hoi meiden. ik ben nu 12 weekjes zwanger maar raak een beetje in de war van wat je allemaal moet regelen en vooral wanneer. hierbij denk ik aan erkenning, verzekeringen, kraamzorg enz.. kan iemand mij hier meer duidelijkheid over geven?
zelf heb ik zowel bij de eerste als nu met 12 weken de kraamzorg geregeld en de kinderopvang. Daar zijn toch wachtlijsten he?.. erkennen kan nu al bij de gemeente.. zou je even de website van je eigen gemeente moeten checken. De verzekering kun je bellen om aan te geven dat je zw bent. Kun je ook nog even mee wachten. Wordt vooral belangrijk als de bv-datum dichterbij komt aangezien je dan de doos met bevallingbenodigdheden moet ophalen bij je verzekering. Hopelijk weet je zo iets meer?
Bij mij was de verzekering automatisch op de hoogte na het aanvragen van kraamzorg. Heb dit de dag na mijn positieve test meteen gedaan. En kinderopvang, als je dat nodig hebt. Ook het op je werk vertellen zou ik nu zo ongeveer gaan doen. Dan moet je een zwangerschapsverklaring laten tekenen door je verloskundige. Erkennen kan nu idd al. Maar volgens mij moesten wij daar een afspraak voor maken. Vanaf de 12 weken ben ik ook begonnen met geboortekaartjes uitzoeken, (en daar ben ik nog steeds mee bezig en ben nu 23 weken) wat een hels karwei. En natuurlijk de kinderkamer. En alle spullen die je nodig hebt. Ik vind het fijner om het allemaal op mijn gemak te doen, dan te moeten stressen op het laatste moment. Trouwens, gefeliciteerd met je zwangerschap! En succes met het regelen van alles.
hoi ingef, heel erg bedankt. kraamzorg zal ik inderdaad deze week even gaan regelen. kan maar gedaan zijn. kinderopvang hoef ik niet te regelen omdat ik niet kan werken en daardoor altijd thuis zal zijn voor mijn kindje. helaas hebben wij ook geen recht op kinderopvang toeslag dus het is echt geen optie. op de website van mijn verzekering staat dat je het kindje binnen 4 maanden na de geboorte schriftelijk moet aangeven bij mijn verzekering. maar het is dus ook noodzakelijk dit al tijdens de zwangerschap aan te geven??
Niet zozeer voor je kindje, maar wel voor jezelf: Als je verzekering op de hoogte is van je zwangerschap zorgen zij ervoor dat je op tijd je kraampakket toegestuurd krijgt. (mits je daar recht op hebt, zo niet dan moet je daar zelf voor zorgen) Zodra je bevallen bent moet je alsnog doorgeven dat je kindje er nu is, anders is het niet verzekerd en kun jij als ouder voor nare verrassingen komen te staan...
heel erg bedankt meiden. gelukkig hoeven we al minder te regelen. want alle spullen inclusief babykamer hebben we al. we hadden dit in de vorige zwangerschap al besteld maar helaas is die zwangerschap toch fout gegaan. we hebben de bestelling wel door laten lopen en daardoor hebben we nu al alles. kinderopvang hoeven we dus ook niet te regelen. ik zal deze week wel even de verzekering bellen en kraamzorg regelen. waarschijnlijk verhuizen we ook nog voor het kindje komt dus dat is helaas wel veel geregel en gestres. maar dat komt vast goed. wanneer hebben jullie het kindje laten erkennen? in welke week? ik ben erg blij met jullie reacties.
wij bij de eerste met 11 weken.. nu nog niets geregeld.. maar we zijn inmiddels getrouwd, ga even checken wat je dan moet regelen... edit: wij hoeven niet meer te erkennen... wel handig dus!
Opvang (kdv: nu!) Kraamzorg: binnenkort aanvragen (bij ons kwam de vk er met een week of 12 zelf mee). Ziektekostenverzekering: binnenkort even aangeven dat je zwanger bent. Dan krijg je ook zo'n kraampakket opgestuurd met een maand of 7. En dan in de eerste week na de bevalling aangeven dat je kindje is geboren. Eventuele overlijdensverzekering: geen idee hoe dat werkt en of je kindje automatisch is meeverzekerd, maar dat moet dan wel doorgegeven worden denk ik. Even uitzoeken dus. Erkenning: even op internet zoeken, dat weet ik niet. Kan maar zo per gemeente verschillend zijn. Ziekenhuistas vanaf een week of 32/34 klaarzetten. Geboortekaartjes rond 30 weken regelen. Kamertje en spullen: officieel voor week 37 klaar hebben. Bedverhogers: officieel vanaf 37 weken. Nieuwe kinderwagen en meubels? Denk aan een levertijd van 12 weken. Werk: zwangerschap doorgeven, zwangerschapsverklaring afgeven, nadenken over wanneer je verlof in gaat. Succes met alle dingen!
erkenning staat geloof ik niet echt een bepaalde tijd voor, maar het is wel handig zsm te doen, mijn vk zei ook al ; dat wordt dan zo'n klusje wat je maar blijft uitstellen tot het al geboren is wij hebben het met 17 weken gedaan de vader wordt dan erkend, maar na de geboorte als je je kind gaat aangeven moet je man/vriend die erkenningspapieren meenemen om daarmee ook de voogdij te regelen. Ik weet niet of dat ook geldt wanneer je al getrouwd bent
heb m voor je , komt ie aan !!! ------------------------------------------------------------------------------- "Meteen" doen: * VK bellen. Vraag bij de intake een zwangerschapsverklaring! * Kraamzorg regelen * kinderopvang regelen * de huisarts op de hoogte brengen. * Eventueel aanmelden zwangerschapsgym/yoga/zwemmen * Eventueel moeders voor moeders. * Zorgverzekeraar op de hoogte brengen. Voor over een tijdje: * werkgever op de hoogte stellen * babyuitzet kopen * Blije dozen aanvragen * Naam kiezen * geboortekaartjes uitzoeken * geboortebord regelen * kinderkamermeubels kopen en de kinderkamer inrichten * voorlichtingsavonden borstvoeding volgen eventueel. * Voogdij en testament regelen bij notaris. * Erkenning bij gemeente regelen, indien je niet getrouwd bent * nadenken over bevallingsplek en dat aan VK melden * ziekenhuis inlichten als je daar wilt bevallen * eventueel Peetoom en Peettante vragen. * kraampakket kopen als je het niet van de verzekeraar krijgt. De laatste maand: * kraampakket moet in huis zijn * huis grondig poetsen * voldoende voorraad in huis halen * enveloppen schrijven * kleertjes wassen * vluchttas maken * fotocamera en videocamera startklaar (voldoende batterij) * mobiele telefoon steeds opgeladen * auto steeds vol met benzine * bed op klossen en zeil in bed * uitzoeken geboorteadvertentie voor in de krant. Na de geboorte: * Aangifte doen bij de gemeente * Gezag regelen via kantongerecht * geboortebord en slingers ophangen * Geboortekaartjes opsturen. * aanmelden ziekenfonds, huisarts, tandarts en apotheek * kinderbijslag regelen * kinderopvangtoeslag ??? weet niet of dat nu nog geldt * beschuiten met muisjes kopen * UWV inlichten * Kadodozen ophalen bij C1000, Jan Linders, Plus * Je kind ook aanmelden bij je doorlopende reis- en annuleringsverzekering als je die hebt
bedankt voor de hele duidelijke lijst dat is echt makkelijk kan je gewoon afstrepen. gelukkig kan ik een aantal dingen bij voorbaat al afstrepen dus dat is een meevaller. ik hoop dat ik niks ga vergeten. ik ga dit lijstje gewoon bij me computer hangen dus dan moet het toch wel goed komen
Wat een handige lijst! Vooral het puntje; altijd zorgen voor voldoende bezine is een punt voor ons; we rijden vaak met een echt bijna lege tank; niet zo handig in zo'n geval!