Gisteren stootte mijn 11 maanden oude kindje zich en moest daar heel hard van huilen. Toen ik hem oppakte om te troosten, bleef hij ineens in zijn huil hangen. Hij ademde niet (leek zo tenminste) en zijn mondje stond open en hij werd helemaal rood. Reageerde ook nergens op. Ik was behoorlijk in paniek en wist niet wat ik moest doen. Ineens maakte hij weer geluid en was het weer goed. Ik ben flink geschrokken. Wat is dit? Is dit jullie ook wel eens overkomen?
Dit deed mijn dochter altijd, tot aan blauw aanlopen toe! Ze is zelfs een keer flauwgevallen erdoor.. Je moet zodra je het ziet even in hun gezicht blazen, dat werkte hier altijd! Dan ging ze gelijk weer ademhalen en huilen. Nu af en toe doet ze het nog als ze heel erg pijn heeft en werkt het nog steeds!
Hier beide kinderen die dat doen als ze zich echt flink pijn doen, geen geluid, rood aanlopen en mond wijd open. In het begin schrok ik ook maar uiteindelijk halen ze weer adem en huilen weer "normaal".
Zoontje doet dit regelmatig tot flauw vallen aan toe. Dat heet breath holding spells. De eerste keer ben ik me ook rot geschrokken, had 112 al bijna aan de lijn. Maar het kan helemaal geen kwaad, het is juist een beveiligingssysteem van je lichaam om dan flauw te vallen. Dan neemt het lichaam de ademhaling over zodat er weer bloed naar de hersenen kan. Het is dus niks zorgwekkends, maar wel heel akelig om te zien. Hoewel ik daar nu ook enigszins aan gewend ben. Overigens werkt in het gezicht blazen niet bij mijn zoontje, evenals schrikreactie opwekken (stukje laten 'vallen') en een beetje koud water in het gezicht. Dat zou je nog wel kunnen proberen, mocht het nog een keer voorkomen.
Ja, het heet inderdaad Breath holding spells. Hier werkte het water en een stukje vallen juist niet.. Het blazen kan ook nog meer schrik veroorzaken, dus als het niet werkt moet je het ook niet doen.. Ik was blij dat het hier wel werkte in ieder geval. De eerste keer dat het hier gebeurde was na haar eerste vaccinaties thuis, ze was al een huilbaby en met de pijn van de vaccinaties (blijkbaar) huilde ze niet normaal erg, waardoor ze bleef hangen. Gelukkig was mijn man thuis anders had ik ook zeker overwogen om 112 te bellen. Gelukkig leer je ermee omgaan..
Hihi voel me nu bijna een slechte ouder. Moet er juist altijd om lachen als ie dat doet. Eerste keer was met zijn eerste prikje. Vond het hilarisch dat aanstellen. Vind het een ander verhaal als je kind blauw wordt of flauw valt. Dat is doodeng. Maar paars en rood komt hier regelmatig voor als ie zich extreem overstuur maakt en aanstelt.
Wij blazen dat in het gezicht. Werkt hier gelukkig wel. Vind het ook echt eng. Dit doet ze hier namelijk alleen als ze echt overstuur is. Gelukkig niet tot flauwvallen aan toe!
Breath holding spell, inderdaad. Mijn dochter deed het de eerste keer toen ze 2 dagen oud was (paniek!) en nu op 20 maand nog steeds. Blazen in het gezicht helpt ja. In het ergste geval (veelvoorkomend bij mijn dochter, helaas) vallen ze flauw. Maar eigenlijk is dat niet erg, want op dat moment nemen de reflexen het weer over en gaat je kindje vanzelf weer ademen. Maar het blijft wel behoorlijk schrikken.
Ik vind aanstellen nogal een raar woord hiervoor indd...... Huilen en rood worden is ook iets heel anders dan breath holding spell.
aanstellen als een kindje prikjes krijgt?! leuke reactie van je.. Fem stelt zich ook wel is aan.. als ze straf krijgt, of nadat ze al 2 x haar koekje op de grond heeft gemikt. dat niem ik aanstellen. hier doet ze dat ook hoor. en ik vind dat ook niet echt in de categorie 'breath holding spell' vallen. ik vond het eigenlijk een normale reactie op iets wat veel pijn doet!
Die van mij doet dat ook. Groot aantal van de keren valt ie ook helemaal weg, lijfje helemaal slap. Soms als ie ook echt zijn hoofd hard heeft gestoten en hij is weggevallen bel ik wel even de dokter en maak ik hem in de avond even wakker. Ik zie dan bijvoorbeeld wel dat ie al begonnen is met huilen, door die uitdrukking op zijn gezicht, maar omdat hij wel weg is geweest ben ik wel altijd wat voorzichtiger. Blazen en zo helpt hier eigenlijk niet, moeten gewoon wachten totdat ie weer opstart...
Wij blazen ook heel even zachtjes in het gezichtje. Is genoeg om eruit te komen en dan lekker troosten. Vooral met prikjes blijft ze hangen. En aanstellen? Kom nou zeg. Meer zeg ik er niet op.
Heeft mijn jongste ook weleens gehad. Ze lag hysterisch te huilen op de commode en ineens hield ze op en werd een soort van paars/blauw en maakte geen geluid meer. Toen in haar gezichtje geblazen en toen ging ze weer verder met huilen.Schrok me toen ook wezenloos. Ik denk dat ze een maandje of 6/7 was.