Hallo, Even een vraagje: Ik maak me enorm zorgen over de groei van ons kindje. Mijn buik lijkt al weken niet meer te groeien en in gewicht kom ik ook niets aan. Mijn vk is nogal van het: Aah joh, we wachten het nog even af. Eigenlijk wil ik heel graag een groeiecho, al is het maar om mijn zorgen wat weg te nemen. Kan ik daar om vragen bij de vk? En denken jullie dat het wat uithaalt?
Ik zou vertrouwen op de vk. Ik heb bij mijn eerste zwangerschap vanaf de premature weeën met 30 weken om de week een groeiecho en doppler gehad. We moesten ons klaar maken voor een heeeeeeel klein kindje wat direct na de geboorte in een couveuse terecht zou komen. Met 38 weken ben ik ingeleid ivm zwangerschapsvergiftiging maar vooral omdat ons meisje niet meer groeide. Ze woog 3060 gram bij de geboorte. Bij mijn tweede zwangerschap heeft de vk me rond 35 weken doorgestuurd voor een groeiecho omdat zij voelde dat het kindje echt heel klein zou zijn. Groeiecho's gehad en het bleek allemaal wel mee te vallen, ze zou ongeveer net zo groot worden als haar zus. Met 39 weken ben ik ingeleid en madame kwam met een magere 2500 gram ter wereld. Dus die echo's willen echt niet veel zeggen. Ja ze kunnen heel handig zijn om de conditie van het kind, de placenta en het vruchtwater te meten maar met schattingen vertrouw ik er niet meer op. Ik heb mij zo'n zorgen gemaakt bij mijn eerste zwangerschap na de slechte groeiecho's en dopplers!!! bij mijn tweede toen ik weer een groeiecho kreeg maakte ik mij weer zoveel zorgen, zou alles wel goed zijn, werkt de placenta nog wel etc...... Als je de kleine niet goed meer voelt bewegen heb je denk ik meer reden voor zorgen dan niet in gewicht aankomen of je buik die niet groeit. Ik ben bij de eerste in totaal 9 kg aangekomen en de tweede 6 kg, waarvan bij beide ik pas de laatste 4 weken aankwam. Succes en maak je niet druk!
ook een groeiecho geeft idd geen zekerheid! Ik moest me voorbereiden op een kindje van ongeveer 1900 gram,en twee dagen later ben ik bevallen van een kindje van bijna 2500 gram!nog klein,maar toch een best verschilEn had toch verscheidene echo's gehad,dat de kleine niet meer zou groeien volgens de gyn!ik werd door de echo's alleen maar onzekerder gemaakt! als je vk het echt niet vertrouwd stuurt ze je wel door,dus ga lekker genieten meid
Ik zou inderdaad gewoon vertrouwen op je verloskundige, maar als je je echt zorgen maakt dan toch vragen om een groeiecho, al dat gepieker is ook niet goed. Bij mij zaten ze met de groeiecho's trouwens altijd goed, met uitwendig schatten niet.
Thanx voor jullie reacties! Ben vanmorge bij de vk geweest en heb naar de echo gevraagd. Aangezien ik over 2 wkn toch al een liggingsecho heb waar ze ook wat meten vond ze het nu niet nodig. Eigenlijk baalde ik wel een beetje maar na het lezen van jullie reacties denk ik dat ik die 2 weekjes ook nog wel trek...
Ik zou dus WEL aandringen op een groeiecho! Maar bij mij groeide bij mijn 1e mijn buik juist enorm hard rond de 30 weken en bleek de baby behoorlijk voor te liggen qua groei. Met 36/37 weken zou er een groeiecho gemaakt worden, maar omdat mijn buik toen weer overeen kwam met het aantal zwangerschapsweken werd het niet gedaan want het zou wel meevallen (handmatig geschat rond de 3500 gram). En bleek mijn dochtertje bij haar geboorte toch ineens 56 cm en 4700 gram te zijn! Gevolg was een keizersnee nadat de ontlsuitng op 9 cm bleef hangen en ze te groot bleek voor mijn bekken! Nu, deze 2e zwangerschap dus extra groeiecho's e.d en een alerte mama, want dit laat ik niet nog eens gebeuren. Misschien krijgen wij 'gewoon' grote baby's, maar dan weten we het en kunnen we erop inspelen.... Succes allemaal!