettiger voelt onder controle van de gyn! Ik zou het wel weten hoor!
Gefeliciteerd met je zwangerschap. Als ik jouw verhaal lees dan zou ik persoonlijk voor de gyn kiezen.
Ik liep eerst bij een verloskundige maar ben met 32 weken overgenomen door een gyn i.v.m een hogere bloeddruk...... Ik voelde me bij de gyn beter dan bij de verloskundige....omdat je bij een gyn toch strenger onder controle staat. Extra echo's enz hebben we gehad en daar voelde ik me toch wel prettig bij.
ik liep bij mijn eerste zwangerschap bij de VK hier op dorp. Echter heeft zij ook wat fouten gemaakt, en uiteindelijk heeft ze me toen doorgestuurd naar de gynea. Ben ook onder begeleiding van de gynea bevallen, heb maar 1 nier, en een maagbandje, en op het einde van de zwangerschap een hoge bloeddruk. Bij de 2e zwangerschap zijn we weer naar de VK hier op dorp gegaan. Alleen met de 1e echo gaf zij aan dat de zwangerschap buitenbaarmoederlijk was...dus moesten we met spoed naar het ziekenhuis lag klaar voor de OK en de gynea daar keek nog even voor de zekerheid waar de zwangerschap precies zat, zodat ze wist waar ze moest zijn om het weg te halen...Raar maar waar....ze zette de echo aan, en gelijk zag ze de zwangerschap zit goed ga lekker naar huis en geniet ervan.... Toen heeft ook mijn gynea gezegt die de 1e zwangerschap gedaan heeft van blijf maar lekker hier onder controle. Dat heb ik dus ook gedaan. En nu met de 3e zwangerschap ben ik gewoon direct naar de gynea gegaan. Toevallig had ik vandaag de VK aan de telefoon omdat zei ook mijn huisarts is, en ineens vroeg ze ben je zwanger dan....uhm ja al bijna 14 weken Mijn ervaring met de Gynea is dan ook veel beter als met de VK! Zelfs de VK van het ziekenhuis heeft nog fouten gemaakt onder mijn 2e bevalling waardoor ik bijna mijn kindje kwijt was. dus echt Geen VK meer die aan mij komt!
Ik hoop bij een volgende zwangerschap bij zowel een gyn als vk op controle te gaan. De eerste 20 weken (tot de echo) bij de gyn en daarna de controles bij de vk tot 36 weken. Echo's of bij complicaties wel meteen terug naar de gyn. De bevalling zou ik denk wel in het ziekenhuis doen, maar dat komt ook omdat ik een longembolie heb gehad en dus al in de risicogroep val. Natuurlijk speelt wat er gebeurt is met onze dochter ook een grote rol. Dus ik zou zeggen: doe waar jij je goed bij voelt. En weet ook dat je kunt switchen als je opeens bedenkt dat je het anders wil. Het is jouw zwangerschap immers. Ik hoop dat alles goed mag verlopen en jullie een wolk van een baby krijgen
Vk kan net zo goed en grondig zijn als de gyn, en beide kunnen ook fouten maken. Maar k snap je twijfels in jou situatie en k zou ook zeggen: Volg je gevoel!! Waar jij je het meest op je gemak voelt dat is het fijnste voor je!
Dank jullie wel voor de reacties! Ik heb komende week een afspraak met een verloskundige. Ik ga haar mijn verhaal voorleggen en bespreken wat de mogelijkheden zijn. Ik wil in ieder geval extra gechecked worden tot 20 weken. Als dit geen probleem is bij hen en ik voel me op mijn gemak.. Dan gaan we ervoor! Ik kan altijd nog overstappen.. Wordt wel weer erg spannend allemaal!! Liefs!