groeiecho

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Pinjo, 26 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pinjo

Pinjo Bekend lid

5 jan 2008
    672
    0
    16
    Beste Vk's

Ik heb vandaag een groeiecho gehad bij 30,4 weken. Het hoofdje en buikje van meisje waren conform deze termijn. De vk heeft ook het beentje gemeten en koppelde daar het gewicht aan van 1598 gram. De groei kwam daarmee op P80 met een verwacht geboortegewicht van 7,5 pond. Mijn eerste 2 dames waren rond de 3 kilo en ik vond dit dus best veel.

Heb het er met vk over gehad, maar zit toch nog met wat vragen. Bv:
    * is de schatting van het gewicht alleen gebaseerd op de lengte vh beentje en hoe werkt dat dan?
    * Als het hoofdje en buikje gemiddeld zijn, en dat beentje groter, zegt dat dan iets over verhoudingen?
    * wat ik begreep is dat P50 gemiddeld is. P80 klinkt dan enorm. Hoe kan dat dan overeenkomen met een geb. gewicht van 7,5 pond? Dat is toch niet extreem zwaar?

Trouwens, ik ben zelf vrij klein en tenger, en ben nog niet extreem aangekomen of gegroeid (ong. 10 kilo). Maar draag idd wel een behoorlijke buik mee volgens veel mensen ( 31 cm volgens vk).

Ik hoop dat jullie een beetje uit kunnen leggen hoe die metingen werken. Bedankt alvast...

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

maak je geen zorgen, p80 mag enorm klinken in jouw oren, maar is voor een derde kindje heel normaal, die zijn meestal iets zwaarder dan eerste en tweede kindjes. Een geschat gewicht van 7,5 pond is prima en heel mooi, ook voor jouw postuur.
    Het geschatte gewicht wordt berekend op basis van 2 of 3 metingen, dus niet op basis van de beenlengte alleen, de computer in het echo-apparaat heeft daar zelf een formule voor.
    maak je geen zorgen dus!

Mirjam

Deel Deze Pagina