Hallo dames, helaas zijn hier veel experts op het gebied van IVF/ICSI. Daarom stel ik mijn vraag maar even hier. In het ziekenhuis word ik niet veel wijzer. Vandaag is voor de 5e x een terugplaatsing geweest van een "vers" embryootje, 2 zelfs. Maar alle keren waren de embryo's matig van kwaliteit. Meer dan 8-cellig hebben we niet gehad. Nu een 7 en 6- cellige teruggeplaatst gekregen. Volgens het ziekenhuis hebben ze zeker een kans, maar ik krijg mijn twijfels..... Waarom hebben we nooit cryo's en delen de embryo's niet lekker door tot blastocystes? Mijn eicellen schijnen wel goed te zijn, maar ook daar krijgen we weinig info over. Ik ben 30 jaar en heb een goed FSH. Zou het toch een eicel probleem kunnen zijn? Ik word hier vreselijk onzeker van en vraag me steeds vaker af of het wel zin heeft om hiermee door te gaan.... Wat is jullie ervaring? Groeten, TLC 81
Hi meis, Jeetje wat balen zeg, kan me voorstellen dat je je twijfels hebt. Hoeveel eicellen heb je bij de punctie ? Wij hadden ook matige embryo's die bijna altijd achterliepen. In DD te horen gekregen dat het waarschijnlijk komt door de grote hoeveelheid eicellen die ik elke keer heb. Ik hoop dat deze 2 lekker voor 9 maanden bij je blijven zitten.
Dank je Loontje! Ik lees in je onderschrift dat je nu zwanger bent, wow! Het kan dus wel?!Gefeliciteerd! Ik heb 6x IVF in eigen cyclus gedaan, dus toen telkens maar 1 eicel (3x TP). Bij de volledige IVF 6 eicellen, maar geen enkele bevruchting. Toen Icsi met 9 eicellen en nu met 12 eicellen. Dus niet echt grote aantallen wat betreft overstimulatie. Overigens heb ik gisteren Dusseldorf een mail gestuurd om de wachttijden op te vragen voor een intake gesprek. Plan B is om bij wederom een mislukte poging eens de grens over te gaan. We zijn al ruim 3,5 jaar bezig en er is nog nooit wat gevonden bij ons. Mede daardoor raak ik het vertrouwen ook een beetje kwijt...
Dank je wel. Na 3 ICSI's en 14 terugplaatsingen is het ons gelukt. We hopen dat het goed blijft gaan. Voor ons is DD helemaal geweldig, maar is niet vreemd als het na de 2e tp opeens raak is. Dat zijn inderdaad niet mega veel eicellen. Het gaat ook niet om overstimulatie, maar het schijnt dat de kwaliteit minder word. Dus hoe meer eicellen hoe slechter de kwaliteit. Ik begrijp de wanhoop en al helemaal als er nooit echt een reden is gevonden. Ik zou zeker eens over de grens gaan kijken. Bijvoorbeeld, Gent of Düsseldorf.
De wachttijd is rond de 4 maanden. Wij hadden mazzel dat we de volgende dag al konden. Zorg wel dat je je medische dossier hebt.
Jeetje, nog 4 maanden wachttijd.... Hoe kom ik aan mijn dossier? Ik dacht dat mijn huidige ziekenhuis dat door zou sturen als ik bekend had gemaakt dat we overstappen naar Dusseldorf. Ondertussen hoop ik maar dat deze jut en jul het heel fijn hebben hier binnen en blijven zitten. 14 terugplaatsingen is ook een best aantal! Wat is er in Dusseldorf dan anders gedaan dan in Nederland?
Ik heb een kopie opgevraagd in ons NL ziekenhuis onder het mom van dat we een second opinion wilden en ik had met een week de kopieën thuis. Als je hebt besloten waar je een intake wil gewoon ff bellen. Je kan me altijd een PB sturen bij vragen. Wij hadden dus mazzel dat we snel konden. Ik weet niet of Duits een probleem is ? Soms kan je eerder terecht bij een Duitse arts. In DD zijn onze emmies in een embryoscope geweest en dit was de eerste keer dat we een blastocyste terug kregen. En we kregen er 2, hadden we ook nog nooit eerder gehad. Deze cryo poging is in natuurlijke cyclus gegaan, dus helemaal geen medicijnen. Deze cryo's waren nog wel uit NL, die hebben we verhuist naar DD Zijn dus wel wat dingen anders gegaan.
TLC, wat naar meid dat je alweer zolang bezig bent . Ik hoop voor je dat (één van) deze twee wél bij je blijft zitten. Je vroeg om ervaringen mbt slechte bevruchtingen en zwangerschapskans..... Hier ook altijd weinig bevruchtingen en nóóit cryo's gehad: - Icsi 1a afgebroken ivm alleen maar dode zaadcellen na koorts. - Icsi 1b overstimulatie dus afgebroken. - Icsi 1c mislukt met maar 4 eitjes (tegenovergestelde v/d overstimulatie) waaruit 2 matige embryo's ontstonden. - Icsi 2 zwanger na TP van 2 matige TP's (7 en 8 cellig met veel fragmentatie waardoor ze matig waren). (de artsen in Ned én DD noemen onze dochter 'een mazzeltje' , maar het kán dus wel ). Bijzondere v/d TP van onze dochter was, dat we 8 eicellen hadden en maar 8 zaadcellen. Uiteindelijk maar 3 bevruchtingen waarvan 1 slecht en dan dus die andere 2. Inmiddels bezig voor een brusje: Icsi 1a: overstimulatie en dus afgebroken. Icsi 1b: mislukt (8 eicellen, 1 bevruchting, uiteindelijk gestopt met delen) Icsi 2: mislukt met 8 eicellen, maar 3 bevruchtingen waarvan 2 gestopt met delen, de 3e is wonder boven wonder een goed embryo geworden, nooit eerder gehad (die ze anders zelfs zouden invriezen). Nu alweer in de wachtweken van de 3e icsi voor een 2e wondertje...en ben inmiddels al heel wat info rijker mbt de kwaliteit. Werd altijd gezegd dat het aan de zaadkwaliteit lag (die is slecht), maar nu bij de 2e icsi kwamen ze er ineens mee aan dat het w.s. ook te maken heeft met mijn eicelkwaliteit. Ik heb PCO achtig beeld (onregelmatige cyclus is enige 'kenmerk' daarvan bij mij) en er is geadviseerd metformine te starten (normaal gesproken voor diabeten) maar bij PCO schijnt dit de eicelkwaliteit te kunnen bevorderen. (geen idee of jij pco hebt of niet....). Dachten dat mogelijk door deze medicatie de ene emmie voor het eerst goed was. Voor deze 3e icsi zijn wij ook inmiddels overgestapt naar DD en daar andere medicatie (korte protocol, heerlijk!) en uit 13 follikels, 9 eicellen. 6 daarvan bevrucht dmv IMSI (worden de zaadcellen zoveel duizenden keren extra uitvergroot om de beste te kunnen kiezen) en uiteindelijk weer maar 3 bevruchtingen , die ook (net als bij Loontje) de embryoscoop ingegaan zijn). Van die 3 zijn er 2 helaas weer gestopt met delen. In de embryoscoop gaan ze ervan uit dat ze de embryo's tot blastocysten 'kweken' op dag 5. Hier helaas ook weer niet... was een Morula (16-cellige) die een dag achter liep in deling. Nu in de wachtweken hiervan. Arts in DD zei wel dat de matige bevruchtingen bij ons w.s. wél komt door de slechte kwaliteit v/d zaadcellen. Hoorden voor het eerst (na al die jaren) iets over stadia hiervan: 1a, 1b, 2a, 2b en 3. 3 is dan heel slecht (weet niet of er nog slechter is, vergeten te vragen). Bij ons was het helaas stadia 3. Geen idee of je hier wat aan hebt (w.s. niet?) want iets over eicelkwaliteit zeggen is lastig. Maar de kwaliteit v/h zaad speelt dus ook een grote rol! In DD is intake idd maand of 4, maar als je die gehad hebt kun je i.p. ook direct de eerstvolgende menstruatie starten. Wij zijn tov Ned wel meer te weten gekomen in elk geval. Héél veel succes meid!! En wie weet is het helemaal niet nodig om over DD na te denken !! Toi toi toi (ellendig he...die wachtweken).
Wat ik me afvraag...? Op welke dag na de punctie heb jij de terugplaatsingen gehad? De punctie dag niet meegerekend. Dus, op maandag de punctie, dan op dinsdag dag 1. Je schreef dat je slechts 7 en 8 cellige embryo's had, maar op welke dag zijn die teruggeplaatst? Kijk, als je op 3 dagen na de punctie dat hebt gehad, dan is dat juist erg mooi. Op dag 5 na de punctie zou het minder mooi zijn. Dat je nooit cryo's hebt gehad zegt erg weinig. Er zijn genoeg ZH'en welke zonder moeite embryo's weggooien, welke als cryo het toch nog goed zou hebben kunnen functioneren. Zo zijn er meerdere voorbeelden van mensen welke in NL nooit cryo's hadden, maar in DD mooi wel van cryo's zwanger zijn geraakt. Veel succes!
@ Majo: hier heb ik zeker wel wat aan! Wat fijn dat het mazzeltje jullie dochter is geworden! Dat geeft me hoop! Ik heb geen pco of kenmerken daarvan. Wel hebben we twijfels over de zaadkwaliteit van mijn partner. Ze zeggen dat het prima is, maar als ik de uitslagen zelf beoordeel is het maar erg matig. De aantallen zijn goed, maar slecht 1 a 2 procent heeft een goede vorm. De rest is afwijkend. Mede door alle verhalen hier op ZP zijn we enthousiast geraakt over DD. Als ik zo lees wat ze jullie hebben kunnen vertellen en nieuwe inzichten hebben gegeven, ben ik helemaal overtuigd! UIteraard hoop ik dat we de afspraak weer kunnen afzeggen... Jij ook heel veel sterkte met het wachten! Hoe leuk zou een brusje zijn! Bedankt voor je reactie. @Maartje: de TP was op dag 4 na de punctie. Dus ze lopen echt achter. De overige embryo's waren nog minder ver met delen (maar deelden wel). We hebben wel vaker het idee gehad dat er onnodig embryo's weggedaan zijn; volgens de nederlandse maatstaven niet goed genoeg. We balen vooral dat er niet verder gekeken word naar oorzaken. Zo is mijn immuunsysteem bijvoorbeeld nooit gecontroleerd. Of de stolling, etc. We hopen daarom in DD in ieder geval eens antwoorden te krijgen. Want tot nu toe gooit men alles op "pech". Heel veel succes in juni bij jullie volgende poging!
Tlc ik wil je evn een hart onder de riem steken: wij hebben een week of 7 geleden gebeld naar DD en wachttijd is 4 maanden tenzij je genoegen neemt met een Duitse arts.. Wij konden namelijk 2 weken later al op gesprek 17 april) en vandaag heb ik mijn eerste terugplaatsing gehad!! Heeeeel snel gegaan dus!!
Dag van de punctie is dag 0 (bijv maandag): bevruchting, dag erna is dag 1 (dinsdag): 2 cellig, dag 2 (woensdag): 4 cellig, dag 3 (donderdag) 8 cellig. Volgens mij is 8-cellig dus prima hoor! Hangt ook af van de fragmentatie. Is je AMH ook getest? En andere bloedwaarden? En hoeveel spuit je? Hoor veel goede verhalen over DD, maar hoop voor je dat deze blijven zitten meis! Op mijn topic een beetje hetzelfde verhaal. Mocht je zin hebben daar eens wat te lezen, welkom. xxx
@ Kippetje: wow, dat is inderdaad snel! Ik heb een mail teruggekregen dat er een wachttijd is tot medio september. Nu ik lees dat je bij een duitse arts sneller terecht kunt, wacht ik nog even met een afspraak maken. Moet immers nog even deze wachtweken uitzitten..... Mijn partner kan wel goed duits en we zijn zelf experts (helaas) in IVF inmiddels, dus een duitse arts is prima! Jij ook succes met afwachten! @Juulzon: mijn FSH is getest en is prima. AMH volgens mij niet. Wel andere hormonen rondom de eisprong. Schildklier is ook nagekeken. Ik heb wel vaker om uitgebreider onderzoek gevraagd, maar hier in Ned. ziet men er geen reden toe *zucht*. Jeetje, jij hebt ook al een lange weg afgelegd zeg! Vreselijk! Heb jij vanuit Gent nog tips en trucs meegekregen om de embryo's (of eicellen) te optimaliseren? Ik zal eens in je topic lezen. Wat hoop ik dat jullie ook eens een wondertje mogen ontvangen! Weten jullie al wat de volgende stap gaat zijn, komt er nog een volgende stap? Heel veel sterkte meid!