Wel of niet voor de zomervakantie naar school

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door birds86, 11 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. birds86

    birds86 VIP lid

    13 mei 2013
    5.304
    2.001
    113
    Vrouw
    Zoon word eind mei 4 jaar en zou dan 6 volle weken voor de zomervakantie naar school kunnen.
    School raadt het ons af ivm grootte klas, wisselingen die snel op elkaar volgen qua klas en juf en dat ze het bij voorbaat al afraden bij kinderen die na 1 juni jarig zijn.

    Wat zouden jullie doen?

    Als hij niet gaat dan loopt die 6 weken door zoals normaal...kdv en oma.
    Gaat die wel naar school dan is t bso en oma. Misschien meer bso.

    In de zomervakantie zelf is t 3 weken meer kdv of bso omdat oma niet een hele dag kan oppassen maar ik wel hele dagen ipv halve dagen moet werken.
     
  2. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik zou het advies van school opvolgen en na de vakantie starten. Maar het zal ook van je kind afhangen. Voor de meesten zijn de eerste weken erg vermoeiend, en einde jaar zijn de klassen hier druk en vol met oudere kinderen. En na de zomervakantie zal hij er dan weer opnieuw moeten wennen.
     
  3. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.473
    24.330
    113
    Als hij nog terecht kan op het kdv dan zou ik het advies van school opvolgen. Maar ik zou wel wat wenochtenden in willen plannen. En het ligt ook aan je kind. Er zijn natuurlijk kinderen die er zo aan toe zijn om naar school te gaan, dat langer thuishouden ook niet echt bevorderlijk is.
     
  4. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier is dat echt kindafhankelijk, mijn jongste wordt in de zomer 4 en mag voor de zomer oefenen - psz adviseert dit ook echt te doen, want onze dochter gaat dat fantastisch vinden. Maar bij een andere peuter werd het afgeraden, te druk, veel indrukken etc. Misschien kun je in het midden gaan zitten? Dus bv een paar keer een ochtend ‘oefenen’? Als het te druk blijkt, gewoon stoppen, maar misschien vindt hij het wel heel leuk?
     
  5. RoAn1981

    RoAn1981 Fanatiek lid

    17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    Hier toevallig ervaring mee. Onze oudste werd in juni vorig jaar 4 en ze is toen nog bijna 5 weken naar school gegaan. School adviseerde het en ze was ook helemaal klaar met het kdv waar ze al maanden de enige ‘grote’ was.
    Achteraf gezien was het toch geen verstandige beslissing. Inderdaad kwam ze terecht in een enorm grote klas, met kinderen die duidelijk ook toe waren aan vakantie :) en een dito juf. Qua ‘curriculum’ gebeurde er ook weinig meer. Ze heeft eigenlijk elke dag gehuild als ik haar achterliet, terwijl ze er hartstikke zin in had. Na de zomervakantie is dit nooit meer voorgekomen. Wellicht toeval maar het voelde achteraf niet goed. Ik zou het dus niet doen.
     
  6. birds86

    birds86 VIP lid

    13 mei 2013
    5.304
    2.001
    113
    Vrouw
    Wen ochtenden wil ik idd gaan inplannen. Maandag 2 juli is het stoeltje passen dus dan zou die ook moeten passen voor de klas na de zomervakantie. Zou ik dan de wen dagen die week ervoor doen? Dinsdag en donderdag ofzo?

    Hij is er zeker wel aan toe om nieuwe ervaringen en uitdagingen te krijgen maar er word nog gekeken naar zijn prikkelverwerking door ergo therapie. Die moet nog starten.

    Aan de ene kant denk ik ja laat m gaan want het zijn 6 volle weken en dan krijgt hij nieuwe uitdagingen maar aan de andere kant denk ik het zijn wel 6 weken veel prikkelingen en dan na de zomervakantie weer andere klas en juf
     
  7. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.043
    4.239
    113
    Als jou zoon moeite heeft met de prikkelverwerking (en ik neem aan dat er een vermoeden is aangezien er naar gekeken wordt door de ergo) dan zou ik hem die laatste 6 weken in zijn oude ritme laten.

    - hij komt (waarschijnlijk als 1 van de laatsten) in een groep die al langere tijd draait en waar hij dus zijn plekje moet zien te vinden.
    - de laatste 6 weken voor de vakantie zijn vaak rommelige weken is mijn ervaring, vaak staat er nog wel een schoolreisje gepland , de verjaardag van de juf/meester (hier op school vieren ze dat allemaal op 1 dag), studie dagen (waarop je kind weer vrij is) etc.
    - na de vakantie krijgt hij wederom een nieuwe klas, andere kindjes , andere juf en moet hij helemaal opnieuw gaan wennen.

    Wat ze hier op school doen voor kindjes die vlak voor de vakantie 4 worden is dat ze voor de vakantie uit worden genodigd voor een mee draai woensdagochtend. Maar dat is dan meteen in de groep zoals die er na de vakantie ook uit gaan zien, zodat ze precies weten welke kindjes, welk lokaal en welke leerkracht ze zullen hebben na de vakantie.
     
  8. birds86

    birds86 VIP lid

    13 mei 2013
    5.304
    2.001
    113
    Vrouw
    @pluk klopt idd. Onderzoeken al gehad.

    Mijn eerste gedachte is/was wel naar school maar nu denk ik toch beter na de vakantie. Eigenlijk alle argumenten die jullie gaven zijn al tegen me gezegd dus daardoor ook van gedachte veranderd.
    Ondanks van gedachte veranderd toch lastige keuze omdat ik zie dat hij meer nodig heeft dan wat er nu word gegeven. Mja wat is 6 weken dan daartegen...

    Ik ga eens navragen of er een mogelijkheid is om hem 2 ochtenden te laten wennen en wanneer dat t beste uitkomt. En of zij ook een mee draai ochtend hebben met de nieuwe klas. Dat is volgens mij wel ma 2 juli als ze stoeltje gaan passen.
     
  9. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik zou het ook niet doen.

    Bij onze school starten alle kindjes die in de zomervakantie of vlak erna 4 worden direct na de vakantie. Dan heb je een relatief klein groepje die allemaal moet wennen en voor wie het allemaal nieuw is.

    In de laatste 2 a 3 weken zijn ze hier ook echt aan het afronden en doen ze nog weinig meer echt schoolwerk in de kleuterklassen. De meerwaarde is er dan dus nauwelijks in mijn ogen.
     
  10. gitaartje

    gitaartje Fanatiek lid

    12 nov 2013
    1.960
    1.230
    113
    Onze zoon is van half juni en hij begint na de zomervakantie. Zonder twijfel eigenlijk, grote klas etc (alle redenen hierboven)

    Vanaf zijn verjaardag mag hij de woensdagen naar school om te wennen. Ik denk dat dit precies goed is voor hem naast psz en kdv.

    Als je de kot door wil zetten mag je niet actief ingeschreven staan op school. Dit dus wel even navragen zodat je die toeslag niet later terug moet betalen!
     
    birds86 vindt dit leuk.
  11. birds86

    birds86 VIP lid

    13 mei 2013
    5.304
    2.001
    113
    Vrouw
    @gitaartje thnx voor de tip!

    Denk dat ik nu wel 99 procent zeker weet dat die na de schoolvakantie gaat. Nog overleggen met man maar die zal dat ook wel vinden.

    Als ik de kot laat doorgaan moet ik alleen bij belastingdienst de einddatum verzetten toch? Of komt er meer bij kijken omdat hij 4 jaar is?
     
  12. gitaartje

    gitaartje Fanatiek lid

    12 nov 2013
    1.960
    1.230
    113
    Ik ben dit ook aan het uitzoeken, ga morgen de bd maar eens bellen. Dan zal ik het laten weten!
     
    birds86 vindt dit leuk.
  13. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.282
    3.526
    113
    Hier gaat hij vanaf de meivakantie 1 ochtend per week wennen en als hij 4 is gelijk naar school voor nog een paar weken. Wilde eerst ook starten na de zomer, maar hij komt bij allemaal bekende kindjes in de klas en kan nu al niet wachten. Gaat het niet of is het teveel voor m dan houd ik m gewoon weer lekker thuis.
    Hier overigens een kleine school en klas, hij komt in de combigroep 1/2 waar ongeveer 20 kinderen zitten.
    Dus ik kan me helemaal vinden in jouw gedachtegang, maar hier geen kdv en maar een klein contract bij de gastouder dus denk dat die 9/10 weken in totaal thuis erg lang worden voor hem, aangezien de peuterspeelzaal ook vervalt zodra hij 4 is.
     
  14. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.537
    7.040
    113
    Mijn dochter zou nog 4 weken naar school gegaan zijn, als ze gestart was met haar verjaardag, toen ze 4 werd. Ik twijfelde zelf sowieso al, of dat handig was voor haar. Ze heeft het hele jaar dat ze op de psz zat gehuild als ik wegging, elke week 2 keer. Ze was heel graag thuis, vermaakte zich prima thuis. Ze was eigenlijk nog niet helemaal toe aan school had ik het idee. Cognitief wel, maar dat is thuis ook wel op te pakken, maar sociaal emotioneel vond ik haar best nog jong.
    De school gaf gelukkig zelf aan dat we mochten kiezen. Ze zou dan voor 4 weken in een klas komen, en na de vakantie weer in een andere klas. Dat leek me niks voor haar.
    Daarom is zij pas met 4 jaar en ruim 2 maanden naar school gegaan. En dat was perfect voor haar. Ze zat er toen echt op haar plek. Die 4 weken hadden echt niks toegevoegd voor haar.
    maar het verschilt per kind. Onze oudste zat op een school waar een groep 0 was waar ze met 3,5 jaar mochten starten, 4 dagdelen per week. Hij was met 3,5 al zo toe aan school, dat ik blij was dat hij mocht starten. En dat pakte voor hem dan weer goed uit.
     
  15. MaMa

    MaMa Fanatiek lid

    21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Hier ook van juni
    Wel gestart voor de vakantie vond het juist ideaal
    Wennen en dan even goed bij komen en dan volle tijd
    Hier overigens geen drukke klassen en geen wisseling
    Waar hij voor de zomer zat zat hij er na ook zelfde kinderen zelfde juffen
     
  16. birds86

    birds86 VIP lid

    13 mei 2013
    5.304
    2.001
    113
    Vrouw
    @MaMa Als dat bij mij ook zo was dan had ik hem zeker laten gaan. Helaas voor hem veel veranderingen en voor mij meer kopzorgen .

    Oh halleluja...opvoeden is zo gemakkelijk nog niet :roflmao:
     
  17. babbel1983

    babbel1983 Fanatiek lid

    3 jul 2013
    1.324
    298
    83
    Mijn dochter wordt eind juni 4 en zou dan nog 3 weken naar school gaan. Het is bij ons even de vraag of ze naar regulier onderwijs of cluster 2 gaat i.v.m. haar spraak, maar als het wel regulier onderwijs wordt dan hoop ik eigenlijk dat ze gewoon nog 3 weken op school terecht kan. De PSZ stopt op dat moment en thuis krijgt ze rond die tijd een broertje, dus eigenlijk wil ik haar rond die periode nog even in het ritme laten (op dit moment gaat ze ook 4 dagdelen PSZ/ Kentalis), zodat er niet teveel in het ritme voor haar veranderd als haar broertje er is. Van wat ik begreep van haar school begint ze in een groep 0 klas, dus de klas valt qua grootte nog wel enigzins mee.
     
  18. birds86

    birds86 VIP lid

    13 mei 2013
    5.304
    2.001
    113
    Vrouw
    @babbel1983
    Zou ze dan wel dezelfde juf en klas hebben als na de vakantie?
    3 weken zou ik zelf niet doen maar in jou situatie wel te begrijpen. Op t kdv kunnen ze verlengen en bij een psz niet en dan idd de kleine erbij. Dus ze heeft dan wat rust van thuis, en jij en de baby ook maar daarentegen zit je wel met een hele vermoeid overprikkeld meisje thuis na school die moet wennen aan school en aan de nieuwe situatie thuis...
    Zo lastig allemaal!
     
  19. babbel1983

    babbel1983 Fanatiek lid

    3 jul 2013
    1.324
    298
    83
    Heb het gesprek nog niet gehad met school zelf, het is nog even afhankelijk van de uitslagen van de testen die ze nog voor haar spraakontwikkeling gaat krijgen, dus weet niet precies hoe het eruit gaat zien. Begreep wel van de leidsters van de psz dat het een 0 groep is waarin ze nu start en ook haar stoeltje al klaar stond, dus ging er van uit dat ze dan gelijk kon beginnen. Het voordeel is wel dat de psz waar ze op zit in hetzelfde schoolgebouw zit, dus ze is bekend met de omgeving en ze zal ook bij kindjes in de klas komen die ze via de psz kent. Ze zit nu ook op 2 verschillende 'scholen' (psz en Kentalis, beide n 2 dagen/dagdelen per week), en in totaal heeft ze dus 5 verschillende juffen. Denk dus dat ze daarin best flexibel is, maar natuurlijk is het even afwachten hoe ze erop reageert. Maar denk nu dat het voor haar beter is als ze gewoon in het ritme blijft rond de tijd dat haar broertje er is, dan dat ze thuis komt te zitten met alle veranderingen die er dan zijn. Maar het blijft idd een gok, hoop dat het goed uitpakt. Moet eerlijk zeggen dat als ik niet uitgerekend was rond dezelfde periode dat ik er waarschijnlijk ook wel iets anders in had gestaan.

    Wel fijn idd dat jouw zoontje dan gewoon naar het kdv kan blijven gaan, zo hou je voor hem gewoon het ritme erin.
     
  20. Kiwi25

    Kiwi25 Niet meer actief

    Als je je kind langer dan 4 jaar op het KDV wil houden (met KOT) let dan op de inschrijfdatum van basisschool! Automatisch zet school dit vaak op de 4e verjaardagadatum, maar vraag/mail specifiek dat de inschrijfdatum de eerste dag na zomervakantie moet zijn. Vóór de inschrijfdatum mag je kind alleen KDV (of gastouder), na datum alleen nog BSO en geen KDV meer. Ik wilde dochter in de zomervakantie nog op haar vertrouwde KDV laten. Mijn dochter werd vorig jaar 2,5 week voor zomervakantie vier, ze is 5 ochtenden gaan wennen en na zomervakantie pas echt. Is goed bevallen.
     

Deel Deze Pagina