Groeiecho

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Bilou, 14 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bilou

Bilou Bekend lid

29 okt 2011
    879
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo!

Ben momenteel 16 weken zwanger van ons tweede kindje. Ons eerste kindje is geboren met 41+3 en woog 2900 gram.

Nu had ik laatst een afspraak bij mij vk en ze zei dat ik vanaf week 27 extra groeiecho's krijg, omdat ons eerste kindje zo licht was voor die termijn.

Ze willen dit keer dus de groei in de gaten houden en dat vind ik wel fijn. Maar wat eigenlijk als straks de groei weer achter loopt? Wat zijn dan de gevolgen voor mij? Hebben jullie er ervaring mee?

Ben het zelf helemaal vergeten te vragen, maar zal dat bij mijn volgende bezoek zeker nog wel doen.

2. Light

Light Fanatiek lid

15 jun 2014
    1.549
    100
    63
    Wij krijgen een te klein kindje. Je hebt drie typen kleine kinderen:
    - 1. door familiaire aanleg (jullie zijn zelf klein/slank)
    - 2. niet optimaal functionerende placenta
    - 3. (chromosoom) afwijking

Wat ze bij ons doen om e.e.a. uit te sluiten:
    - om de week een groeiecho om de groeicurve te bepalen
    > eigen, stijgende lijn= type 1
    > afbuigende lijn = type 2
    > sterk fluctuerende lijn = type 3
    - uitgebreide medische echo om (chromosoom) afwijkingen op te sporen/uit te sluiten
    - wekelijkse dopplers om de doorbloeding van hersentjes en navelstreng te controleren
    - wekelijkse controle van vruchtwater
    - 2x per week ctg vanaf week 28

Dit is natuurlijk even in grote lijnen en afhankelijk van het beleid van je ziekenhuis. Ik ben ook al een keer opgenomen geweest omdat de hartslag van ukkie dipte bij harde buiken (en die heb ik heel veel, was bij mij ook sprake van dreigende vroeggeboorte). Ook zal ik waarschijnlijk met 37 weken worden ingeleid, omdat kleintjes weinig baat hebben bij die laatste weken. Wel kunnen er dan nog complicaties in de buik optreden.

Maar, om te kunnen constateren dat er bij jouw kindje sprake is van een groeiqchterstand moeten ze eerst een aantal groeiecho's doen om er echt iets van te kunnen zeggen. Je eerste kindje was wel klein, maar niet té. Dus zou me nog niet al te veel zorgen gaan maken.

3. Bilou

Bilou Bekend lid

29 okt 2011
    879
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank voor de uitleg.

Ik maak me tot nu toe nog nergens zorgen over. We hebben ren gezonde zoon en hij volgt gewoon zijn eigen curve.

Ik dacht zelf dat het misschien te maken kon hebben met het werk dat ik doe. Ik sta in een hele drukke kleding zaak. Ben echt de hele dag aan het lopen en heb dat toen tot 4 weken voor mijn uitgerekende datum volgehouden.

Misschien was dat net iets te veel voor mijn lichaam waardoor hij niet echt 'zwaarder' was bij de geboorte.

Ik wacht het ff af.

Nogmaals dank voor het duidelijke antwoord.

4. Light

Light Fanatiek lid

15 jun 2014
    1.549
    100
    63
    Goed dat je je geen zorgen maakt! Hopelijk hoef je dat traject ook niet in, want leuk is anders. Heb een fijne zwangerschap!

Deel Deze Pagina