groeiecho op eigen verzoek?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Momfulness, 25 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

#1 Momfulness, 25 aug 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 aug 2009
    Tijdens de vorige controle bij de vk werd geconstateerd dat mijn baarmoeder/kindje kleiner is dan gemiddeld. Dit werd door de verloskundige gemeten met een meetlint. Het liep ongeveer 3 weken achter. Ik hoefde me volgens de vk geen zorgen te maken. Dit had ook te maken met mijn lengte van 1.65 m.
    Morgen ga ik weer naar de vk en als ze weer een te kleine baarmoeder meet wil ik toch vragen om een doorverwijzing voor een groeiecho.
    Ze kan wel zeggen dat het niks uitmaakt maar mijn zorgen haalt ze daar niet mee weg. De vorige keer gaf ze zelf aan een groeiecho niet nodig te vinden. Ik voelde me toen niet serieus genomen.

Zouden jullie op het oordeel van de vk vertrouwen en er niet meer om vragen?
    Ook is er tijdens de 20 weken echo bij mij geconstateerd dat mijn placenta aan de voorkant zit. Is dit hetzelfde als een laagliggende placenta? Of is dit niet iets om je zorgen over te maken? Anders is ook dat een reden voor mij om nog eens om een echo te vragen.

Liefs Luna.

2. dropfruit

dropfruit Bekend lid

4 mrt 2009
    591
    0
    0
    Student
    in een huis
    hmm ik ben gister ook geweest bij de vk, en ze dacht bij mij ook dat t kindje te klein was, ze heeft meteen een afspraak gemaakt bij de gyn voor a.s. donderdag..
    gisteravond heb ik pretecho gehad, en daarop werd idd bevestigd dat het kindje ongeveer 2 week achter loopt op de groei. die vrouw van gister zei tegen me dta ze waarschijnlijk donderdag gaan zeggen dat ik meer rust moet houden en als ze t heel erg vinden miss wel een opname!!!!
    dus ik zou zeker morgen ff vragen voor een groeiecho!

3. liefde1978

liefde1978 Fanatiek lid

4 feb 2009
    1.493
    0
    0
    noord-holland
    Hoi Luna, ik zit 'helaas' niet in hetzelfde straatje, want ik was juist bij mijn VK die zei dat het tegenwoordig steeds normaler wordt om groeiecho's te doen. Ze vertelde daarbij dat ze niks vreemds voelde (te groot of te klein).
    Ze zei hier ook bij dat de groei het lastiger wordt om te meten na de 30 weken die ze normaal een beetje aanhouden. Daarom kreeg ik de volgende morgen een telefoontje (was toen 31
    +4 weken) van de echoscopiste of ik dezelfde dag nog wilde komen. Ik werd er tussendoor gepland. Het hoofdje kon ze toen eigenlijk al niet meer meten. De rest nog wel. Dat hoofdje kwam ook vooral doordat de baby al een beetje is ingedaald. Dus als je een groeiecho wilt, zou ik er wel haast achter zetten. Ik zou echt op je eigen gevoel afgaan.

4. Momfulness

Dropfruit, Goh, bedankt. Dat bevestigd mijn idee ook weer. Dan ga ik er toch maar om vragen. Volgens mij zijn ze hier niet zo scheutig met doorverwijzingen i.v.m. de kosten van zo'n echo. Ik laat me echter niet op zo'n manier wegsturen met het risico dat mijn kindje straks iets mankeert.

Jij heel veel succes donderdag! Wel even schrikken lijkt me om dat te horen nietwaar? Ik hoop voor je dat het allemaal meevalt.

5. Momfulness

Liefde1978, bedankt, ga ik zeker doen! Was het verder wel goed bij jou?

6. joycje

joycje Fanatiek lid

21 aug 2009
    1.079
    0
    0
    Placenta zit bij mij ook vooraan. Daar kwamen ze achter bij de 20 weken echo. Het enige nadeel daaraan was dat je de baby dan wat later voelt bewegen omdat ie eerst daar doorheen moet schoppen. Ze hebben bij mij niet aangegeven dat dit iets was om me zorgen over te maken!.

Als jij je zelf zorgen maakt over de groei van je baby zou ik gewoon aandringen op zo'n echo. Het kost die verloskundige toch niks!. En jij voelt je daarna weer een stuk lekkerder als je ziet dat alles oke is!.

7. Momfulness

@Joyce, dat is ook zo. Ik vind het ook belachelijk dat ze er hier zo moeilijk over doen hoor. In Belgie krijg je gewoon standaard telkens een echo en hier in nederland moet je lekker in onzekerheid blijven zitten. Ik snap ook niet dat mijn vk geen actie onderneemt als ze zo'n achterstand contstateerd. Het grappige is dat ze voor het meten nog zei dat ik zo'n grote buik heb. Vreemd en verwarrend dus.

morgen gaat mijn vriend mee. Die is iets overtuigender....

8. meidenhuis

meidenhuis Niet meer actief

Zolang de vk vindt dat er geen reden tot paniek is zou ik daarop vertrouwen.

Een groeiecho wil ook niet alles zeggen, heb bij beide zwangerschappen van de 26 weken iedere twee weken een groeiecho gehad. De eerste zou dramatisch klein zijn maar was bij de geboorte 3060 gram en op 38 weken geboren.

De tweede had een normaal gewicht volgens deze echo's maar was maar 2500 gram 39 weken.

Door deze echo's wordt je vaak veel onzekerder gemaakt. Zolang je de baby goed voelt bewegen is er geen reden tot onrust.

en daarbij worden groeiecho's echt alleen op serieuze medische indicaties verstrekt en dus niet op eigen verzoek.

succes en maak je niet druk

9. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Ik zou ook op de vk blijven vertrouwen hoor en anders moet je je ongerustheid gewoon met haar bespreken. Dan kan je alsnog aangeven dat je eventueel een groeiecho o.i.d wilt.

Placenta aan de voorkant is ook niks om je druk over te maken. Dit hebben heel veel vrouwen. Het enige is dat je je kindje minder snel voelt maar ook dat verschilt weer heel erg per vrouw.

10. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Ik heb in mijn vorige zwangerschap wel een groeiecho gehad maar dat was omdat mijn middelste bij de geboorte klein (3000gr en 46cm met 41w, mijn andere kids waren bijna 8 pond en 53 en 54cm) was en de placenta niet goed was. Ik heb daarom gevraagd om een groeiecho. Die krijg ik deze keer hopelijk weer, al is het maar om even te kijken dat alles goed gaat.
    Bij ons konden ze het hoofdje ook niet meer meten maar wel de buikomtrek en de benen. dat lag precies op schema (benen iets langer maar dat is familiair).
    Later heb ik nog een echo gehad ivm minder bewegen en die schatting van gewicht etc klopte ook niet maar bij jou moeten ze gewoon kijken of het nog goed is.
    en trouwens je buik en baarmoeder kunnen ook minder snel omhoog komen als je baby net indaald, dus bij een vroege indaling kunnen ze best kleiner meten. Als hij/zij nu gewoon goed verder groeit en niet meer achterstand oploopt is het ook prima.
    Maar ik zou het gewoon vragen.
    en trouwens de kosten das bullshit. zij verwijst je door (en anders desnoods de huisarts) en het wordt gewoon uit de basisverzekering vergoed.

11. liefde1978

liefde1978 Fanatiek lid

4 feb 2009
    1.493
    0
    0
    noord-holland
    Hoi Luna, bij mij was alles goed. Ietsje aan de grote kant, maar niet met alles, eigenlijk vrij gemiddeld - lig een week voor. Had 'meer' verwacht omdat mijn vriend en ik allebei heel groot zijn. Ik weet dat het niks zegt, maar mijn vriend was 58cm en 10 pond - nou dan wil ik wel weten of mij dat ook te wachten staat hahaha. hij was wel veel te laat hoor...
    Ik zou gewoon aan je VK vragen wat ze precies meet enzo en als dat antwoord bevredigend is voor je, zou ik het zo laten, maar als je ook maar een beetje twijfelt moet je er gewoon werk van maken. We zijn trouwens net zo ver zie ik - vind je het ook al zo spannend worden?

12. dropfruit

dropfruit Bekend lid

4 mrt 2009
    591
    0
    0
    Student
    in een huis

vind het nogal raar dat dat zo verschilt per vk.. ze maakte namelijk meteen telefonisch een afspraak voor me! dat ze daar geen vaste richtlijnen ofzo voor hebben in nl!!

ja schrok er wel van dat ze te klein is, maar maak me nog niet hele erge zorgen omdat ik de beeb wel heel veel voel bewegen!

ik denk dat t bij mij gewoon een combi is van genetische bepaalde dingen en drukte.. maar we zullen zien donderdag.. hoop wel echt dat ze me geen volledige rust gaan voorschrijven, ben namelijk niet zon thuiszitter:)

13. flip

flip Actief lid

10 jun 2009
    174
    0
    16
    NULL
    NULL
    Er is natuurlijk een verschil tussen 'kleiner dan gemiddeld' en 'te klein'!

Ik probeer het even uit te leggen: bij 32 weken is de gemiddelde baby 40 cm lang. Zo'n gemiddelde komt tot stand door alle gemeten lengtes door het totaal aantal gemeten baby's te meten. Niet alle babys zijn natuurlijk precies die 40 cm. Sommige zijn lager, sommige korter.
    Stel nu dat je de lengtes hebt gemeten van 1000 baby's van 32 weken en daar het gemiddelde van neemt. Dan kom je dus uit op die 40 centimeter. Vervolgens kun je gaan kijken naar hoe dat gemiddelde tot stand komt: sommige baby's zullen precies 40 centimeter zijn. Een gedeelte zal tussen de 39 en 41 cm vallen. Een wat groter gedeelte tussen de 38 en 42 cm. Een weer wat groter gedeelte tussen de 37 en 43 cm, enzovoort.

Stel nu, van onze 1000 baby's zitten er 950 tussen bijvoorbeeld de 35 en 45 centimeter. Dan zijn er maar 50 groter of kleiner dan dat. Valt jouw baby'tje nu binnen die 950, dan is je kindje prima in orde. Pas als 'ie daarbuiten valt, wijkt 'ie dermate af van het gemiddelde dat er actie ondernomen moet worden.

Vergelijk het maar met de uitgerekende datum: slechts 5% van alle kinderen wordt geboren op de uitgerekende datum, maar 95% procent wordt geboren tussen de 37 en 42 weken. Drie weken te vroeg tot 2 weken te laat. Alleen noemen we dat niet TE vroeg of TE laat, omdat dat dus binnen die 95% grens valt.

Verloskundigen maken afspraken over wanneer er verdere actie ondernomen moet worden. Wanneer je niet binnen de grens valt. Over het algemeen zijn dat in de medische beroepen vrij strikte afspraken hoor! Een verloskundige mag niet zomaar op eigen houtje beslissen dat iets normaal is of afwijkend, daar heeft ze allemaal cijfers en tabellen voor uit dr hoofd moeten leren!

Op grond van je verhaal denk ik dat je baarmoeder klein is voor de leeftijd van jouw kindje, maar nog binnen de grenzen van het normale valt (dus binnen de 950 van mijn voorbeeld). De volgende keer zal je VK de baarmoeder weer opmeten, en weer kijken of 'ie binnen de grenzen van het normale valt. Zolang dat het geval is, hoef je je echt geen zorgen te maken!

Hoop dat dit je een beetje geruststelt...

Deel Deze Pagina