2e kindje ook erkennen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Liesje76, 14 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liesje76

Liesje76 VIP lid

16 nov 2006
    24.463
    0
    0
    Twente
    Misschien een hele domme vraag maar moet mijn vriend, omdat we niet getrouwd zijn, het 2e kindje ook erkennen?
    Onze dochter heeft hij ook erkend, maar moet dit dan ook met ons 2e kindje of geldt dit automatisch?

2. wonderbaby1

wonderbaby1 VIP lid

9 jan 2010
    7.063
    90
    48
    Noord-Brabant
    Ja dat moet, hij of zij krijgt dezelfde achternaam als de 1e

3. Laris

Laris Fanatiek lid

27 jun 2008
    1.917
    2
    0
    Zolang je niet getrouwd bent, moet ieder kindje opnieuw erkend worden.

4. Liesje76

Liesje76 VIP lid

16 nov 2006
    24.463
    0
    0
    Twente
    dit kindje zal dezelfde achternaam krijgen als mijn dochter
    dus we moeten wel weer de gang maken naar de gemeente?
    had de vorige keer aardig wat voeten in de aarde, aangezien ik 2 nationaliteiten heb

5. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    het kindje zou theoretisch natuurlijk van een andere vader kunnen zijn.
    Dus ik kan me voorstellen dat erkennen noodzakelijk is.
    De achternaam staat al wel vast omdat het 2e kindje in het gezin altijd dezelfde naam krijgt als het 1e kindje.

6. Liesje76

Liesje76 VIP lid

16 nov 2006
    24.463
    0
    0
    Twente
    theoretisch gezien kan dat wel, maar gelukkig is dat niet zo haha

maar ik wist niet dat dit kindje automatisch dezelfde achternaam kreeg als de 1e

7. Trees

Trees Niet meer actief

Inderdaad bij elk nieuw kind moet er opnieuw erkend worden. Dit geldt ook voor het gezag aanvragen!

8. Liesje76

Liesje76 VIP lid

16 nov 2006
    24.463
    0
    0
    Twente
    hmmmm weer 30 euro uitgeven voor 1 papiertje waarop staat dat mannetje ook ouderlijk gezag heeft ;)

9. Trees

Trees Niet meer actief

Ik dacht exact hetzelfde! Gemeentes verzinnen altijd wel wat om hun geld te komen ;)...

Je kan nog beter op de gratis ochtend een geregistreerd partnerschap aangaan. Dan hoef je het kind alleen maar te erkennen en is het gezag automatisch voor elk kind geregeld.

10. Liesje76

Liesje76 VIP lid

16 nov 2006
    24.463
    0
    0
    Twente
    das ook wel weer zo ;)

11. Bri

Bri Niet meer actief

Hoezo 30 euro voor gezag aanvragen? Op de site van Amsterdam staat dat dit niets kost...
    Ouderlijk gezag
    Hoewel: je hebt de geboorteakte nodig, die kost vast wel geld.

Erkennen moet bij ieder kindje; alle kinderen uit één relatie krijgen dezelfde achternaam. Jij hoeft dus niet per se mee bij het erkennen, als je schriftelijk toestemming geeft (zijn formulieren voor). Persoonlijk meegaan is alleen nodig als je het eerste kindje de achternaam van de vader wilt geven.

En gezag aanvragen doe je schriftelijk bij de rechtbank.

12. Liesje76

Liesje76 VIP lid

16 nov 2006
    24.463
    0
    0
    Twente
    ik bedoelde er ook mee dat de afschriften die je bij de gemeente op moet vragen (geboorte, en 2 x pers. afschrift) je op een rekening van ruim 30 euri brengen.
    Het gezag aanvragen kost je alleen een postzegel, maar ik vind het zot dat de gemeentes daar zoveel geld aan moeten verdienen.

Ach erkennen doen we lekker samen!
    het kindje hebben we samen gemaakt dus het erkennen gaan we ook samen doen ;)

13. Bri

Bri Niet meer actief

Je hebt gelijk; je moet inderdaad best veel documenten opvragen (afschrift GBA en geboorteakte).
    Wij hebben de erkenning ook samen gedaan, ik vond het eigenlijk al jammer om er niet bij te zijn bij de aangifte, dus dit officiële momentje wilde ik niet missen!

14. Bri

Bri Niet meer actief

enne... bij GP moet je in sommige gemeentes ook een aantal aktes meenemen, dus helemaal gratis is het vaak niet.

15. Trees

Trees Niet meer actief

Het verschilt inderdaad per gemeente. Bij onze gemeente is een GP 10 euro en het gezag aanvragen 40 euro aan documenten (met uiteraard het verschil dat dit ook voor elk kind opnieuw moet worden aangevraagd i.t.t. tot GP/ trouwen).

De kosten zijn natuurlijk niet erg schokkend, maar vind het ook een bureaucratische rompslomp en een makkelijke manier om als gemeente aan je centen te komen.

Deel Deze Pagina